|
|
|
|---|---|
|
Jag har köpt en 525 -89 för att ha till donatorbil. Toppen låg löst bredvid....och nu misstänker jag att toppen inte har suttit ihop med motorn. Gjutnummret på toppen är 1277731 Är der en m20b25-topp, eller har jag fått något annat skräp..?? Någon som kan tipsa om var jag kan hitta en gjutnummerlista för m20 och m50..?? | |
|
m20b25 toppens nummer slutar på 885, om jag minns rätt. 731 toppen sitter på m20b20 och m20b23. 885 toppen har ett annat förbränningsutrymme än övriga toppar i m20 serien. Har för mig att 731 toppen tog i kolvarna om den monterades på en b25 maskin. Så det är fel topp. |
|
|
Ok. Tack. Jag har även fått reda på att det skiljer på ventilstorleken. |
|
| jobbigt att bli lurad på sånt :( | |
|
Nja....inte lurad kanske. Jag har en dialog med säljaren...så det kommer säkert att fixa sig. Men jag vill ju veta var som är viktigt och inte.. |
|
| verkar som m20b25 topparna börjar bli hårdvaluta :) | |
|
Jag hämtade en m20b27 idag. På den sitter det en topp som har ett gjutnummer som slutar på 200. Dessa toppar har de minsta kanaler jag någonsin sett... En 320 topp ser ut som rena racegrejorna i jämförelse... |
|
| vad ska du ha den till? joo.den motorn såldes aldrig i sverige va? iaf har jag hört att det var en riktig ekonomimotor dom gjorde så kan nog stämma med små kanaler. man kan tro att de var en vursting eftersom volymen var större! | |
|
Vi kommer sätta bottendelen i en e30 touring...med b25 överdel. Motorn är en Usa-motor. |
|
|
200 toppen är den tidigaste modellen av topparna, den satt i BMW bilarna på 70talet. I början på 80talet så utveklade man 731 toppen vilket gav bilarna lite mera effekt. När m20b25 maskinen skulle framställas så gröptes toppen ur ytterligare+ att kolvarna ändrade design för att matcha den nya toppen (885). 200 topparna satt även på de tidiga m20b23 snurrorna om jag minns rätt. Men har inte ETA (m20b27) motorn färre vevlager? För jag vet att den har mjukare ventilfjädrar mm för att ge så lite friktion som möjligt. |
|
|
Du har säkert rätt. Men denna motor är inte så gammal...då den har fördelaren fram. Usa bilarna har en massa konstiga uppsättiningar |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.