AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
948

Passar en motor ur M3 E46 i en E36...?

Visa användare
1.245
powerkjell
Seat Ibiza Cupra -14
Anledningen är att en vän ska ta sin M3 till Hamann och möjligtvis göra ett helt motorbyte, till vad jag fattade det, en V12!!! Ööhm, inte för att jag fattar riktigt varför men håll med om att det är häftigt!
Hur som helst så har han ingen plats i skuffen för sin gamla motor och Hamann betalar inget för den heller. Så möjligtvis kan jag följa med och ta hem den till Sverige.
Är det ens tekniskt genomförbart att passa motorn i en E36?

MVH KJELLEN

Det min önskan att jag en gång må hava den längtan att äga en M3...

gagge
tveksamt om du får in den i din bil... vääldigt tveksamt... men jag e som sagt inte säker, får du reda på att det går så skriv d ehär på forumet kan va kul o veta...
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
Allt går! Om man bara har den rätta viljan fast lite kunskaper kan iofs hjälpa till.
Jag har inte själv kollat hur e46 motorn skiljaer sig mot den äldre e36 motorn. Det kan vara mindre saker som behöves ändras på typ sump mm. Men kan man få i en v12 i en e30 så kan man nog det mesta.
Det som kan vålla lite bekymmer är elsystemet, men jag är väldigt förvånad om det inte finns obyggnad sattser till det. I usa så pillas det friskt med motor byten och även i tyskland.
Sen är där en liten sak som kallas för sbp....men det är en helt annan femma.

MVH
Pelle
cs4605
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.