AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
3.076

Hjulbulten gick av?

We
210
Weismüller
Audi A6 Avant -08
Bytte till de nyinköpta sommarfälgarna idag. Körde några mil för att sedan efterdra (för hand) bultarna. Funkade bra tills jag kom till sista hjulet, vänster fram. 2 av bultarna gick att dra så att de "nöp" fast MEN resterande 3 gick att dra hyffsat men "nöp" inte. Dumt nog fortsatte jag dra en stund, tills en av bultarna gick av!!

Vad kan vara fel??

E3
1.828
E36
USA bilar
Är du säker på att bulten gick av? Det borde vara omöjligt att dra av en bult som inte ens dragits åt
Låter mer som att gängan farit..
We
210
Weismüller
Audi A6 Avant -08
Ja den gick av. Så har jag otur så är gängorna i navet kasst, i 3 hål?

eller kan de vara bultarna?

Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99

Det är inte så ovanligt att folk lyckas dra av hjulskruvar på sina bilar. Orsaken är oftast att man helt enkelt dragit åt de stackars skruvarna alldeles för hårt varje gång det bytts hjul. Hjulskruvar är oftast fingängade så man blir väldigt "stark" och då är det lätt att man helt enkelt sträcker ut skruven för mycket , och görs det flera gånger så kan den gå av förr eller senare.

I ditt fall skulle jag försöka få låna en gängtapp för den gängan och sen försiktigt rensa alla hålen. Sen skaffa nya hjulskruvar till de som gått av, och använda dem för att kolla konditionen på alla de andra skruvarna genom att lägga gängorna i varandra och se om det passar perfekt eller om de "klättrar" tydligt på varandra, då byter du ut de som inte passar mot den nya friska skruven.

Sen lite monteringsfett på anliggningytor och gängor och sen montera hjulen och dra åt skruvarna med rätt moment med en momentnyckel. Antagligen så kommer du att bli överraskad över hur lite man behöver dra åt.

Dr Tinnitus

Min bil
Länk
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Att dra tills det "nyper" är oftast alldeles för hårt. Har man dessutom smort upp skruvarna så får man aldrig till det knarrande ljudet. Då är det lätt att vålda av dem.
an
643
anlima
735iA -87
Förmodligen allt för många dragningar med maskin utan moment.
AGA-nyckel och värm bult ordentligt, gänga bort det som satt kvar , gängtapp M12x1,5 och byt alla bultar . Det kostar inte många kronor att vara på den säkra sidan.

/Mats
E3
1.828
E36
USA bilar
Helrt klart dras hjulbultar i allmänhet alldeles för hårt 100-120Nm räcker
Men som jag uppfattade det så hade bulten inte ens börjat gå tyngre när den gick av
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Instämmer i att för hård åtdragning är väldigt vanligt, och möjligen på sikt kan skada bultarna så de går av. Viktigt med rätt moment - momentnyckel eller en bra mutterdragare med rätt moment inställt är egentligen det enda raka.

Vad man däremot absolut INTE ska göra är att fetta in bultens/fälgens anliggningsyta (alltså 'konan')! Det är friktionen i den ytan som låser bulten så den inte gängas upp - är ytan smord, kan även en alldeles för hårt dragen bult lossna.
Däremot är det inte fel att lägga en aning fett på bultgängan för att förebygga kärvning, och lite koppar- eller alupasta där fälgen ligger an mot hjulnavet (särskilt centrumflänsen) förebygger att hjulet fastnar på navet.
We
210
Weismüller
Audi A6 Avant -08
Tack för alla svaren!

Ska köpa ny bult(ar) idag. Förhoppningsvis sitter en stor del av den gamla bulten en bit utanför navet, vilket borde göra det lättare att få bort den gamla.

Borde ha kollat detta innan MEN bultarna jag använder satt på mina original 16 tumsfälgar. Har nu bytt till 18 tum original M-fälg och har använta samma bultar, rätt eller fel?

We
210
Weismüller
Audi A6 Avant -08
....och ja 3 av bultarna gick inte tyngre, utan jag drog rätt länge. Det var alltså inget nämvärt motstånd ( ska tilläggas att armbrytning inte är det jag är känd för) när en av dem gick av

Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Har skruvarna blivit översträckta nog så blir de plötsligt mjuka och det går att dra och dra och dra och pang....

Dr Tinnitus

Min bil
Länk
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Om bultarna har gått av så har dragspänningen på gångan släppt. Då brukar det gå att få ut dem för hand eller ett dorn utan alltför stora problem.

Jag fick ett annat problem igår när jag skulle byta hjul och drog av original låsadaptern till fäglåset. Den gick tvärt av istället för att bulten lossade.
Har köpt ny idag och skall ut och göra nytt försök!!

**BMW-ägare i 29 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980**
En dim fråga kanske men är bultarna tillräckligt långa ?
När Du bytte fälgar så kanske bultarna behöver vara längre för just den typen av fälg Du inköpt ?
Om bultarna sitter i färre gängor än dom bör så blir belastningen för hög ock bulten kan nypa i de få gängor den sitter i med påföljd att fenomenet Du beskriver uppstår.
En grundregel när det gäller full styrka för en bult är att grovleken på bulten är den längd den bör ha minimum för full styrka.
Ex: M14 = 14 mm ingrepp som minst.
För att kolla så fetta in en bult så fettet täcker gängorna på bulten helt ( så den blir slät utan att gängorna syns. )
Gänga in bulten tills det tar stopp ock skruva sen ur den ock mär längden där gängorna syns.
Lycka Till :)
dim = dum ;)
mär = mät ;))
E3
1.828
E36
USA bilar
Alex, är det inte enklare att bara peta in en bult genom hålet i fälgen och mäta hur mycket den sticker ut?
We
210
Weismüller
Audi A6 Avant -08
Nu var det fixat!

De 3 skruvarna hade helt klart blivit "översträckta" ca 5mm längre än vad de borde vara och givetvis smalarare.

Inga problem att få ut den gamla ur navet, i med en skruvmejsel, trycka till lite försiktigt och sedan skruva ut den.

Hade inget med längden att göra, enligt BMW. mao samma längd oavsett vilken originalfälg man har. Nya kostade för övrigt 30kr/st,

sk
323
skåne
F07 530d GT -10
Hej,

Häromdagen köpte jag 20 nya hjulbultar (förzinkade) 12X1,5 till min E38:a hos däckfirman Vianor för 300kr, dvs 15kr/st!

Lars Franzén
E3
1.828
E36
USA bilar
Hjulbultar varierar mycket i pris på var du köper just ca 15:-/st är rätt normalt
E36: Jovisst är detta ett sätt oxå, men om Du tittar in i hålet så börjar gängorna en bit in,så att vara på den säkra sidan hur långt gängorna griper in i den gängade ytan så är det säkrare att gör som jag beskrivit ;)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.