AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.344

Nedslag på besiktningen. Styrleder i framvagnen. Behöver Råd:)

Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
Hej alla entusiaster.

Så var det min tur att få den första plumpen på annars prickfria besiktningsprotokoll. Jag har känt att det har varit ngt som inte riktigt har varit som de ska. Bilen har liksom "studsat" fram när man kör känns som man kör på ovala däck ungefär.

Nåväl, besiktningsmannen gjorde anmärkning på de yttre styrlederna både på vänster och högersida dvs. ombesiktning :(
Tråkigt med ombesiktning men skönt att felet uppdagades.
Nu till mina frågor:

Om man tittar på RealOem vilken styrled är det som räknas som den "yttre styrleden" nr 12 eller nr 5? ---->Länk
Bör jag byta ngt mer än bara de yttre styrlederna?
Bilen har rullat snart 18.500 mil och än så länge så har jag bara bytt parallellstaget, i framvagnen.

Tacksam för tips, råd :)

Mvh/ Kermit.

Min Bil-blogg. Länk
ba
67
bandaz

325-87 cab
ingen av dom är styrled dom på bilden är länkarmar
ba
67
bandaz

325-87 cab
nummer 10 och 11 Länk
Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
bandaz: Aha, där ser man. Jag tycker det är en djungel av alla olika namn som finns på div. delar i framvagnen. Men det du länkade till är alltså de yttre styrstagen, finns det ngr inre styrstag ?

Vad kan de yttre styrstagen kosta på ett ungefär?
Behöver jag se över ngt annat än bara styrstagen med tanke på bilens mil?

Tack på förhand:)

Mvh/ Kermit.

Min Bil-blogg. Länk
ba
67
bandaz

325-87 cab
ska du ha dom inre så måste du köpa hela paralell staget nummer 9.. kolla hjälpstyrarms bussningen nummer 6 det kan det vara glapp i den åxo
Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
bandaz: Tack för infon. Parallellstaget (nr 9 på bilden) bytte jag för c:a ett år sedan så då har jag alltså i praktiken redan bytt de "inre" stagen. Gummibussning nr 6 är nu noterad som felkälla och skall kollas :)

Mvh/ Kermit.

Min Bil-blogg. Länk
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Men styrlederna bör inte ge någon förändring av problemen du beskriver om studsande bil!?
Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
Mats: Nej, kanske inte. Jag hoppades lite på att det kanske var förklaringen men jag misstänker att det är däcken som är dåliga alt. ngn balansvikt som saknas. När jag bytt styrlederna åker sommardäcken på, köpte nya michelin Ps2 i höstas och han bara köra 300 mil på dem. Förhoppningsvis försvinner kanslan av "studsandet" då i annat fall är det bara att söka vidare efter lösningen på problemet.....

Mvh/ Kermit.

Min Bil-blogg. Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.