|
|
|
|---|---|
|
Ibland försvinner lite kylarvatten . Det kom ingen värme heller i dag och det bubblade från kylsystemet hörde jag . Den har jollat så här lite från och till. Kan systemet behöva luftas och i så fall hur ? Tempen visar ok . Förra ägaren har bytt kylare och vattenpump som jag hört är vanliga fel på 540 :n . Jag har läst här på forumet att det ska luftas på ett speciellt sätt när den är utrustad med restvärme ?? Hur och var börjar jag ??? Tacksam för hjälp med detta! krizter | |
|
Bytte han även expansionskärlet? Vanligt problem att den börjar läcka och släppa in luft. svekke |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Det är de bilar som har latentvärmeaccumulator som måste trycksättas för att kunna luftas,, har inget med restvärmefunktionen att göra. 540 är inga större problem att lufta, sexorna är värre. Från KALL motor Se bara till att ha full värme och 3 dottar på fläkten och tändning på i ca 10minuter innan du startar bilen så luftar värmens cirkulationspump ur värmessystemet. Se också till att inte överfylla systemet när bilen är kall, dvs nivå för kall motor, vattnet expanderar rätt mycket när bilen sedan blir varm och kan du tryckas ut och tömma halva systemet när bilen stängs av varm. Sedan låter du bilen gå på tomgång några minuter och varvar sedan upp till 3500-4000 4 -5 ggr sedan är det bara att vänta tills termostaten öppnar vilket kan ta 30-50 minuter kör inte bilen förrän den öppnat då kan du få luftfickor i systemet. Lätta lite på luftningskruven då och då. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Tack . Då ska jag ut och prova detta . Tog en kort tur idag och den kan inte hunnit bli varm , men tempmätaren slog helt plötsligt i botten och sen tillbaka . Den höll på så ett tag . Har givaren tagit stryk kanske . För övrigt vet jag inte om förra ägaren även böt expansionskärl i samband med byte av kylare och pump . Vad kostar en sån i så fall !? krizter |
|
|
Kostar ca en tusing. Fick byta på min bil i vintras. Blev kanon. Svekke |
|
|
Har varit ute och luftat efter alla regler , men det kom mestadels massa ånga . Värmen kom aldrig tillbaka heller , trots att den fick driftstemp . Efter en stund så ser jag att det droppar ut på marken på högersidan . Kan det kanske va expansionskärlet ändå som har läckage . Ska kolla om det droppar ut på fläktskyddets nedre kant och vidare åt höger och sen ut på marken . Jag har sett att skroten tar ca 200 spänn för ett expansionskärl . Det kan va värt att prova kanske . krizter |
|
|
Passar ett expansionskärl från en 540 2001:a på min 97:a ?? krizter |
|
|
Ja det är samma artiklenummer. Se Realoem: Länk Svekke |
|
|
Tack för hjälpen . Hoppas det blir bra efter bytet . krizter |
|
|
beställ inte från skroten det misstaget gjorde jag precis fick ett med skramlande innanmäte vilket tyder på att det snart kommer läcka det med. från skroten med frakt blev det 575:- för ett beg. nytt från schmiedmann med frakt för 625:- nytt på bmw 805:- mvh kim |
|
|
oj såg precis att det inte var en dagsfärsk tråd mvh kim |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.