|
|
|
|---|---|
|
Är i färd med att byta ut originalbandaren (RDS Professional) mot en vanlig eftermarknads cd-radio. Problemet är att det inte finns någon traditionell antennkontakt i bilens kabalge. Ingen antenningång i originalradion heller. Ingen skärmad kabel heller. Jag har koll på att antennen sitter i värmeslingan i bakrutan och att det sitter en antennförstärkare (vit kabel), men hur får radion signalen? Genom den vita (oskärmade) kabeln? Låter långsökt, men... Hur göra? Bilen är en tysksåld E36 325 Coupé -93. Har sökt utan att finna svar. --------------- Going sideways. | |
|
Säkert har kabeln åkt ur när du drog fram stereon, och kanske trillat ner. Radion har till 110% en skärmad kabel, runt 5mm grov och med antingen en vinklad kontakt av "nya" sorten, eller den äldre långa pinnkontakten. Adapter mellan de båda finns också. Eller är det inte ljudanläggningens radiodel du kollar på, kanske den är delad från förstärkardelen osv? Du bör se kontakten/hålet där antennkabeln skall sitta. FP |
|
|
Nu har jag dubbelkollat och det finns definitivt ingen antenningång i originalstereon. Alltså måste själva radiodelen vara monterad någon annanstans eller? Har beställt en adapterkontakt mellan BMW-kontakten och ISO kontakt och har jag tur funkar det bara. Men jag skulle ändå vilja veta hur det hänger ihop... --------------- Going sideways. |
|
|
Ingen radiodel funkar utan antenn, i synnerhet inte i en bil med metallkaross osv. Du har ingen bild eller riktig typbeteckning på din stereo? Du kan även checka och följa antennkabeln från förstärkaren bak vid rutan en bit så ser du kanske var den tar vägen. Sitter det några moduler bak i skuffen som skulle kunna vara en radiodel? FP |
|
|
Här är länk till exempel på kopplingsschemor på 325 -93 med olika ljudanläggningar. Du kan kolla på både i, S och C modeller, alla har antenn... Länk FP |
|
|
Modell BE 1801 kallad C Prof. RDS. Finns nånting i skuffen som jag antagit är ett slutsteg. Har inte kollat närmare, ska göra så vid tillfälle. --------------- Going sideways. |
|
|
Kollade just på några Becker manualer, dock ej just BE1801. Antenningången sitter vanligtvis i ena hörnet på baksidan. Jag tror att en bild på baksidan på just din modell enkelt hade klarat ut problemet. FP |
|
|
Hittade slutsteget i kofferten och där går även antennen in. Saknades en säkring i steget och när jag tryckte dit en sån började originalstereon fungera. Dock fungerar det inte med en vanlig CD-radio och adapterkabel, slutsteget får ju ingen låg- eller högnivåsignal. Nu fungerar det alltså, men jag har generator-vinande. Suck. --------------- Going sideways. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.