AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.445

Vilken väljer jag, 316 ti eller 316i?

Fr
10
FredrikMark
330i Touring -06
Hej!

Jag skulle vilja ha kloka råd om vilken BMW-modell som är lämpligast att välja för mina ändamål. Jag ska primärt köra den till och från arbetet ca 9 mil/dag mestadels E4 med 90-110-väg. Kollar på båda modellerna och utrymmen spelar ingen roll då vi har en kombi redan. Vilken är snålast, bekvämast och tillförlitligast av dessa två? Det jag vet är att 316i varvar något mindre på högsta växeln och det borde borga för lägre förbrukning då båda bilarna väger på kilot lika och har samma Cx.

Motorerna skiljer ju och sett att vissa klagar på att 316 ti förbrukar mycket mer än 0,53 landsväg som är deklarerat. Drar bilen verklig förbrukning 0,6 på landsväg är jag nöjd. Jag tittar på -01:or och -02:or för cirka 60-65 000.

Vilken modell ska jag välja? Är 1,9:an en bättre/tillförlitligare motor? Har båda motortyperna kamrem?

MvH Fredrik Mark
Jag hade valt sedanen, av den enkla anledningen att jag tycker compacten är fruktansvärt ful. Detta är dock en subjektiv bedömning och de finns säkert de som tycker precis tvärtom :-)

Alla BMWs fyror har kamkedja sedan 1994 så det är lugnt. Du lär inte bli besviken på förbrukningen, den är riktigt låg och stämmer ganska väl med BMWs angivna siffror.

Det är alltså frågan om du vill ha compact eller sedan.

Sen finns också 318i -02-04 med 143hk Valvetronicmotorn som är ännu snålare. En sådan är kanske inte så dum i ditt fall, de borde gå att hitta ganska billigt idagsläget då de börjar få några år på nacken.
lo
81
lovestad
Bmw 318 D sedan -08
BMW 520 D X-drive mildhybrid -20
Hej

Kör själv mellan 12-15 mil/dag med en 316 lim -04, den ligger på ungefär 0,6 liter/mil och då kör jag inte så snällt. Det borde inte vara en omöjlighet att komma ner till ca 0,55 om man lättar lite på gasen.

MVH
Patrik
Fr
10
FredrikMark
330i Touring -06
Okej, låter lovande. Det är väl så att det är Valvetronic-motorn även i 316i fr o m -02?
Jag gillar e46 Compacten, men du får väl även titta på vad du tänkt att nytja bilen till mer. Compacten har ju en större bagagelucka och det går ju lasta in större saker. Sedanen är att föredra om du nånsin kommer att ha fler än en passagerare. Lite jobbigt med 3-dörrars att alltid behöva hoppa ur bilen för att fälla sätet. Förbrukningen är väl ganska jämn skulle jag tro.
Fr
10
FredrikMark
330i Touring -06
Vi har ju en Golf Variant som räcker mer än väl när alla tre ska iväg. BMW'n kommer jag mest att åka alena i till och från jobbet. Men vem vet, min son på 4 år kanske kommer att börja vilja åka BMW Sportcoupé istället för Golf på kvällar och helger ;-)

Känns faktiskt som jag bestämt mig för Compakten då den ligger lite bättre i pris och att man då får modernare motor med Valvetronic. Min budget tillåter bara 8-ventilaren i 316i och då gäller det dessutom att hitta en med tillvalet DSC som är standard på Compakten.

Sen tycker jag Compakten är lite fräckare, men sedanen är nog snyggast...

Nåja, vi åker ner torsdag (Piteå->Stockholm). Sen blir det förhoppningsvis bilköp fredag eller lördag. Jag hör av mig om vad jag drar på mig för BMW!
Försök få tag på en compact som har multifunktionsratt, endast dessa har farthållare, och klimatautomatik. Farthållaren sköts av knapparna på högersida av ratten. I/O startar farthållaren, tänds även en symbol ner till höger i instrumentpanelen, sen är det bara att trycka på plus för att aktivera farthållningen. Hört en del som säger att deras fungerar när man trycker på knappen som har en hastighetsmätare på sig (knappen ovanför I/O-knappen) och inte genom att trycka på plus.
Tänkte att det kan vara värt att veta så du kan kontrollera att bilen har farthållare då jag antar att du vill ha det när du pendlar. Kanske finns exemplar med multifunktionsratt som saknar farthållare, jag vet som sagt inte iaf.

Lycka till med bilköpet.
We
965
Weiman
118i M-Sport -24
Alla E46 Compact jag har sett har multifunktionsratt. Sen är det ungefär 50/50 om de har klimatautomatik eller manuell AC.

Mer om Compacten: Länk

/Johannes
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Valvetronicen verkar inte snålare än tidgare generationer av motorn. I familjen har vi två 316 compact, en -00 och en -04. Jag kör min -00 snålare än min far kör sin -04. Han är 79 år så troljigen gasar jag något mer:)

Vi kör dagligen c:a 10 mil i norra storstockholm, mest motorväg men även kökörning. Då ligger förbrukningen på c:a 0,7 liter/mil.

Valvetronicmotorn går lite hårdare men är även roligare i temperamentet. (Så rolig en 315 kan bli:))

Min rekommendation är att köpa bil efter vad du vill ha inte om det är valvetrobic eller inte. Rekommendation är att leta efter en med sportstolar som är betydligt bättre än de standardstolarna. Givetvis ska du ha farthållare och klimatautomatik vilket de flesta svensksålda bilarna har.

Jag rekommenderar även en 318ti, då får du betydligt roligare motor till troligtvis ingen högre milkostnad och oftast mer utrustning.

Lycka till!
Fr
10
FredrikMark
330i Touring -06
Visst hade jag gärna köpt en 318ti men dessa är svåra att hitta och min budget räckte inte till riktigt.

Jag köpte en blåmetallic 316ti -01 som rullat 8800 mil och är i ett ruskigt bra skick. Den går även som ny. Jag är faktiskt imponerad av hur kul den är att köra och hur fint den ligger på vägen. Betydligt tystare än vad jag kunnat tänka mig också! Visst kan man önska sig lite mer effekt, men det som finns räcker och blir över för att tappa körkortet på. Och det är ju så med effekt att man får aldrig nog. Man vänjer sig hela tiden och vill stegvis ha mer och mer. När jag ska busa väljer jag att köra min quad i skogen, mycket mer fartkänsla än bil ;-)

En mycket nöjd nybliven BMW-ägare alltså!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.