|
|
|
|---|---|
|
Jag har en BMW 525i -91 (24v på 192hästar) som går lite mysko ibland på låga varv. Varvar man till eller gasar mer så brukar det gå till sig för det mesta. Vi har lämnat in den & kollat om det drar tjuvluft men det gör det inte. Lambdasonden byttes även vid samma tillfälle, men problemet är kvar. Nu har vi funderat ett tag på om det kan vara luftmassemätaren som spökar. Är det någon som har haft problem med den som kan beskriva symptomen så jag kan försöka se om det är samma på min? Kanske vet även någon av er vad en sån kostar & hur den byts? Tack i förväg! /Janina | |
| Tändspolarna kan ge liknande symptom, inte helt ovanligt att de är dåliga speciellt på de 2 första årsmodellerna...Kontrollera så här: Starta bilen när det är helt mörkt, med öppen motorhuv samt kåpan över tändspolarna borttagen. Ser du "blixtar" från någon/några tändspolar så har du hittat ett fel... | |
| Tack för tipset om tändspolarna, det ska jag absolut kolla upp :) Du har ingen koll på det där med luftmassemätaren också? | |
|
Mja...Har du gjort en felkodsavläsning? En sådan brukar kunna pin-pointa ett ev intermittent fel. Gällande tändspolarna så kan en/flera vara trasiga även om de inte "blixtrar", men som sagt så är det inte direkt ovanligt med tändspole-problem på de tidiga bilarna... Lite OT: Min bruksbil (Passat -95) bara tvärdog igår efter vår-tvätten. Efter lite nötande på starten så gick den super illa, svarade inte på gas. Efter måååånga försök hoppa den igång o jag lyckades gasa upp den. Övre 4-5000 varv gick den "rent", dock var bilen okörbar. Ibland så var tomgången nästan bra osv. Med andra ord en totalt okörbar bil. Det fick bli bogsering. Just denna bil är känd för att ha problem med 3 saker: döende vevxaxelläges givare, dålig/intermittent signal mellan nyckel och immobilizer samt döende tändspole. Väl hemma läste jag av felkoderna som var trottelpositionsgivare,ingen hastighets signal samt "tomgångsluft reglering". Hur som helst så tog jag bort felkoderna: ingen förbättring. Där efter bytte jag till min reservtändspole som låg i bakluckan, o vips så gick bilen normalt. I kontrollsyfte satte jag tillbaka den gamla spolen o bilen gick dåligt igen...Så det kan vara nån/några tändspolar som är ditt problem, isf en tändspole som "håller på att dö", frågan är vilken/vilka bara isf*haha*. Ett tips är ju att isf införskaffa 1-2 100% fungerande tändspolar o "flytta runt/byta ut" de för att se om det blir nån förbättring... Men som sagt har du inte gjort en felkodsavläsning så gör det först. Här kan du köpa en OBD2 konverteringskabel till din bil: Länk , utöver detta behöver du en felkodsavläsare eller nån dosa som du har mellan denna sladd o datorn. Alternativet är denna: Länk , du behöver förmodligen även en konverter mellan RS232 (comport) samt USB eftersom 99.99% av alla laptops saknar RS232 kontakt sen typ 8 år sen... |
|
|
Super bra tips :) Tack! Jag har redan gjort en koll av felkoderna på verkstan och det ända dom fick fram var Lambdasonden som byttes, efter att den var bytt kom det inte upp några nya felkoder. Men en sån där kabel låter inte så fel att ha ändå :) Tror jag ska ta & kika på både det och tändspolarna. Tack igen! |
|
|
Som månbga red an skrivit, en sådan symptom = en eller flera av tändspolen som håller på att ge upp. Går en felsökning på BMW då kan de säga exkat vilken/vileka av tänspolen som håller på att ge upp. En tändspole kostar ca 800:-. Beautiful Münich Woman BMW |
|
|
Edit-funktion snart....grrrrrrrr Beautiful Münich Woman BMW |
|
| Tjena. Min 528 gick ryckigt. Jag har för mig att det var vevaxel givaren som hade gått sönder då. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.