AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.359

krånglar 540 så mycket?

Sida 1 av 2
hej alla hjälpsamma forumare
jag funderar skarpt på att för en gångs skull skaffa mig en rolig bil, dvs 540, siktar på e34 runt 93-95, ser att de verkligen börjar bli prisvärda, MEN efter att ha snirklat runt här på forumet så skulle jag bli helt renrakad om jag så bara råkade ut för en del av alla fel vissa råkar ut för eller är det jag som är helt ute och cyklar? självklart vet jag att försäkring och bensin kostnad blir lite dyrare men det kan jag gärna leva med, de bilar jag kikat lite på har ju ialla fall gått mellan 20-30K mil, måste man ha en buffert på x antal tusen i byrålådan bara för att man ska kunna ha bilen rullande? vill ju inte gärna att inköpspriset skall bli den billigaste delen :) obs, jag har aldrig ens ägt en bmw, sent ska syndaren vakna hehe mycket tacksam om någon hjälpsam herre/dam kan förbarma sig över mitt dilemma mvh Janne
kr
106
krizter
540ia-97
Försök hitta en bil som är välservad och där många dyra delar är utbytta , som annars kan göra stora hål i plånboken .
Man får ju som bekant vad man betalar för .

krizter
En 540 med 19" fälgar, tonade rutor, 3" och 20 ägare = svindyrt i längden.
Jag la ut ca 20.000kr på min f.d 540 på 2mån, så räkna med att få lägga ut pengar då bilen är gammal.
Satsa på 95 och framåt för den bättre växellådan.
Bra skick = mycket låga reparationskostnader, det stora problemet är att hitta en i bra skick (obs gäller inte mig, eftersom tre av fyra är riktigt riktigt fina, en i närmast nyskick=) och den fjärde går in på karossrenovering i år.

Köper man automatväxlad välj en byggd okt-94 och senare då är lådan förstärkt.

På mina sammanlagt åtta 540i E34 har jag bytt, kylare, stötdämpare fram, klimakondensor, vindruta, vattenpump, koppling, svänghjul, diverse länkarmar, bromsar fram/bak, bytt olja i lådan på den automatväxlade (ja även på manuella, men det ingår i serviceprogrammet på dom) jag får säga att stabilare och problemfriare bilar är svårt att hitta (om man inte köper en nerkörd)

Mvh Stephan
tack för era svar
jag har kikat lite på en blocket annons som avser en 540 touring -94
den är intagen -96 och de begär 29K för den, rostfri motor o låda går som de ska står det i annonsen, vissa nackdelar ibland att bo i norrland, bilen står i hässleholm så det är ju ca 70 mil enkel resa, lite för mycket för att kika o provköra den innan man bestämmer sig, ser ok ut på bilderna 5 ägare. men vet ju inte om den är tillverkad före eller efter okt -94 med hänvisning till bättre låda, tycker ni det låter ok utan att veta mer om historiken just nu?
Scheckheft
annonsen:
Länk
räkna in kostnaden för automatlådan, för den kommer. Positivt att bilen befinner sig i ett originalskick. Priset ok. Någon här på AP kan kanske kika på objektet åt dig?

Mvh
Scheckheft

Aus dem All betrachtet ist die Erde Weiß und Blau, das kann kein Zufall sein!
Transocean
Instämmer med de andra, räkna med att ha reparations/service kostnader på 10 000 kronor årligen. Även om den är norrlandskörd kan den ha gått i det tyska saltbadet de första två åren, kolla dörrkanter, trösklar och bakluckan noga. Se efter lackskarvar.
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Jag köpte en rätt billig 540 i fjol, och jag har lagt ner nästan 30k på ett år förutom fälgar och däck. Allt är ju relativt men jag börjar tycka de är blodigt, jag ville ju ha ny bil iår men har helt enkelt inte råd att sälja bilen så billigt som folk betalar för den så jag får åka ett år till.

Iofs så är mkt av dessa 30k kosmetiska saker.

Jag skulle vilja påstå att du ska leta efter en bil som har lite rost och ser rätt orörd ut. Dåliga bussningar/bromsar/dämpare skulle inte hindra mig för de är inte hela världen o byta, dessutom slits de hårt på en så tung bil.

Det du inte vill bråka med är motorn och lådan, de tar död på vilken plånbok som hällst :P

När jag börja kolla på Bmw så trodde jag Bmw va bra bilar = håller och går bra.
Efter ett tag insåg jag att de inte alls håller bra, en E34 har ganska många punkter att faila på om man jämför med många andra bilar jag haft. Därimot går (min bil iaf) mkt skönt och den känns välgjord och gedigen.

Slutsats, en E34 540 är en bra bil när den funkar, riktigt schysst. Men de kostar i allt
os
563
ostmacka
540i/6 -95
X5 3.0i -04
735i -89

Något som kan vara värt att tänka på är ju att folk sällan skriver på forumet och ber om hjälp när allting fungerar så bli inte avskräckt för att det finns mycket att läsa om potentiella fel. =) Samtidigt är det ju långt ifrån några nya bilar så det är naivt att tro att ett ägande blir helt problemfritt. Lycka till!
kilroy
Jag har själv ägt en 540-95 manuell 6-växlad. Det är den i särklass bästa och mest bekymmersfria bilen jag ägt.

Hade det varit lite närmare till Hässleholm så hade jag gärna kollat bilen åt dig men jag hinner inte innan påsk.

Däremot vet jag en annan 540 i utmärkt skick som kanske är till salu. Servad varje år och med 100 % ärliga mil (jag har själv kollat dokumentationen). Går som ett spjut och med en inredning nästan i nyskick.

Sänd Powerpost om du är intresserad.

