|
|
|
|---|---|
|
Hej! Vet inte om någon varit med om detta? Köpte bilen (E90 2007) i NOV 08 så jag har aldrig åkt med dessa däck (17" Potenza RFT, Low profile.) Bakdäcken är bredare än framdäcken (minns inte måtten) Däcken har rullat ca 100mil, i princip helt nya. Däcktrycket är kollat runtom. Sen jag bytte däck i lördags så känns styrningen väldigt konstig. Känns som att bilen försöker ta över styrningen. Den drar ibland åt höger, ibland åt vänster, rycker lite osv. Känns dessutom lite trögare än vanligt. Jag har alltså bara kört denna bil med mina 16" hakka 2 (dubbfria) vinterdäck så det kanske är ren ovana det handlar om? Trodde först på att det var dags för en framvagnsinställning men varför skulle det dyka upp vid ett däckbyte? Borde ju känt det med vinterdäcken också? Någon som känner igen detta eller kan komma med lite tips? | |
| Det låter som typisk beskrivning av Run Flat däck. | |
| Mina vinterdäck är också RFT, glömde att skriva det! | |
| Jag tycker det bara låter som breda-däck-syndrom kombinerat med svenska dåliga asfaltsvägar. Blir alltid mer spännande körning på sommaren när 245:orna är på plats och man gör omkörning av långtradare på E4:an, ibland rullar man på fint förbi - ibland vill bilen gärna ta en högersväng in i lastbilen :) | |
|
håller med da_eddah är nog bara att det är bredare däck och dåliga vägar det spårar helt enkelt |
|
| Breda däck i kombination med RFT tenderar till att spåra mycket. Vi har en 120i med Pirelli Euforia RFT 205/50R17 fram och 225/45R17 bak, kan säga att den spårar betydligt mer än e46:an med 225/45R17 fram och 245/40R17 bak. Bredden på däcken påverkar så klart, men de styvare däcksidorna på RFT hjulen gör att de följer alla skåror/spår i vägbeläggningen betydligt mer. | |
|
Tack! Det är nog det som är mitt "Problem". De breda däcken. Får helt enkelt vänja mig. Pratade med en däckfirma också och de sa precis samma sak! Tack för all hjälp. Skönt att det inte är något som är fel iaf! =) Ut i värmen! |
|
| Ja för alternativet är ju otänkbart, smala och fula däck :) Vem bryr sig om praktiska ting. | |
| Mina 17" RF-sommarhjul spårar väldigt mkt. Mina 16" RF-vinterhjul är mycket bättre. Mina 19" M6 med 245 fram och 265 sulor bak spårar inte. Tror inte bredden är den stora boven. | |
|
Jag kör 225 i fram och 265 i bak, Sportcontact icke runflat. Spårar ingenting och låter inte mer än nämnmärt med tanke på 19". Mina Potenza 17" Run Flat original (225 & 255) spårade, var stötiga, högljudda och sämre komfort än mina 19" jag kör på idag... Byt däcken och du får en mycket trevligare bil. Skippa Run Flat. |
|
|
Min 330 E90 spårade väldigt mycket med 225:or fram och 255:or bak. Så det är helt i sin ordning..! Som tur är så spårar min 335:a ingenting trots samma däckdimensioner. |
|
| Mmm.. funderar på att byta däck.. några rekommendationer på modell/märke? Tysthet är prio1. Men självklart att det ska vara ett bra och trevligt däck! | |
| Samma sympton på min 540... 235or fram och back.. spårar nå in i satan och bilen åker dit asfalten är formad... LIVSFARLIGT på essingeleden har jag märkt :D | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.