AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.215

m5 vibrationer

hejsan ja har en bmw m5 3.6l 89a som vibrerar i 80km och lite över innan hadde ja 19" fälgar och då vibrera det enormt mycker men sen när ja bytte till ett par 17" fälgar från en e39 sluta det viberar väldigt mycket men det är ändå vibrationer kvar nån som vet vad det är?
Visa användare
30
Jylhä
m5 -89
535i -88 (krockad)
har EXAKt sammma prob på min m5...
Typ, man kan knappt hålla i ratten när det väll börjar.

Ska byta bussningarna i framvagnen så borde det lösa sig.
Hej.

Har ni kollat så fälgarna är balanserade korrekt? Det brukar vara det vanligaste. Kolla gärna lufttrycket på alla 4 däck innan ni får panik med.

I värsta fall kan det ju vara glapp i styrväxeln, eller att någon bussning som släppt helt och hållet.
An
31
Andersson Richard
525xi Touring -06
Hej hopp!

Jag hade samma bekymmer förra sommaren när bakdäcken började närma sig minimum mönsterdjup. Det visade sig att det var s.k sättningar i själva däcket. Lade på nytt gummi och allt är frid och fröjd sedan dess.

Så är hjulen balanserade, hjullvinklar okey och lufttrycket som det ska så är det bara till att leta vidare. Vissa bilar är ju känsligare än andra på att hjulen balanseras så exakt som möjligt.

Hoppas du hittar ditt fel nu när våren är här

M5 - sådan husse sådan bil
Som sagt kan vara massor...Första frågan: Vibrerar det i ratten eller "sätet"? Vibrationer i ratten kommer ofta från framvagnen, är det mer i sättet kommer det oftast bakifrån. Mitt tips är att kolla över bussningar/leder i framvagn, göra hjulinställning, förutom en kontroll av fälgar/däckens rundhet samt givetvis en noggrann balansering. När det gäller vibbar i sätet är det samma visa där, kontrollera hjulvinklar samt fälgar/däck avseende rundhet/balansering. Nästa sak att kontrollera är hardyskiva,stödlager samt "CV-joint", sitter precis framför diffen. Tydligen kan fettet i denna "torka" av värmen från avgassystemet vilket gör att CV-jointen "går ryckigt" så att säga...Det allra sista som borde kunna ge vibbar i sättet är vriden/obalanserad kardan eller drivaxlar, inte vanligt...Har själv "problem" med "hårfina vibbar" (tror jag det är, är mycket svårt att känna de samt avgöra om de är ojämnheterna i vägen man känner eller om det är något annat, kör på stenhårda 19 tummare med 35-profil), det svåra i mitt fall är att vibbarna kanske bara sitter i mitt huvud, men lugn o belåten blir jag först när allt är bytt & nytt:)!
Visa användare
875
Europa Meister
E31 850/6 -91 M-sport
Det är precis som Dawwe skriver, en viktig bussning som många glömmer i framvagnen är Hjälparmsbussningen, är inte perfekt blir det inte bra.

mvh Daniel

Länk
Progress through pain
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.