AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
5.487

Biltema´s handbromsbackar

Sida 1 av 2
st
6
strosz
528i -96
Varning för Biltemas handbromsbackar! Efter att igår ha installerat nya "Biltema sportskivor" och bromsbackar (art. nr. 66-9934) kunde jag konstatera att bromskraften var alldeles för svag. Det var omöjligt att få bilen att stå still iens 6-7 graders lutning. En ny rengöring med "brake cleaner" och en noggrannare justering och körning med lätt åtdragen handbroms gjorde ingen märkbar skillnad. Skivorna visade sig vara jämt slitna inuti (nya skivor, lätt att se) och på backarna kunde man se att hela ytan varit i kontakt med skivan. Idag köptes då nya original brombackar hos BMW i Solna till det tredubbla priset och skillnaden var 1000%. Nu gick det att låsa bakhjulen t.o.m på asfalt! Originaldelarna såg också mer förtroendegivande ut med bättre ytbehandling och högre vikt. Så- en hel del bortkastat arbete och 229,00! Skivorna verkar dock vara OK.

Transocean
Varför var du tvungen att rengöra efteråt med brakecleaner? Glömde du detta när du satte ihop grejorna? Om man får fett på backarna är det inte konstigt att de inte tar.

BMW har dålig handbroms, har testat original mot Biltema, lika dåliga bägge två, beror på den dumma konstruktionen.
st
6
strosz
528i -96
Nej, jag glömde inte men gjorde en rengöring till för säkerhets skull eftersom jag ändå ville öppna och se hur det såg ut. Allting var torrt och dammigt.
Jag är helt säker på att Biltemas backar i mitt fall inte hade tillräckligt med grepp. Viktig i bilens underdimensionerade system som du helt riktigt påpekar.
Utan att göra något annat än byta till originalbackar blev handbromsen hur bra som helst.

Har kört ett drygt år med Handbromsbackar från biltema utan problem.
Har en E46:a ock nyligen besiktigat med bibehållen god funktion samt jämn bromsverkan på handbromsen.
Monterade detta själv utan problem så jag är nöjd i alla fall:)
R
209
R
X5 3.0 IA E53 - 00
318 Sedan E46 -98
318 Sedan E46 -02
318 Sedan E46 -02
320D E90 -06
Tack för ditt tips - ska byta backar på min e46 snart så det får bli BMW-original på dessa!
Ga
752
Garpen
530D GT M X-drive 2016

MC:
Ducati Monster 900 -97
Biltema funkar klockrent, inga problem på senaste besiktningen
nd
80
nderz
530iT -01
Varför trilskas med att köpa biltema delar när man valt att köpa en premium kärra.
Du hittar ju kvallité bromsar (OEM märkat) till nästan samma pris både hos motornord och waarwest.se
ST
923
ST0FFE
E36 M3
E39 528
Jag böt på min skulle bes. skulle spänna på dom men dom var helt slut så de blev biltema. Tror fan de är skrot! min handbroms tar kanpt nått.. har spänt på den så mycket att hjulen låg på.. gick inte ens att låsa dom på snö!
Så jag trode de var nått annat fel. vad tror ni! är dom så kassa biltema?!?
Visa användare
382
Nordstedt
325iM -03 E46
Ja kör Biltema backar, funkar klockrent !

Mvh
Nordstedt
BMWCS #6891

Min E34 Länk
Sc
145
Schiklgruber
528i sedan -96
Har bytt skivor och belägg bak samt nya bromsbackar, inget att klaga på, kan rita svarta streck på asfalten om jag så önskar!
ST
923
ST0FFE
E36 M3
E39 528
ok. vad fan är de för fel på min bil då!!! skrotbil!
th
2.084
thom525
116i M-sport -15
520d touring -16
Kanske är handhavande fel tror för övrigt inte att man skulle sälja skit på biltema för de har varit rätt länge i branschen så det skulle inte funka
De hade gått i kk för länge sen om de bara sålde skit, det kanske är skillnad på org och biltema saker men det är upp till var och en att avgöra

Ha de T

it
104
itto
528IA Touring, -98
Ja kör Biltema backar, funkar klockrent för mig me.
Sc
145
Schiklgruber
528i sedan -96
Stoffe, är dina skivor slitna på insidan?, isåfall blir det inte mycket anliggning mot backarna, det blir bara lite bromsverkan på toppen på backarna!
Visa användare
133
SKii
Volvo V90 D4 aut -17
Volvo V70 2,4 -02
Det är väl så att Biltema kan ha väldigt skiftande kvalité på deras reservdelar. Dom byter ju leverantörer stup i ett för att få billigaste möjliga inköpspris. Har man valt en "premiumbil" så tycker jag det är onödigt att förstöra denna med att sätta dit delar som är sämre än vad den byggdes med.

be
11
bebbeboyja
Bmw 520 med 525 motor Årsmodell 1989
Köpte nya skivor, klossar och handbroms backar på biltema och allt gick bra att montera förutom handbroms backarna de var 2mm förstora blev sur åkte in och fick nya samma problem ficj köpa hos autoexperten passa på direkten.

we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
Råkade precis ut för samma problem nyss, Biltemas hade lite fel mått.

Fick inte på skivan när jag monterat dom.

Lade dom i "trumman" och såg att endast några % av beläggen kom i kontakt med skivan, fel båge på dom så att säga.

______

Ho
191
Hool
525i Touring -92
325i Touring -89 Mtech II
Köper du något i fackhandeln som inte funkar så går du och reklamerar..

Köper du något på biltema eller dyl som "funkar halvbra/halvkass" tänker du "men den var ju så billig" och lever med det..

Sc
145
Schiklgruber
528i sedan -96
Köpte på Biltema och nu kan man göra handbromsvändning på asfalt.
Biltema vanliga bromsskivorna funkade i 2 månader sedan vibrationer, köpte då Biltemas sportbromsskivor och de funkar klockrent efter många mils körning! Att reklamera de första skivorna var inga problem!
Ph
148
Phastey
520Xd Touring -16
Min erfarehet är tack och lov att Biltema är mycket snälla vid reklamationer. Har bara råkat ut för det en gång förvisso (en spindelled) men det gick hur smidigt som helst, inget snack.

Vad är din erfarenhet av sportskivorna? Funkar bra hittills läste jag?
we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
Mitt problem var ju att jag stod med bilen upp pallad utomhus i minusgrader, en sen kväll och behövde få ihop skiten så snabbt som möjligt. Då är reklamationsrätten en klen tröst... I ren desperation började jag fila lite på beläggen för att få dit dom, men insåg att det aldrig blir bra. Så jag tog mina gamla belägg med ca 50-60% kvar, slipade av ytbeläggningen på dem och satta tillbaka allt. Fungerade perfekt!

______

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.