|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej, jag är som bekant efter en M3 E46 Cab. Jag var ute i helgen och provkörde en M3 Cab -2003 med 7000 mil på mätaren. Dessa saker noterade jag vid provkörning. -Vid växling (SMGII) så blinkade alla varningslampor till i instrumenthuset. -Vid 100km/h kände jag en vibration i bilen. (Detta påtalade säljaren berodde på att bilen stått avställd sedan 200808 och att däcken kunde bli platta. Detta skulle ge mig se efter några mil enligt honom. Vad tror ni? Kan detta stämma. Jag är speciellt nyfiken på SMG lådans betende. Den växlade bra vad jag kunde känna. (Första gången jag körde med SMG). Tack för all hjälp jag kan få inför detta köp. Bilen det gäller är denna: Länk | |
| Batteriet var helt urladdat när vi skulle starta den så vi fick ta till starthjälp. (Tänkte om detta kunde påverka SMG funktionen med svagt batteri ..) | |
|
Visst kan vibrationer uppstå pga platta däck då den stått stilla ett tag.. Men att det inte skulle vibrera under 100 km/h om så var fallet tycker jag verkar konstigt.. Jag skulle gissa på obalans i däcken... Vad gäller SMG II-lådan så ska ingenting blinka när man växlar förutom "shift-lightsen" som sitter i varvräknaren och fungerar som indikator på när det är dags att växla... först gula färger för att i sista lampan blinka rött precis innan varvtalsstoppet... Om du frågar mig så känns det aningen tveksamt måste jag säga. Bilen ser ju annars riktigt fin ut på bilderna.. Lycka till!! mvh Dennis |
|
|
Det ser ut som det sitter space-plattor på bilen, detta kan ju göra att det blir obalans och speciellt om det skulle vara plattor utan navstyrning. Låter inte så kul att alla lampor blinkar i instrumentet heller, gör en M-test: Länk av bilen, det kan vara väl investerade pengar. /Micke Länk |
|
|
Hej Micke, Vet du varför man skulle vilja ha ditt spaceplattor (om det nu är så)? Fälgarna är original vad jag förstår. |
|
|
Det syns att originalfälgarna sticker ut mer än de ska göra, alltså svaret på frågan: för att få bilen att se "fetare" och bredare ut. Jämför med andra M3:or med evo 19" så ser du. /Micke Länk |
|
|
Jag förstår. Jag tyckte fälgarna stack ut mer än vanligt. Men trodde att det var en synvilla eller min okunnighet. Då går det säkerligen att ta bort de med andra ord? En sak jag också reagerade på var att däcken var 255 breda runtom. Har för mig att däcken fram är smalare. |
|
|
Be firman ta bort breddningen och testa bilen så kanske vibrationerna försvinner, det stämmer att däcken ska vara olika bredd, original på 19":arna är 235 fram och 255 bak, jag har bytt till 245 fram och 265 bak vilket blev mycket bättre skydd mot fälgkanten och ett snyggare utseende. Kolla även upp det där med blinkande instrumentlampor innan ev. affär. /Micke Länk |
|
|
Hej, Jag skulle också säga att prisbilden är felaktig. Speciellt då detta är en privatimporterad bil. Personligen skulle jag inte köpa en importerad bil av denna kaliber med tanke på allt fiffel med mätarställningar på dem. Jag köpte min svensksålda coupé e46 m3 -03, 6700 mil på mätaren, med samma färg färg och ung. samma utrustning som denna för ett par månader sedan av ett företag i norrköping och gav ung 250kkr. Kan ej bedöma om man ska betala ytterligare 80.000 för en privatimporterad m3 cab... luktar dålig affär! Men det är upp till var och en, kan bara ge dig en liten vink. // Stefan |
|
|
Jag pratade med firman idag och de kommer ta bort spacerplattorna så får vi se om vibrationerna försvinner. Batteriet är också fullladdat nu. Blir intressant och se om blinkningarna försvinner vid växling. |
|
|
BMW528M Men 225 bak låter väldigt klent tycker jag. Är inte dessutom fälgen 9"bred (lite osäker)? Det borde knappt gå att få på, i alla fall måste däcksiderna luta innåt något kopiöst. Jag har 225 på 8,5" fälgbredd och det ser inte bra däcksidorna lutar innåt och fälgen har inget somhelst skydd. Kontrollera så det inte sitter framfälgar även bak och med spacer för att få det något sånär rätt. Ska man hårddra det så är inte bilen (mig veterligen) typad med 225 bak vilket gör det olagligt till och med. Dock är det såklart en sak som aldrig kontrolleras men det kan vara som argument för att få bilen med riktiga däckdimensioner på. Ang smg så är det som redan påtalats bara shiftlightsen som ska blinka och inget anntat. Men det blir ju lite julgransliknande och om du inte är van vid det så kanske du bara tyckte att allt blinkade fast det egentligen bara var shiftlightsen |
|
|
Fast vist är det väll ändå så att orginal dim. på e46 M3 fälgarna oavsett 18" eller 19" är 225 fram och 255 bak. mvh Kalle |
|
|
Helt korrekt ang däckdimensionen Brunofarare:-) |
|
| Det är 255 bak och 235 fram. Jag ska dubbelkolla detta. | |
|
Org dimensioner är: Fram: 225/40 Bak: 255/35 Fungerar även med lägre profil, då: 225/35 255/30 235/35-40 (CSL dimensioner) 265/30-35 (CSL dimensioner) 245/35-40 275/30-35 |
|
|
Kollade i mina papper i bilen idag och original är mycket riktigt 225 fram och 255 bak, 8" fram och 9,5" bak så jag hade fel i mitt tidigare inlägg. /Micke Länk |
|
| Jag trodde fälgen var 9" bred bak men ser nu (i ovan inlägg) att den orginal är 9,5" bred. Då måste det sitta andra fälgar bak än orginal, eller så måste det se helt sjukt ut, för att ha 225 på 9,5" bred fälg kan knappt vara görligt tycker jag. I vilket fall är det inget att rekomendera | |
| Vem har sagt att det är 225 bak? | |
| Ingen, vet inte hur det kommer sig att det blev en sådan diskussion! =) | |
|
BMW528M Sorry det är jag som slarvläst "En sak jag också reagerade på var att däcken var 255 breda runtom. Har för mig att däcken fram är smalare." Jag läste helt enkelt 225 i stället för 255 så glöm mina inlägg angående bakhjulen. Sedan är det 225 fram orginal men du får bort understyrningen med bredare framdäck så det skulle jag se som positivt. Dock så kommer däcken inte passa framfälgarna något vidare bra utan att "rulla" på fälgen då orginal framfälg är för smal för 255 däck |
|
| 18" bakfälgarna är väl 9" medan 19" bakfälgarna är 9,5? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.