|
|
|
|---|---|
|
Hej, Samtliga fyra ventilhattar på min 740 sitter fast! Senast jag hade av dem för kontroll av däcktrycket var för cirka två månader sedan. De är gjorda av aluminium, och jag misstänker att de korroderat ihop med gängorna (av stål eller mässing?) på själva ventilhuset. Jag har utan framgång försökt med rostlösare och frost flash. Likaså har jag försökt med två tänger med en kring ventilen och en kring hatten. Men jag vågar inte vrida för hårt, eftersom jag är rädd att vrida sönder gummit i ventilhuset. Vad göra mera?? Lars Franzén | |
| Åka till närmaste däckverkstad och låta dem byta ut ventilerna? | |
|
Råkade ut för samma sak i höstas när vinterdäcken skulle pumpas. Aluminiumhattar som korriderat fast. Fick bort två med mycket våld och vilja, på dom andra två fick gummigubben byta ventilstockarna på, dock inte alls dyrt. Så nu blir det aldrig mer ventilhattar av aluminium. Mvh //Peter |
|
|
Jag kör med BMWs silvriga ventilhattar. Vet inte om de är utav aluminium, men har inte krånglat en enda gång sedan jag införskaffade dem för snart 2 år sedan. Det sitter en gummipackning i dem som hindrar ventilerna från att läcka samt vatten att ta sig in. Art. nr: 36 12 1 120 779 |
|
|
Aluminium plus mässing (ventilen) är en obra kombination som ofelbart leder till fastoxiderad ventilhatt! Använd ventilhatt i plast eller kromad mässing - problemfritt! Mvh Johan B |
|
| Chris: gummipackningen hindrar inte ventilen från att läcka, det är ventilnålens uppgift, läcker den så kommer du att tappa luft iallafall, tänk dig att ha ett tryck på ca 2,5kg när du lossar ventilhatten... | |
|
Ser att jag skrev lite fel. Menade enbart läcka in vatten, ser nu att jag skrev ganska missvisande, men det är bra att du påpekar det =) E36, du menar 2.5bar va? kg är ingen enhet man mäter tryck i, kg/cm2 är däremot en enhet för tryck. 2.5 bar = ca 2.55 kg/cm2. Lite överkurs kanske men 2.5kg skulle isf motsvara att du har en total mängd luft inuti däcket vars vikt motsvarar 2.5kg. |
|
|
Hej, Åter till ämnet; hur ska det akuta problemet att få av hattarna lösas? Någon, förutom Stålmannen, måste ha fixat det tidigare! Lars Franzén |
|
|
Chris: I dagligt bruk talar ju faktiskt de allra flesta om kg när det gäller tryck i däcken, eller hur? Att det inte är korrekt vet jag mycket väl Bar är egentligen inte heller rätt eftersom sverige använder sig av Si standard och Si enhet för tryck är varken bar, kg eller psi utan det är Pascal (Pa) |
|
|
Biltemas aluminiumhatt kommer jag aldrig använda mer - dom åkte dit i brist bättre på ett av hjulen bara för att bensinmackar numera (ja utom OKQ8 då) inte kan tillhandahålla så enkel sak som ventilhatt numera - men korv går bra... allt var frid och fröjd tills jag skulle kolla trycket 3 månader senare... Det var dremmel med slipskiva, och mutterspäckare mm. tillhyggen och en jäkla stort förråd av svordommar innan den jäkeln gick bort - -kunde lika gärna ha mjuklött/epoxylimmat i gängorne mellan hylsan och nippeln - fan vad den satt... Man skall tänka 2 ggr innan man sätter dit något annat än som andra redan nämt - förnicklad mässinghatt eller plasthatt... Absolut _inte_ aluminium oavsett fabrikat eller hur mycket 'lyx' det står på förpackningen - det är lärdomen av detta. |
|
|
E36: Börjar bli lite offtopic nu, men du har helt rätt beträffande att Pascal är en SI enhet. Fast vi använder inte SI-systemet till fullo Sverige, inte i Europa heller för den delen. Vi mäter exempelvis inte temperatur i SI-enheten Kelvin utan i Celsius som är ett aggregerat värde baserat på Kelvin skalan med en viss förskjutning. |
|
|
Angående borttagning av ventilhatten, Prova att kyla med kylspray. Direkt därefter värm lätt på ventilhatten. Detta borde under en liten stund maximera spelet i gängan. Kanske värt ett försök.. |
|
|
man kan ju prova, men.... i mitt fall var det grov våld som gällde hela vägen då skiten satt fast som attan även när locket var spräckt - därav kommentaren 'lödd eller limmad' i gängorna. problemet är att det är så svår att fixera ventilen i något fast grepp när man skall göra åverkan och jag var glad att man inte lyckades få läcka i ventilgummiröret ned till däcket av all ryck och misshandel. förmodligen hade det varit mycket bättre att åka till en gummiverkstad och fått ventilen bytt när man ser det så här efteråt - framförallt så hade man varit i lugnare sinnesstämning och förmodligen sparat tid... |
|
|
k1mzo// Hade biltemas ventilhattar på min 323-E46 under en vinter och sen gick det inte att få upp två av dessa. Fick ta till våld för att lossa dem. Beautiful Münich Woman BMW |
|
|
Även jag har råkat ut för detta, hade också biltemas ventilhattar. Jag fick av 3 av 4, men den fjärde sågade jag loss vilket resulterade i ett läckage. Däckverkstan tog ca. 50 kr för att ta bort den gamla och stoppa dit en ny. Aldrig mer ventlhattar av aluminium oavsett fabrikat :) Mvh/ Niclas |
|
| Förslaget att låta gummigubben byta ventilerna är nog bäst för blodtrycket, dessutom medföljer nya hattar som lossnar varje gång. ibland kan snålheten bedra visheten./ Big spender. | |
|
Jag har haft samma problem på två bilar med aluminium-hattar. Orsaken är att aluminum oxiderar, då den kommer i kontakt med två ädlare metaller, Koppar & Zink vilket är det som mässing består av. Jag tog loss mina aluminiumhattar, genom att hålla fasta själva ventilen med en liten polygrip samtidigt som du vrider loss ventilhatten med en annan polygrip/skiftnyckel (Beror på hattens utformning). Förebyggande åtgärd kan vara att smörja ventilgängor och insida ventilhatt med fett, för att förehindra fortsatt oxidering. Jag hoppas det fungerar eller så är det tillbaka till plasthattar igen för mig. --- Magnus Nilsson, BMW CS # 5963 |
|
|
Och jag som har problem med att mina hattar försvinner titt som tätt... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.