Mvh kilroy

"Jag är inte bara dryg...jag är skåning också"

Ro
220
Robbex
320ik -88
Bmw 540IA -94
Jag köpte min 540 touring för ca 1 månad sen. Den fungerar riktigt fint. Det som fick mig att köpa bilen var att jag visste att bilen var i bra skick och det va massa slitdelar bytta.

Tex: Kamkedjor inkl spännare osv osv, framdämpare, länkarmar, bromsar, alla oljor,vätskor, fungerande AC.
Även insugsmembran och samtliga typfel kontrollerade och åtgärdade.
Dock så satt likafan oljepumpsbultarna löst när jag hade den inne för kontroll.

Mitt tips är at hitta en med hyffsat dokumenterad dokumentation ( min service bok stämmer överrens med miltalet och importdatum ).
Fin inredning osv.
Sen håller jag med om bussningar, bilen är svintung och de slits fort ner så du måste byta dom förr eller senare ändå, likabra direkt ist för senare.
94: an i Skåne är en 94 = Alla 94:or har känslig automatlåda, även en hel del 95:or har det, tillverkningsdatum är enkelt att få fram.

Om du vill ha en 540iAT skulle jag kika på denna: Länk Ascotgrünmetallic/Pergament läder är en ovanlig kombination, jag skulle säga absolut max 5st 540iAT i den kombinationen, troligtvis endast 1-2.

Årsmodell 1996 tyvärr har inte Svenska myndigheter något bryt på årsmodell 95-96 på 540iAT, övriga 540i E34 bryter i juni/juli 1995 denna är byggd 11/95 = bästa lådan + EWS II startspärr = omöjlig att stjäla.

Jag skulle bara köpa en 540iA byggd innan sep-94 om den vore mycket mycket speciell, Individual, super superfin, annars finns det ingen anledning.

Som sagt var, jag har ägt 8st 540i E34, äger 4st nu och är jättenöjd med dom, var omsorgsfull och ni sitter i en FIN 540i E34.

Mvh Stephan
tack igen för gensvaret jag får. är det inte samma problem med de så kallade plastkulorna i automaten på 96 års modell? om bilen är en touring eller sedan spelar ingen roll för mig, manuell eller automat...lite kluven där , finns fördelar med bägge, manuella är väl lite kvickare o kanske drar lite mindre, men jag köper inte en sån här bil för att den ska dra lite :) automaten är ju bekvämare,är väl oxå billigare att byta lameller på den manuella om nu inte svänghjulet måste bytas oxå som jag läst om här i forumet, attans oxå att bilarna som är intressanta antingen finns längs ner i skåne eller högt uppe i lappland
Scheckheft
att hitta en manuell sexväxlad touring i fint skick är svårt, tillverkades endast i 499 ex, inga svenskålda. Sedanen i 797 ex, inga svensksålda.

Mvh
Scheckheft

Aus dem All betrachtet ist die Erde Weiß und Blau, das kann kein Zufall sein!
Jag är tveksam till det så kallade plastkuleproblemet, det är bakhuset som är det så skjuter lådorna och det slipper man nästan helt på en 9/94 och senare ännu bättre blir det med en låda från 5/95 och senare, då nästa uppdatering kom, visst det är inte skottsäkert efter dert, men risken är sååå mycket lägre.

Nu när det visade sig att du kan tänka dig en Limo, så är denna intressant.. Länk en av 45st byggda 540iA Limo-96, han har ägt den länge visst det finns brister men för 25 är det närmast ett fynd.

En 6vxl har ett helt annat intresse och ska du ha den som entusiastbil är det att rekommendera, om du inte köper en mycket speciell automat, fast roligast är en speciell 540i/6 men dom kostar betydligt mer.

Räkna med att åka långt, Kassel o Köln är det närmaste jag köpt en 6vxl övriga i fem i södra Tyskland, Göteborg för min 540iAM Individual.

Stephan
sitter och kollar på modellguiden, gjordes det ingen E34 540 -96? och vilken modell anser ni vara stryktåligast med tanke på mil och ålder, låt säga sen E34 eller tidig E39 eller är de lika bra?
såg just att det gäller den svenska marknaden :)
Ch
23
Chippe
bmw 530ia
ja köpte en 540IA touring E34, med 3st ägare den första var en svensk som hade den när han var i tyskland, sen tog han med sig bilen hem, idag har den gått 24000 mil och de e 3 st familjer som haft den och de som är bytt är, kattar membranet vatenpump ac-kondensor länkarmar fram silentblock sen lite små saker. Ja själv är riktigt nöjd, ja tycker de är en bil att lita på som alltid startat
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Den där 96an för 25k är ju rena kapet, ok den har gått 27 men årsmodellen, utrustningen jag hade ju köpt den direkt om jag inte redan haft en :P
jag har skickat ett mail till han med -96:an, får se hur det går, tyvärr så har min bekantskapskrets idiot förklarat mig när jag sagt att jag är intresserad av en bmw v8, som en av dem uttryckte sig: du kommer inte ens ha råd att öppna huven på den, då har de inte ens ägt en bmw överhuvud taget, men med min tur så råkar jag väl ut för något drastiskt med motorn om jag nu skaffar någon, så de kan säga: vad var det jag sa...
Bil o Motorteknik i huddinge har (eller åtminstone hade) en 540iT 6vxl man. Mekaniskt i rkitigt fint skick. Dock finns en del rostarbete att göra, framförallt alla dörrar nedtill. Annars en fin bil, mörkblå med grå M5 skinninredning. 17" Alpina fälgar. Har tidigare suttit en kompressor i den, går dock mycket fint även nu utan, körde själv för ett år sedan bilen ett par dagar och vart köpsugen själv.

mvh

Kalle
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.