|
|
|
|---|---|
|
Jag har en 525-95. Kylarvattnet läcker ut runt locket. Till en början lite var det bara lite, nu läcker det ordentligt. Bilen går bra, inget vatten i oljan el avgaserna. Kan man kolla om det är locket som är kasst el va kan de va? | |
|
Hade en sådan för länge sen BMW byte kylarlocket på garanti tillverknings fel det är kanske en sådan som smittit igenom och inte fått locket byt Mvh Thom525 |
|
|
Hej, Thom525 har rätt, fast detta var innan -95. Runt 1989-90 var det som återkallandet gjordes. Varför inte bara köpa ett nytt? Gissar att det kostar runt en hundring. Om felet kvarstår efter bytet så kan du iaf utesluta locket. Lycka till! |
|
|
Hej Tack för svar... Jag testar att byta locket. Det ligger på ca 400 om man inte köper orginal, en billig peng om det hjälper. Jag tycker väl att det borde märkas mer om toppen har gått Det är mer jobb att byta topplock än kylarlock :) Mvh Assar003 |
|
|
Har kollat , det var 1992 på min 525i T tänkte att det kunde vara en så enkel sak Ha de Thom 525 |
|
| Det där med kylarlock ska du ta det varsamt med, kom just från BMW verkstaden i uppsala där ett igensatt kylarlock orsakade sprängd kylare. Kostnad 5300kr. Locket skall släppa ut ev, övertryck som överstiger 2bar, vilket inte mitt gjorde:( | |
| Tilägg till mitt förra inlägg är att, kolla upp så att du inte har ett för högt tryck i kylsystemet, vilket kan bero på olika anledningar, tex termostat | |
|
Jag har nu bytt mitt lock och luftat systemet.. På den lilla runda jag körde nu verkar allt fungera. Jag körde ifs väldigt försiktigt, men innan började det spruta så snart den blev varm. För ett par veckor sen bytte jag termostat. Den jag satte dit är orginal. Jag hoppas verkligen inte att det är fel på den, så det går som för "fader rar"... Hur kollar man det trycket? på verkstad? |
|
|
Trycket kan kollas genom att ersätta locket med ett speciellt med uttag och manometer osv som verkstaden har. Termostaten i sig orsakar inte nåt förhöjt tryck, hela kylslystemet inkl kupévärmaren är öppet på sin ena sida, det är alltid exakt samma tryck överallt, om inte skulle stora risker för söndersprängning osv föreligga vid tillfälligt ispropp eller annat hinder. Trycket stiger (överallt samtidigt) när temperaturen ökar efterhand som motorn värms upp pga kylvätskans expansion. Det "enda" som termostaten styr är vilken väg vätskan cirkulerar, enbart inne i motorblock och kupévärmare eller även ut genom kylare, fast inte antingen/eller utan med steglös reglering osv. Även med helt kall motor så cirkulerar en liten mängd ut i kylaren via ett kanal igenom termostaten. Bl.a på E39 kan man se en liten pilotstråle om man lyfter på påfyllningslocket, strålen finns där både vid kall och varm motor. FP |
|
|
Trycket kan kollas genom att ersätta locket med ett speciellt med uttag och manometer osv som verkstaden har. Termostaten i sig orsakar inte nåt förhöjt tryck, hela kylslystemet inkl kupévärmaren är öppet på sin ena sida, det är alltid exakt samma tryck överallt, om inte skulle stora risker för söndersprängning osv föreligga vid tillfälligt ispropp eller annat hinder. Trycket stiger (överallt samtidigt) när temperaturen ökar efterhand som motorn värms upp pga kylvätskans expansion. Det "enda" som termostaten styr är vilken väg vätskan cirkulerar, enbart inne i motorblock och kupévärmare eller även ut genom kylare, fast inte antingen/eller utan med steglös reglering osv. Även med helt kall motor så cirkulerar en liten mängd ut i kylaren via ett kanal igenom termostaten. Bl.a på E39 kan man se en liten pilotstråle om man lyfter på påfyllningslocket, strålen finns där både vid kall och varm motor. FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.