|
|
|
|---|---|
|
jag bytte olja filter och fläktrem i onsdags och bilen gick ganska bra, men har precis köpt bilen så ville byta så mkt som ja kan, kamrems byte blir i veckan. Var sittter bensinfilter på m40? Så köpte tändstift och servo rem och bytte idag och bilen går bajs, oroligt på tomgång och vibrerar, kollade på tändkablarna och såg att andra tändkabeln hade ärjat och var helt grön på kontaktytan, samt att 3:e kabeln sitter ganska löst. är kablarna mitt problem? | |
|
en fråga till, under insuget sitter en svart slang 20cm som är vinklad på mitten typ, är det någon vakumslang? rinner inget ur den men den är torr och sprucken, någon som kan svara på någon av mina frågor? tack //Tony |
|
|
Hej. vad är det för tändstift du skruvat i? med tanke på att felet uppstod vid byte så hade jag provat skruva tillbaka de gamla. min kusin hade tidigare en 318is med m42? tror jag det är. den hade samma problem. riktig skabbig på tomgång. och då var det just den lilla svarta vakumslangen som hoppat av från insuget/vakumklocka. kommer inte riktigt ihåg exakt. |
|
| jag satte i NGK bkr6ek tror ja dom heter, samma som satt i innan, men de kan ju inte bli bra kontakt på den kabeln som är ärjad? någon som vet vad slangen har för nr på realoem tex? | |
|
har bmw specialtändkablar? kollar man på mekonomens kablar så ligger alla kablar i en typ kabelkanal? är det så? |
|
| Tändkablarna ligger fastklämda i en plastbit som sitter fast på motorn, men den plasten följer nog inte med när du köper kablarna. Det är säkert helt likvärdiga kablar ( och pris ) på mekonomen/bmw så vart du köper dom är mer en smaksak. | |
|
jaha, det sitter en kabel på den fjärde tändkabeln, som går under motorn eler något läste något om den men kommer inte ihåg vad eller var.. |
|
| du har inte skiftat fel ordning på tändkablarna då? lätt gjort då, o då går dom som nötter. | |
| nu har jag bytt alla utom den långa kabeln med extrahänget på, och den går bättre | |
| någon som vet om den extra kabeln behövs eller inte på m40 | |
| den behövs väl inte för att bilen ska gå. men tror den skickar någon impuls till styrboxen av någon anledning. men det är vad jag "hört" bara, när jag satt i samma situation som dig fast med en 535a. men det är ju klart den gör någon funktion, annars skulle den ju inte finnas. men om den inte finns så går den antagligen på något nödläge av något slag. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.