|
|
|
|---|---|
Transocean |
Om man köper nya alltså? Länk nr. 5 och nr. 6 Hur omfattande arbete krävs för att få bort de gamla rostiga trösklarna, är det bara att kapa med vinkelslipp eller? Tänkte riva loss de gamla själv och sedan lämna bilen till en karosseriverkstad som får svetsa dit de nya. Någon som har gjort detta? |
|
Hej Transocean. Det var väl inte själva tröskeln du hade länken till utan det som sitter innanför tröskeln? Jag skar bort den bit jag bytte på min e34 o svetsa dit en ny plåt bara. Fram så är tröskeln o skärmen en o samma del, men det vet du väl kan ja tro. Jag skulle bara skärt längs med tröskeln o sen annpassat den nya på sen. Föresten så är trösklarna galvade orginal på e34 sa dom till mig på bmw, men rostar gör de ju ändå. Mvh M-killen |
|
Transocean |
Tack för ditt svar. Ok, jag får dra till BMW och fråga dom om trösklarna fast vanligtvis har dom inte den blekaste aning om delar jag frågar efter...här i Norge i alla fall. Jo plåt skulle man ju kunna svetsa dit men problemet är att jag inte vet hur man svetsar, saknar således även en svetsapparat, tänkte låta en som kan detta svetsa dit riktiga trösklar med domkraftsfästen och allt. Så som det är nu så har jag spacklat halva vänstra tröskeln, när jag bytte till sommardäck förra veckan så gick domkraften rätt igenom tröskeln höger bak, m a o är det så genomruttet att allt måste bytas om jag skall klara besiktningen. |
|
Hej! Om det är domkraftsfästen fram som också måste bytas så ska du vara medveten om att del 5 inte har den. Den sitter på del nr 2 och den kostar väl 5k. Det du kan göra är att du tar och köper 4 stk baktrösklar (om du ska byta bak också), domkraftsfästet är nämligen identisk och förstärkningsplåten bakom/under fästet går att modifiera så att den passar fram. Det är oftast denna förstärkningen som har rostat sönder in i tröskel då dräneringen från takluckan mynnar ut precis där(inni tröskeln). Det som också måste poängteras är att reparationsplåten måste demonteras från punksvetsen då förstarkningen måste svetsas inne i tröskeln och det är som känt lite svårt om man först svetsar in den yttre plåten :o)..... Här har du en link med bilder....Länk MVH Sakke |
|
|
Om det är hela tröskeln så är två stk nr 5 och fyra stk 6 isf vägen att gå.... M-killen: Det som sitter på skärmen är ju inte en del av tröskeln.....bilderna transocean har länkat till ÄR på den yttre plåten på tröskeln. Den främsta delen av tröskeln är en del av A-stolpen och sitter innanför framskärmen. MVH Sakke |
|
|
5 och 6 är två olika delar, jag fick 1550kr i pris på den bakre senast förra veckan. Du kan ju köpa del 4 om du vill ha en hel bit, men de lär bli dyrare. |
|
|
Ursäkta mig DrSakke, Jag var lite för snabb när jag kollade på länken. Såg att du har helt rätt, o gällande framskärmen så har du helt rätt där med, men utan den biten på framskärmen så ser inte tröskeln hel ut o igentligen så är det en bit av tröskeln, (igentligen). Jag var på mekonomen o skulle ha trösklar till min , men dom bara skrattade mig rätt i ansiktet o sa att det finns inte till dom för dom e galvade o rostar inte. Men dom e ju inkompenta på såna ställen o vet inte allt tyvärr.....allt för mig,,over and out.. M-killen |
|
|
Hej! Ja det är märkligt att folk tror att galvade plåt inte rostar.... Det är klart de gör det efter att all zink har slitits bort av t.ex stensprut. och får rosten fäste så fortsätter det, dock långsammare än ogalvad plåt men ändå.... MVH Sakke |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.