|
|
|
|---|---|
|
Tjenare, Är det någon där ute som vet hur fördelarens kugghjul ska sitta när man monterar kammremen? I Haynes boken står det om markeringar för båda de andra kugghjulen men inte för den! Tacksam för all hjälp, Karl | |
| Alltså jag har läst en del inlägg här på forumet och alla hänvisar till Haynes boken men det står tyvärr inget om just det kugghjulet. | |
| Ställ fördelaren på ettans cylinder | |
|
Det är ju precis det! Jag vet inte hur! Jag har kollat med min multimeter var ettans cylinder är på fördelarlocket men det käns så ungefärligt att försöka få kuggen och därmed rotorn nåstans i närheten av det! Det är säkert något enkelt jag har missat här käns det som. Någon som kan påpeka det? |
|
|
Brukar finnas ett hack i fördelaren som rotorn ska peka på när markeringarna för kamremen stämmer, och det hacket ska stämma med 1 ans tändkabel på fördelarlocket. Men om nån tidigare har misslyckets och flyttat tändkablarna så kanske det inte stämmer alls. Detta är dock bara en grundjustering, när man är klar måste tändningen justeras med strobblampa. |
|
|
Fins tyvärr inga markeringar över huvud taget på varken rotor eller fördelarlock!!! Jag har suttit och klurat på detta i över en vecka nu. Resultatet är att jag har testat en hel del inställningar som inte har funkat och nu har jag ingen bateri kvar för att testa längre... Hörde något om att den lilla halvcirkel som är borrad på kugghjulets nav ska peka mot vevaxelns kugghjuls centrum. Kan detta stämma? |
|
|
Har BMW fortfarande kamremm som ska bytas? Gäller det även ny modell typ 320i, 2009 års modell? |
|
| Där finns ingen märkning på rotorn och det är inte fördelaren ..kolla på alu huset som du knäpper på fördelarlocket där ska vara ett litet märke på kanten som rotorn ska stå mitt för | |
| Tack ska kolla upp det! | |
|
Ok, nu verkar allt vara korekt justerat och byte av rotorn har tagit plats då den senaste exploderade pga en baktändning vid ett startförsök. Iaf, bilen startar fortfarande inte, och jag öppnade ventilkåpan för att kolla läget men allt verkar fint där. Får så klart kolla upp om det verkligen fins nån gnista på tändstiften då det käns som att den inte tänder. Är det någon som vet om generatorn måste snurra så att bilen ska kunna starta (jag har testat utan den så att jag slipper jobba så mycket varje gång jag drar av kammremmen)? |
|
| Någon? Bilen startar inte och jag vet inte var felet kan ligga! | |
|
Har du bytt kamrem eller vad? Du kan ha ställt motorn ett halvvarv fel.. Kan också ha ventilsallad.... |
|
|
Jag har bytt kamremen ja. Det skulle förvåna mig om jag har klantat mig så mycket då jag har placerat rotorn på ettans cylinder (hittade ett märke underplasthatten som i sin tur sitter under rotorn) och det verkar stämma överens med det jag vet är 1ans cylinder. Resterande markeringar sitter som de ska och det gör de även efter att jag har roterat motorn för hand 4 gånger. Nu ska jag kolla upp tändninger lite närmare och hoppas det är något enkelt. Tänkte desutom komptesta bilen. Man kan väl alltid hoppas att få igång den igen eller hur? Angående ventilsalladen så tror jag inte det är fallet just här då jag öppnade ventilkåpan och allt ser bra ut plus att inget skrammlar. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.