AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.901

Trög-gående bagage lucka E39 Touring

Mr
15
Mr.M.Johansson
BMW 528IA Touring - 97
Jag har en 528 E39 touring ifrån -97, har i dagens datum gått 31 550 mil ;-) AND STILL GOING STRONG!!!
Men... Ett problem med bagage luckan har uppenbarat sig på sista tiden, gånggärnet (?) till bakrutan går trögt. Jag trodde först att det var dämparen som började kärva så jag bytte dom, men icke!
Om man stänger bakrutan försiktigt så ser man att det bryter i gång-gärnet till bakrutan på vänster sida.... och när luckan är stängd så är vänster sida på bakrutan uppbänd någon centimeter.
Denna konstruktion är ju rent URBOTA dumt då man inte kommer åt att varken se eller serva..

Hoppas att någon har tips på hur detta tillrättas då jag har försökt med det som jag kommer åt att göra, smörjat och bytt dämpare och försökt justera luckan.

Tacksam för svar
Visa användare
294
Tiny
540iAT -98
Byt gångjärn, går sönder efter en tids användning
Visa användare
294
Tiny
540iAT -98
Finns dock bara kvar för luckor med hydraulisk öppning, så måste modifieras lite
Mr
15
Mr.M.Johansson
BMW 528IA Touring - 97
Tack för svaret
Men då kommer naturligtvis en följdfråga, kan man byta gångjärnen utan 4 specialverktyg á BMW modell?

Hydralisk öppning? Fanns det på E39 också? öppna och stänga med en knapp alltså, eller?

Jag får ta kontakt med BMW så får vi se vad dom säger om det, vad behöver man modiefiera isåfall om man bara får tag i dom till hydralisk öppning?

Mvh:Martin
Visa användare
294
Tiny
540iAT -98
Har ingen aning, det var BMW som fick byta mina.
R
209
R
X5 3.0 IA E53 - 00
318 Sedan E46 -98
318 Sedan E46 -02
318 Sedan E46 -02
320D E90 -06
Jag hade samma problem med min baklucka - till slut gick det så trögt att plåten mot taket "stod upp" en bit när luckan var stängd. Det kändes som om en rutsprängning var nära förestående för varje dag jag underlät att göra något åt problemet.

Lämnade in bilen till Widells i Västerås och dom fick "knäcka" om gångjärnen till bakluckan och passa in den igen. Efter det stängs- och öppnas den som en dröm igen.

R
209
R
X5 3.0 IA E53 - 00
318 Sedan E46 -98
318 Sedan E46 -02
318 Sedan E46 -02
320D E90 -06
...börja inte pilla på hydralfjädrarna som går taket på touringen - det är inte bara att ta ner innertak och fixa själv om du tror det?! Jag försökte få en erfaren aukt. BMW-mek att byta mina innan jag visste vad som var felet på min lucka och hans min förbyttes i en grimas vid min fråga.

Att arbeta med dessa är topp fem av det värsta man kan ge sig in på när det gäller en touring enligt meken och BMW-verkstaden. Spelade ingen roll vad jag erbjöd (4-siffrigt) för att han skulle göra jobbet - han tvärvägrade - likaså min verkstadschef (20+ års erfarenhet av meka)

bara en varning...
Visa användare
652
gorth
530dA -01 Touring
I en annan tråd här om samma ämne Länk sägs det att man inte behöver riva innertaket och att byta fjädrar till fönsterdämparna är ett litet problem.

Jag skulle också vilja veta hur Mr.M.Johansson bytte sina fjädrar eftersom minst den ena lagt av på min.

Göran

FWD - Nej tack!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.