AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
998

Oljefråga: mobil 1

Ro
131
RodM
320i -86
Jag undrar om mobil 1 oljan är del- eller helsyntet. Kollade i mina gamla kvitton o såg att BMW hade tappat i Mobil 1, på den tiden då den servades på BMW.

Eftersom det börjar bli dags för en service på pärlan så undrar jag om det ska va hel- eller delsyntet. Jag har tidigare kört på delsyntet.

Jag tycker det är svårt att bestämma sig för vilken typ man ska ha, eftersom alla diskusioner om renande tillsatser i helsyntet som löser upp skite och sätter igen, mm mm.

Skulle vara tacksam för några kloka ord?

Bilen är en 320 -86, 22400mil

..::Robban::..
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det är en myt att helsyntet renar mer än andra oljor. Alla moderna oljor innehåller detergenter som rengör motorn. I början när de helsyntetiska oljorna kom hade man problem med att oljan rann av delarna när man stängde av motorn, men detta har man löst nu.

De bästa oljorna är de syntetiska eftersom de är "byggda" precis efter de egenskaper man söker. Dessa bryts inte ner lika fort som mineraloljor och har lägre friktion samt högre filmstyrka.

Håll dig till de kända tillverkarnas syntetoljor (Mobil, valvoline, Castrol, Quaker state, Redline-oil etc.) så får du en bra olja. Står det på dem att de är BMW-longlifegodkända så tillhör oljorna toppskiktet kvalitetsmässigt.

Mvh

Branka
Mobil 1 är helsyntet... (delsynteten heter Mobil S)

/Jonas
Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
X1 Sdrive 20i M-sport LCI -13
Suzuki Ignis Sport -04
Mobil 1 är helsyntet... (delsynteten heter Mobil S)

/Jonas

så där.. nu kom inlägget med rätt användare oxå :)
Min lokale shellmek bytte olja i samband med kambyte. Han hällde inte i mobilolja utan annan olja och rev bort klisterlappen i motorrummet som det står "mobil 1" på med förklaringen att den oljan skulle slita ut min kamaxel igen. Inte vet jag om han har rätt men BMW brukar rekomendera honom för sin kunnighet och han kör ju BMW själv. Någon som vet?

önskar köpa sido- och bakkjol till E30 83-87
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Din mekare bygger sitt resonemang på de första syntetoljornas egenskaper. De hade en dålig förmåga att fästa på metallytorna när motorn stod still, vilket gjorde att metallytorna var utan olja när den stått en längre tid. Slitaget innan oljetrycket hade kommit upp var därför stort. Det gjorde att en hel del kamaxlar slets ner i förtid när syntetoljorna var ett nytt koncept.
Nu innehåller syntetoljorna esterförstärkningar (i princip långa plastliknande molekyler) som gör att oljans förmåga att hålla sig kvar på metalldelarna när motorn står still är bättre än hos mineraloljor.

En syntetolja är generellt överlägsen mineraloljorna avseende egenskaperna. Dock är de ganska mycket dyrare.

Mvh
J
146
J
M5 -93
540iA -93
Syntetoljorna renar bättre än mineraloljorna pga att de är tunnare och tränger därför in på ställen en mineralolja inte kommer åt.

/J
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
J, syntetoljorna är tunnare än mineraloljor när de är kalla, MEN de är tjockare än mineraloljor när de är varma!

Mvh
Axel
Äntligen någon som samma sunda uppfattning om helsyntetoljor som jag,Tack Johan B.
MVH Axel
PS Gick en specialkurs på högskolan om just motoroljer därav min uppfattning.DS

Bromsen är fartens värsta fiende.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Axel, tack för det!
Det är få saker folk är så stensäkra på som olja till bilen. Men oftast grundar de sig inte på fakta utan på myter och skrönor. Gör man lite research bakom "oljor" ser man ganska snabbt att syntetoljor har överlägsna egenskaper över mineraloljor.

Sedan finns det säkert alltid extrema undantagsfall där det kan vara befogat att använda en högkvalitativ mineralolja och kombinera det med täta oljebyten. Men grunda inte den generella bilden på undantagsfallen!

Mvh
ala
Jag kör på Penzoil i min M3:a. Delsyntet, 10w40 ultra turbo. API sj/cf. Den lät lite om vanosarna när jag hade helsyntetolja i den, nu spinner den som en katt.
Använd inte helsyntetolja.
Axel
Att det rasslar kan beror på att mekanismen är lite sliten,men som sagt en helsyntet är bara tunnare vid kallstart den förändrar därimot inte sin viskositet som en mineralolja gör.Skall man ha en mineralolja som smörjer bra vid lite högre temperaturer så blir den gärna för tjock vid lägre,med ökat slitage vid kallstart som följd och visse verse med tunn mineralolja.En helsyntet är alltså två oljer i en,tunn vid kallstart med bibehållen oljefilm vid höga temperaturer.Problemet med delsyntet,speciellt med något okänt märke är att det inte står utskrivet blandningsförhållandet,det räcker 1% är helsyntet för att skriva att oljan är delsyntetisk.
MVH Axel

Bromsen är fartens värsta fiende.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Ala, du "blandar nog i hop pickar och morötter" lite! ;o)

Främsta anledningen till att man upplever att ett oljebyte tar bort rassel och liknande beror på ett par saker. Ingen av dem har att göra med ifall oljan är mineral, delsyntet eller helsyntet.
För det första måste du titta på vilken viskocitet oljan har, i detta fall är den högre siffran intressant (varma värdet). Desto högre värde du har på det "varma" värdet desto tjockare är oljan när den är varm. (tjockare olja=oftast tystare)
För det andra skall du titta på Api-klassningen, högre klassning = starkare filmstyrka. (starkare filmstyrka = oftast tystare)
För det tredje och det i detta fall oftast avgörande: Det är så att en olja slits i motorn. De långa molekylerna som gör oljan tjock tuggas sönder till kortare molekyler. Detta gör att en gammal välanvänd olja blir tunnare med tiden.
Det är här en av de stora fördelarna med en syntetolja visar sig. Det är nämnligen så att en syntetolja grovt sett innehåller en större mängd långa molekyler som dessutom i princip är lika långa. Detta beror på att man "bygger" oljemolekylerna enligt de önskemål och krav man ställer på oljan. En mineral- (och delsyntet-)olja innehåller en mycket större mängd korta molekyler och samtidigt färre långa. För övrigt är det en större blandning mellan olika molekyllängder i en sådan olja. Sammantaget gör det att det finns färre långa molekyler och när de är nedbrutna till kortare kedjor tappar oljan jämfört med en syntetolja viskociteten snabbare - den blir tunnare snabbare. Detta är huvudanledningen till att man kan förlänga oljebytesintervallen med en syntetolja.

Det finns säkert andra aspekter man kan ta upp, men ovanstående är huvudorsakerna.

Därmed inte sagt att det inte finns bra mineral och delsyntetoljor, men de tappar kvalitet mycket snabbare än syntetoljorna.

Sedan har du kallstartsproblematiken med en mineralolja (och ibland med delsyntetolja) som Axel tar upp.

Som jag skrev tidigare, syntetoljorna är överlägsna andra oljor om man väger in alla aspekter.

Puh, det blev ett långt inlägg!

Mvh
Ro
131
RodM
320i -86
Är det någon som har erfarenhet om Q8:s Dyraste syntetolja? Heter något i stil med: Super plus F1, fully synthetic. En guldig dunk. Kostar ungefär 450 spänn, 4 liter.

..::Robban::..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.