|
|
|
|---|---|
|
taj har en bmw 325i o lampan för slitna belägg har tänts men inget av dom är slitan o undrar hur man kan koppla bort det för vet inte vart dom sitter ? går en kabel vid varje hjul men den går inte till beläggen utan går in mot mitten av skivan undrar då om det är till abs ? | |
|
Det sitter en slitsensor bak vid ett hjul samt en slitsensor fram vid ett hjul. Den är är väldigt simpel konstruktion som fungerar så att när belägget har slitits ner till iprincip förbrukat så slits en tråd av i sensorn och en lampa tänds. Klipper du av sladden innan så kan du bara samman koppla de bägge sladdarna så "tror bilen" att du har bytt slitsensorn. Vrid sedan nycklen till läget innan du startar bilen och håll kvar i det läget tills lampan släcks. Detta är dock rätt så korkat eftersom bilen inte kommer att varna nästa gång dina belägg måste bytas ut. En ny slitsenor kostar typ 150kr på mekonomen och tar inte många min att byta. MVH |
|
|
okej sitter det en sån på varje däck ? finns en kabel på varje däck men inte till beläggen förlåt för lite dumma frågor |
|
|
Nej ett fram och ett bak. Jag har för mig att slitagevarnaren bak sitter på det högra belägget. Gå in på www.mekonomen.se och sök på artikelnr nedan så får du ser hur den ser: Artikelnr: 02-QWS0106 Benämning: Slitagevarnarsats för belägg bak Pris: 154.00 MVH |
|
|
okej tack så mkt |
|
|
Slitagevarningsgivaren sitter på vänster fram o höger bak om jag minns rätt Förväxla inte med absgivaren, dessa finns vid varje hjul, men den sitter innanför bromsskivan, inne vid navet, så här ser absgivaren ut: Länk nr 7 på bilden Slitagevarn.givaren däremot sitter ute vid bromsoket, på br.belägget, nr 9 på bilden: Länk Mvh Ferenc |
|
|
tack så mkt för all hjälp =) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.