|
|
|
|---|---|
|
Jag skickade ett PowerPost till allas vår bilvårdsguru Mikael O, och som den goda forummedlem han är så bad han mig att ställa frågan i forumet så att fler kan få hjälp med samma problem:). Så here goes the mail, i sin helhet. Hej Micke. Jag har läst mig till att du har svart bälte i bilputs så jag tänkte kolla en sak med dig. Jag köpte Meguiars Cleaner, Polish och NXT Wax, har hört med en liten dubbelmaskin men skumgummihättor. Först körde jag med cleanern men vart inte alls nöjd då den inte alls blev så repfri som jag ville. Så jag testade en runda till, inge bättre. Då åkte jag och köpte mig rubbing, men det fanns vara Turtle så det fick bli det. Efter en rejäl omgång med runbbing med lite hårdare hättor så fick jag den "matta" looken jag ville ha. Så då körde jag cleaner igen, sen polish och sist waxet. Nu till frågan: Jag får inte den där riktiga stunsen tillbaka i lacken. Den blev överförväntan repfri, nästan alla smårepor är helt borta. Men som sagt, inte det där gnistrandet. Det är här du kommer in. Hur ska jag gå tillväga för att få till det? Misstänker att jag får köra cleaner igen då jag slängde på vax men. Ber om ursäkt för det långa mailet och tackar på förhand. Mvh Mathias | |
|
Hummmm.. Svartbältad bilvårdsguru. Kan man sätta det som titel i telefonkatalogen? Hehe Nåja, frågan! Om man tänker sig en grov träbit som man vill ha len och slät. Då börjar man med grovt sandpapper för att sedan gå över till lite finare och finare för att till slut bara lägga på någon form av skydd. Tex en träolja. Det är samma sak med en billack, är den matt så måste man börja grovt. Ska man dessutom få bort repor så räcker det oftast inte med en ocillernade maskin utan då måste man ha en roterande. Saken är då den att då är det lätt att man ställer till skada och helt enkelt kör sönder lacken. Är man osäker så använder man ocillerande för den är svårt att ställa till någon större skada med. Att köra med ocillerande så får man ju självklart köra både mer och längre tid för att få bort repor, och man får ändå inte bort allt. Men principen är densamma. Grovt medel först för att byta till finare och finare. Trägen vinner.. Det tar alltså TID att få fram en riktigt bra yta! Så, det är bra påt igen för bättre resultat. :-) ///Micke Min cabrio Länk |
|
|
Antagligen är din turtle-rubbing rätt grov - den tar bort dina smårepor men lämnar rosor efter sig (mikrorepor i lacken). Som Micke säger måste du stegvis använda mildare polermedel för att bort spåren av steget innan. I ditt fall är det nog så enkelt att cleanern (Meguiars cleanar) inte är tillräckligt avverkande för att städa upp efter rubbingen. Meguiars cleaner är förövrigt väldigt mild (konsumentversionen som bl.a säljs på Micro) och knappt avverkande all. Tror du skulle få bättre resultat med exempelvis Meguiars #80. Mvh / Peter N |
|
|
MG #80 är en ganska mild rubbing och är lite av en enstegsraket med viss mängd vax i sig.. Humm, bilhandlarputs... ///Micke Min cabrio Länk |
|
|
För det första duger MG#80 ofta utmärkt som uppstädare efter rubbing, för det andra innehåller det inte vax. Den innehåller polish - vilket är Meguiars begrepp på en glaze. Det är alltså en cleaner/polish i ett. En en-stegare för mindre noggranna bilhandlarrekondare, absolut - men det fråntar den inte egenheten att uppnå bra glans. Utmärkt för att städa upp efter en grövre rubbing. Gillar den absolut bättre än exempelvis #82 och #83. Vill du inte använda Meguiars har 3M och Menzerna också bra alternativ. Menzerna IP som första steg, och Final Finish som slutputs. Klockren kombination. Mvh / Peter |
|
|
Håller med, kör oxå hellre med 80 än de andra efter 85. Även om det är sällan det behövs. 85 är kung men då måste man självklart lägga på skydd efteråt. ///Micke Min cabrio Länk |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Det fungerar inte att köra grov/finrubbing och inte speciellt bra med cleener heller med en occilerande maskin går dock men man får en halvmatt yta och måste köra några vändor med polisch för att få tillbaka glansen. En roterande maskin är guld värd för nedgångna lacker. blå trissa och Lahegas final cut 10 är också ett bra alternativ. 3Ms finsrubbing för lite mindre repor mm . Båda dessa lämna en rejält blank yta om man använder roterande maskin. Brukar vara lättare att få tag på än MG i den lokala handeln. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
| Jag tog tid på mig och gick på med cleaner 3-4 ggr och har verkligen fått en stund utan dess like. Men ingen mer rubbing för min del, märkte nu på ett annat ställe att det räcker med ett par rejäla omgångar cleaner, sen polish och sist vax. Det va helt enkelt att jag inte lät det ta tid som va mitt problem. Och så hade jag på tok för mycke produkt. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.