AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.385

Vad innebär sportläget på M5 e39?

cl
19
clayton
M3 e36 -93
M5 e39 -99
Hej!
Har märkt på m5an att när man lägger i sportläget så blir den mer "tungstyrd" samt får snabbare gasrespons =)
Men är det något mer som händer? styvar chassiet upp sig eller något annat?

MVH
Jonathan

A true gentleman never travels behind less than 8 cylinders
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Tror det är allt som händer.

Ingen chassiförändring
cl
19
clayton
M3 e36 -93
M5 e39 -99
Okej tackar för infon =)

MVH
Jonathan

An
31
Andersson Richard
525xi Touring -06
Hej!

Jag har en 01:a där stötdämparna blir klart styvare med sportknappen aktiverad. Har haft en Peugeot 605 med samma funtion där man kände samma skillnad. Kunde Peugeot på 90talet så tror jag inte att BMW är sämre.

Och som du säger så blir responsen klart rappare samt att styrningen blir tyngre.

Bilen känns mer stabil vid högre farter med denna finess

M5 - sådan husse sådan bil
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
"Jag har en 01:a där stötdämparna blir klart styvare med sportknappen aktiverad."

Detta var mycket intressant och helt nytt för mig. Har aldrig hört/läst om detta och kände ingen skillnad på min -02:a.

(Däremot finns det EDC dämpare på M5e34 som har denna funktion)

Någon som bekräfta eller dementera detta?
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Jag upplever inte att stötdämparna blir styvare utan det är ökad gasrespons och tyngre styrning. Sen gör ju den tyngre styrningen att bilen upplevs stabilare.

___
//Ulf
kilroy
Med sportknappen intryckt omprogrammeras servostyrningen och gasspjällets funktion, inget annat.

Mvh kilroy

"Jag är inte bara dryg...jag är skåning också"

Är det samma med styrningen även på E46 M3?
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Även om jag inte misstror kilroy så kollade jag i instruktionsboken och det är alltså enbart servostyrningen och gasresponsen som ändras.

___
//Ulf
Visa användare
151
hfw
430D Gran Coupé -15
...men framförallt innebär det att man kör lite mer vårdslöst.

Den ristar in SPORT med eldtext på insidan av frontalloben, å huj va det går.
För mig kunde det räckt med styrservot - jag tycker den blir "hoppig" på gasen... även om 100 påsar till under huven och mulligare ljud hade varit ännu roligare :o)
cl
19
clayton
M3 e36 -93
M5 e39 -99
haha sant HFW, men jag tycker helt klart att det blir en helt annan bil. Men det blir rejält tungstyrt i rondeller och liknande när man glömmer lägga ur sportläget :P

/Clayton

Är det samma med sportläget på M3 E46? Hatar SPORT-läget, bilen blir ryckig och har bara provat läget 5 ggr eller något men har inte märkt att styrningen ändras, någon som vet om det gäller E46 med?
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Två anledningar till att det blir ryckigt och det är dels att gasen är känsligare men framförallt att man är van vid normalläget. När högerfoten rör gasen som den brukar så blir det för mycket gas och det blir ryckigt. Kör man mycket med sportläget så märker man att man vänjer sig och det blir mjukare. Skulle själv precis som hfw gärna haft enbart styrservot kopplat till knappen eller typ en tvåstegsknapp där man kan ställa styrservo som steg 1 och styrservo/gas som steg 2 (och 100 extra hk som steg 3 ;)

___
//Ulf
Mo
460
Monster Femma
Ex M5 E39 Kelleners
Programmer
Jag har fixat så att jag får de extra 100hk med sportknappen intryckt på min M5 e39 :)

Men jag har strax över 300hk utan sportknappen intryckt.
Här är en liten film som dokumenterar det.
Länk
Fungerar precis som på nya M5 e60.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.