AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.315

Styrenhet och tändenhet på e-bay?

Bm
338
Bmwkillen1
Bmw x1 28i x-drive
BMW i4 M50 (G26) 2022
Hej! Glapp vid tändning av xenon-lampa höger dessvärre och det hjälpte inte att byta lampa. Betyder att det förmodligen är tänd-eller styrenhet och kan bli hur dyrt som helst. Ett sätt är att köpa både tänd- och styrenhet på e-bay begagnade till bra priser och byta bägge. Frågan är, vad söker man på? Tändenhet och styrenhet på tyska eller engelska,vad är de utlänska orden för dessa? Vad brukar de kosta?
ST
2.827
STEPHAN
Alpina B10 BiTurbo -06
BMW M5 -91
BMW M3 -97
Prova "ballast" som tändhenheten även kallas alt. sök på "bmw e46 xenon" men under ersättningsdelar/reservdelar istället för styling på ebay.de så hittar du säkert rätt.

M V H
Stephan

Bm
338
Bmwkillen1
Bmw x1 28i x-drive
BMW i4 M50 (G26) 2022
tack, hittade rätt, någon som har koll på artikelnummer för delarna styrenhet och tändenhet för e 46? Man får ju hoppas att det är rätt prylar när man sökt på xenon e46. Någon som har argument för vilken av delarna som troligast är felkällan?
Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Tjenare,

Enligt länken Länk så finns två olika tändenheter och två olika styrenheter, frågan är om det är innan och efter facelift som det gäller? För vår bil innan facelift var det i alla fall AL-delar, dvs artikelnummer som nedan:

Styrenhet (nr 15 på bilden) : 63127176068
Tändennet (nr 16 på bilden) : 63126907504

Är din bil en facelift? I så fall kan jag inte med säkerhet säga vilka delar som gäller, tyvärr. Kanske någon annan kan hjälpa till.

Jag hade fel på min tändenhet på E46an och då var symptomen att lampan inte alltid tändes när jag startade bilen. Om jag vred om ljusvredet till 0 och tillbaka så kunde ibland lampan tändas. Och körde jag en bit och testade igen så kunde det också fungera. Köpte faktiskt lite extra grejer som jag tror ligger kvar därhemma, kan ta en titt efter jobbet idag. Det är dock AL-delar (till pre-facelift?), om det nu spelar någon roll i slutändan.

Mvh
Wiberg
Bm
338
Bmwkillen1
Bmw x1 28i x-drive
BMW i4 M50 (G26) 2022
stort tack Wiberg. Min bil är en mycket sen 2002, så den är faceliftad. Betyder att den ska ha delarna med tillägget ZKW, eller hur? Jag har samma symptom som du hade, har inte testat att vrida om ljusvredet än. Däremot om jag stänger av motorn och startar igen så brukar den tändas (75000 V vid tändning). Frågan är om dina AL-delar funkar ändå, isåfall finns intresse för dem!! Någon som har koll?

Mvh/Kristofer
Gå ut och kolla vad det är för märke på dina strålkastare, vår faceliftade e46:a har AL strålkastare. Facelift innebär inte med automatik enbart ZKW eller AL.
Märket står längst ner på glasen närmast grillen(njurarna).
Bm
338
Bmwkillen1
Bmw x1 28i x-drive
BMW i4 M50 (G26) 2022
nu har jag kollat och mina strålkastare är märkta AL. Antar dina delar funkar Wiberg,omdu nu har kvar dem?
Mvh/Kristofer
Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Hej,

Sorry för sent svar, hade inte tillgång till någon bra internetuppkoppling över påsken. Jag har grejerna kvar, en tändenhet och en styrenhet.

Mvh
Wiberg
Bm
338
Bmwkillen1
Bmw x1 28i x-drive
BMW i4 M50 (G26) 2022
okej, du får gärna maila mig mer info, pris och leverans? Vilken är din hemort?

kridamanda@hotmail.com
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.