AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.358

krånglar 540 så mycket?

Sida 2 av 2
LPL var byggd typ maj-95 eller nått, äkta 95:a.

Det finns en Sv-såld 1996 540i E34 som dessutom är väldigt väldigt speciell i och med att den är den sist tillverkade 540iA E34 Limo: n och dessutom den sist byggda vänsterstyrda 540i limon, byggd sent i decmeber 1995.

Det byggdes 46st 540i/6 E34 Limo, märkligt nog har jag ägt 4 av dom :O

Den som brunofarare nämner är en av 8st 540iT/6 i Dunkelblau, inredningen är Bi-color Silbergrau Hell/Silbergrau från en 93:as M5T som krockades 1996, inredningen monterades i nämnda 95: a 2006 eller 2007 = mycket mycket fint skick på inredning.

Stephan
Fi
149
FiatluX
530iA Touring -95
Hässleholm bilen Länk

Daten für die Fahrgestell-Nr. 'GK00519'
Baureihe: E34
Fahrzeugtyp: 540i
BMW-Typschlüssel: HK41
Motor: M60
Karosserie: Touring
Katalogausfürung: Europa
Lenkung: Links
Getriebe: Automatik
Produktion: 01/1994

I luv my Beemer !

Länk
nobad: Dina bekanta pratar strunt.
Du har råd att öppna huven 1.000 ggr per dag i 1.000 år med en BMW V8.
OM den STORA olyckan vore framme tex att kamkedjan går av så finns det motorer på skroten. Automatlådans svaghet med plastkulorna går också att bota, ett byte av kulor med tryckregleringsventil och olja kostar ca 5.000 kr på en verkstad. Om man inte vill fixa lådan så är det viktigaste att tänka på att man gasar försiktigt eller helst inte alls med backväxeln i. Förutom det så är det som att äga vilken E34 som helst förutom att den drar mer soppa och är dyrare att försäkra men den går som ett spjut när man trycker ner gasen, att bli beroende av kicken man upplever vid snabb acceleration uppstår lätt.
önskar glad påsk till alla hjälpsamma här på forumet, hann tyvärr inte med den för 25K den blev såld innan, sett en annan på blocket Länk hur är det med elen i dessa, ju mer lyx, mer som krånglar? tänkte köpa en bil för mellan 20-40, vill gärna ha x antal kr kvar att laga bilen för utifall något krånglar, verkar som den summan sjunker för varje vecka hehe, hur är tillförlitligheten på E39 gentemot E34, skönt med fullmatad bil, men krånglar kanske mer?
fortsättning på min förra insändare, kollade på Länk bilpriser.se vad en E39 97 svensksåld 25K mil försäljningspris 21-26K det är väl inte ens rimligt? E34 låg lika tror jag importerad med samma mil???
Din näst senaste länk leder bara till blockets första sida.
ajdå försökt följa andra länkar dit med samma resultat, vet inte varför det blir så, skit samma, bilen det gäller är en 97 svensksåld, han begär nu 45K från kungsälv hemskt tacksam för tips
E39 är sämre, jag skulle påstå till och med mycket sämre än E34, El som kan krångla är elhissar (1 bil, 540iAM har 3st rasat, 1 bil Hellrot 540i/6 1st rasat, beggad elhiss kostar 2-400kr/st) c-lås motorer behöver ibland bytas tror 2-3st är bytta, el-rollo behöver motorn bytas om den är använd, kostar 1-1200kr + en del arbete) el-stolarnas nackstöds motorer delar på sig, behöver plockas i sär och sättas i hop, sedan har det på 540iAM även en motor till stolsfunktionen skurit = stolen går snett, kostar ca 800kr för en ny motor + en del arbete för att byta den, el-taklucka fungerar alltid.

Av dessa saker är det endast el-rollo och el-stolar som GÅR att undvika, men kom i håg 4st elhissar av 32st, 2-3 c-låsmotorer av 32st det är helt okej resultat.

