|
|
|
|---|---|
|
Nu vet jag inte om jag lagt denna tråd rätt men tyckte den passade bäst här. Min tanke är att byta ut motorn väldigt snart i min e30 320 -85 då den jag har har gjort sitt i stort sett. Motorn är just nu (självklart) en M20B20. Jag har sökt och sök nu på det ställen jag kommer på för information om regbesiktning men inte hittat någon som just gjort detta byte och om hur dom har gått till väga. Om ni vet något jag inte vet om det här så berätta gärna, då 15KW/100kg gäller för amatörbyggt fordon, vilket i sin tur kräver byte av motor, drivlina, bromsar o lite till. Men kommer detta behövas göra för att få det "lagligt" gjort att byta ut den trötta bensinaren som drar på tok för mycket mot en diesel? Hade tänkt mig en motor från en 525td (då dom är billiga i inköp) men en diesel utrustad med turbo som är lätt att få upp vridet och lite mer pollar ur efter besiktning. Är idén knäpp eller "doable", då jag har en hel del planer på vad jag vill göra med bilen men är ute efter en som är billig att ha på landsvägen då jag ligger mellan 50-100mil veckan för stunden. och en E30 är just den modellen jag har tänkt behålla av estetiska skäl. Mvh Fredrik | |
|
Här Länk har du en e30 med den motorn. Annars är ju 324/524td snurran trevlig och trimvänlig med den mekaniska pumpen. Tyckte dock jag läste att han bytt till den mekaniska även på 525tds motorn han lyft in när jag skummade igenom tråden snabbt. Själv har jag en 320i -85:a med motorn utbytt till en 524td motor men det var inte jag själv som gjorde bytet så görbart är det absolut. / Micke "I love the smell of diesel in the morning" |
|
|
Vilka andra tekniska hinder måste jag bråka med? Vet att jag får tag i en billig motor från en 525TD, men hur drygt kommer det bli att flytta motorn från den bilen in i min med styrbox och allt som har med det o göra? Samt vilka andra saker bör jag ändra på bilen för att få igenom den i regbesiktningen? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.