AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
661

540 E34, AC - Luftcirkulationsknapp

Kl
27
Klet
540iA -93
När jag gjorde lumpen i fjol så ställde jag av bilen, när jag muckade så ställde jag på den igen, då hade batteriet dött så jag köpte ett nytt. Varje gång när jag nu startar bilen så lyser ac-knappen o luftcirkulationsknappen i ca 2 sekunder för att sedan slockna, trycker jag då på knapparna så tänds dom inte igen, och det verkar inte som om ac'n fungerar heller. Vet inte om det hade något med batteribytet att göra eller om det hände nått för att bilen stog stilla så länge. Vad tror ni är felet? Tacksam för all hjälp/hypoteser jag får
Visa användare
1.397
Erik G
X3 2.0d 16 Brunmetallic
Det är nog så att du skall åka och provtrycka din A/C verkar som den inte fungerar. Långa tider av stillastående för A/C:n är inte bra.
Mycket troligt att gasen har pyst ut via AC-kompressoraxeln för att du inte motionerat det var 14-dag eller så, men du kan ha fått annan läcka också pga. korrision med till slut hål i rören - oftast i kondensorn framme framför kylaren.

Det här med att det läcker via kompressoraxeln brukar hända i bilar med manuell AC och användaren låter det vara avslagen hela vinter igenom även om man kör varje dag - det är dessutom knepigt att motionera manuell AC-vintertid då den inte går igång när utetemperaturen är under +4 - 0 grader och kallare utan man måste besöka varmgarage innan det tickar igång...

I modernare klimatanläggningar så körs kompressorn några varv varje gång bilen startas oavsett temperatur, så länge AC-knappen är aktiv (lyser) och förhoppningsvis minskar det här problemet ganska mycket.

dock är långtidsparkering alltid besvärligt med risk för urladdade batterier, kylmedie som läcker ut och gummi som hårdnar och spricker - bilar är gjorda för att användas regelbundet...

Kl
27
Klet
540iA -93
Ok, tack. Ska prova det direkt jag får tid. Det med att luftcirkulationen inte heller fungerar kommer det också med det problemet eller?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.