För 20-40tkr skulle jag räkna med att behöva lägga massor av pengar för att nå upp till ett okej skick (rostfri, allt fungerar, bra chassi och drivlina etc.), men att hitta en i topskick är mycket mycket svårt, det finns helt enkelt inga kvar på den vanliga marknaden, #410 kommer bli dyrare än jag först tänkt mig beroende på den obefintliga konkurransen även om man bortser från att den är i ett unikt utförande=)

Normalpris för en fin 540i/6 är 80tkr och 10tkr mindre för en automat modellår 95-96, då handlar det om helt felfria bilar, speciella kostar mer, denna skulle jag kika närmare på om en automattouring vore intressant.. Länk Maledivenblau är en ovanlig färg, riktigt snyggt tillsammans med Silbergrau läder=) (hoppas det är Silbergrau Hell, 61tkr oprutat i Tyskland.

Stephan
Elmotorerna för centrallås, fönsterhissar och framstolarna är knappast sämre på en E39 jämfört med E34. Men en fin E34 känns mer solid än en fin E39.
Tack för tipsen stephan och all ni andra det är nog som du säger att man inte hittar en felfri för 20-40. Men jag är nog rätt nöjd så länge den är i bra brukskick, dvs motor, växellåda etc är ok, jag vill ju inte gärna lägga ner lika mycket till bara för att hålla den rullande första året, om den är rostfri är ju helt klart ett +, men den måste inte vara helt felfri. Att importera själv är nog inte ett alternativ för mig, dels kan jag inte ett ord tyska sen tycker jag det blir för mycket jobb att göra det oxå. Jag letar vidare :)
Nja stephan735i är en riktig pedant och endast det absolut bästa duger för honom. För 20-40 tusen hittar du bilar i bra bruksskick och inte behöver du lägga ner lika mycket pengar i underhåll årligen på en sådan bil.
Den övre skalan kan du hitta en hyffsad, men vill man ha funktion på Klima, all el fungerar, inget fel i chassi (länkarmar, knarrstag), bra stötdämpare och ingen synlig yttre rost samt automatlåda man kan lita på (läs bytt olja var 15000mil), ja då ska man ha tur/leta länge.

Stephan
kilroy
De bilar som Stephan735i syftar på finns definitivt, det handlar om att sålla bland objekten. I min "familjekrets" finns 2 stycken 540 E34 som uppfyller Stephans krav. Den ena är eventuellt till salu och "nobad" har fått mailadressen till ägaren.

Samtidigt finns det naturligtvis exemplar av 540 där både service och underhåll har försummats. Det brukar betyda att det helt plötsligt behövs ordentliga investeringar för att få tillbaka bilen i ett bra skick.

Mvh kilroy

"Jag är inte bara dryg...jag är skåning också"

Det är just det...att sålla bland objekten...jag har haft kontakt med den som kilroy nämner, vi får se hur det blir, kollar absolut fortfarande efter andra objekt, jag har som sagt inte bråttom, seg norrlänning som ni vet ;) Btw har sett en annons på blocket Länk om nu länken funkar, 30 begär han individual, jag tycker den ser helt ok ut, har mailat honom, inget svar ännu, vad tror ni kännare?
30tkr är billigt om den är bra, reparerad växellåda är ett stort plus, frågan är om det är något mer Individual än lacken som blev en standardfärg en bit in på modellår 1995.

Jag skulle begära att se utrustningslista för att säkerhetsställa att den verkligen har Buffelläder, reagerar på att den kallas svart, enda färgen på buffelläder i 540i E34 är Anthrazit och alltför många påstår sig ha buffel men har det inte.

Men det är som sagt en bisak i det stora hela, ring säljaren i stället.

Hittar man en fin 540i E34 är det lika bra att köpa så lätt är det inte att hitta, jag har allt svårare att hitta fina exemplar, såg på E34.de att en fin Petrol-Mica/silbergrau Hell läder 540i/6-95 skrotats efter motorras, märkligt beetende, den hade gått att få lätt 80tkr för med bytt motor.

Stephan
Tack för den infon Stephan, jag har haft kontakt med säljaren men frågade aldrig om det var äkta buffelskinn, vet inte ens vad som är skillnad, skinn som skinn? ok jag låter som den newbie jag är på dessa bilar:) stark kandidat ialla fall till att jag blir 540 ägare
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.