AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.179

Dålig respons vid gaspådrag 530i -01

Sida 1 av 2
To
57
Tobbe_Götet
BMW 530i -01
Under dom två senaste veckorna så beter sig bilen lustigt när man trycker ner pedalen.
Normalt svarar bilen med en god acceleration utan att behöva växla ner, nu accelererar den mycet svagt och det hörs ett dovt ljud från motorn. Ungefär som om det går för fett??! Jag får trycka ner gasen ganska långt så att lådan växlar ner och då kommer accelerationen igen.

Nästa gång jag startar och kör iväg så funkar det fint igen och så plötsligt så kommer det...

Jag hade samma problem med min 520 e39 -00, visade sig att det var kamaxelgivaren och någon mer givare. Åkt till närmaste verkstad och kör en diagnos, och om du bor i gbg går det på ca 4300kr ute hos jocke(kommer inte ihåg vad företaget heter men det har nämnts här på forumet.)
Hittade inte någon edit knapp,

Anledningen till att den går "fett" är för att motorn går på ett nödprogram, och sprutar in mer bränsle(ifall jag förstog det rätt) och om man kör en längre tid, så blandas olja och bränsle, vilket resulterar i större skador.
To
57
Tobbe_Götet
BMW 530i -01
Det låter allvarligt, under helgen så stannade bilen ett par gånger när den gick på tomgång. Efter detta så fick startmotorn gå 5-10 sekunder innan den startade.
Det verkar som att den går sämre när den är varm?!?
m-
375
m-julle
320ci-05
A6 avant quattro-06
Cheva van -96
Jag skulle sätta min godispåse på att det är vevaxelgivaren! Min kunde också lägga av på tomgången rätt som det var plus att den gick lite ojämt och svarade dåligt på gasen. Jag bytte först kamaxelgivaren men ingen skillnad. När jag sedan bytte vevaxelns givare så blev det skillnad!
To
57
Tobbe_Götet
BMW 530i -01
Intressant!
Kan dock inte höra att det går ojämt, bara att den bluddrar som om den går för fett när jag försöker accelerera. Trycker jag däremot till så att den växlar ner så kommer den bättre.
Tjena jag är ny här på forumet. såg precis de här inlägget, jag har haft samma problem nu i 3 dagar,

bilen går konstigt på låga varv,
den kan dö lite då och då.
tomgången går upp och ner i 10 sec när jag står still, sen efter det antingen stängs bilen av eller så blir den stabil igen, oftast så blir den stabil igen?

sen så vet jag inte så värst mycket om bilar.
vad ska jag göra ?
hittar ingen edit knapp

jag körde i en liten backe i 80Km/h på 5:an och full gas. hände knappt nåntingt,
men så har det blivit bara en gång
glömde skriva att de är manuell låda
To
57
Tobbe_Götet
BMW 530i -01
Min är automat och tomgången går jämt och fint. Bara när man trycker lite på gasen som man hör den bluddra lite och så blir draget dåligt. Trycker jag ner pedalen så att den växlar ner så kan den komma efter en stund.
Tänkte att jag skulle börja med att byta tändstift innan jag ger mig på vevaxelgivaren..
aa de kanske du kan göra,
jag måste serva bilen snart faktist.
har någon bra tips på olja och tändstift ?
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Byta tändstift kommer till 99% säkerhet inte att lösa dina problem , förövrigt är det ganska dyra "longlife" stift i 530-01.
va
47
vanos
530xi -07
Mach 1 -70
Mini Cooper S -12
Kolla insugsbälgen. Vanligt att den inre bälgen spricker.
Li
138
Lill-Myran
Volvo V60 D4 (VEA) Summum -14
Jag har exakt samma symptom, ibland orkeslös och känns som den bluddrar. Oftast är det inte när den är kall utan snarare när den är varm. Angående insugsbälgen så bytte jag just den för ett par månader sedan, utan att orkeslösheten försvann. Jag misstänker starkt vev- eller kamaxelgivare, ska försöka hitta någon (Mekonomen?) som kan köra en diagnos innan jag börjar byta grejer. Bilen är inte svårstartad som många verkar bli, och fungerar bra förutom att den känns orkeslös, främst i motorvägsfart och på lägre varv.

(Förövrigt också en 530i 2001:a)

/Martin - kort och gott
Som jag sa, det är givarna. Alla som har räknat upp olika symptom försvann efter att givaren/givarna är bytt. Åkt till nämaste verkstad, gör en diagnos och så får du svar direkt.

GBG bilservice ute i partille fixar det över dagen, och tar inte hutlösa priser. Sedan är en av dem gammal BMW mekaniker.

Mvh Carl
min bil har funkat som vanligt igen dem 2 närmaste dagarna och har inte haft några problem alls längre,

konstigt ?
To
57
Tobbe_Götet
BMW 530i -01
Lill-Myran, mina symptom är samma. Det är när bilen är varm som den strular.
Startar gör den fint, däremot kan starten krångla när den är varm (aldrig annars).
Har precis köpt nytt bränsle-filter (skulle göras ändå) skall göra en diagnos. Uppdaterar tråden när det är klart.

To
57
Tobbe_Götet
BMW 530i -01
Köpte en OBDII på Biltema (CR-101)
Den läste ut koderna utan problem :-)
Det visade sig vara:
P0344 som står för Camshaft Position Sensor A Circuit Intermited (Blank 1 or Single Sensor)

och

P0174 System too Lean (Blank 2)

Det är bara att gå och köpa sig en ny kamaxel-givare. Det skall finnas två stycken men vad jag försått här på forumet så borde det vara den på insugningssidan. Någon som vet?

To
57
Tobbe_Götet
BMW 530i -01
:-) nu vet jag, det är insug-sidan som P0174 står för..
Li
138
Lill-Myran
Volvo V60 D4 (VEA) Summum -14
Skönt att det verkar ha ordnat sig för din del Tobbe. Jag har inte hunnit eller orkat ta tag i min ännu. Min känns ändå som den har rätt så lindriga symptom, blir aldrig enormt svårstartad och inte heller svårkörd. Då blir det väl lätt att man skjuter det framför sig. Dessutom har jag gamla bilen som borde avyttras snarast, så diagnos får ta och göras efter den är såld.
To
57
Tobbe_Götet
BMW 530i -01
Det har inte löst sig helt. Har beställt en givare, kommer att uppdatera forumet när jag vet om det funkar.
Köper en ny givare via Autodelar.net, dom finns här i göteborg och tar 750kr för en givare istället för 1100 som BMW tar.

Man kan oxå köpa en på skroten för runt 400.
Jag har skruvat lite på motorn, rengjort kontakterna utan resultat. Nu vet jag hur man byter givaren och det är en ganska enkel operation som borde ta ca: 20 minuter allt som allt.

Min maskin är inte heller hopplös, jag använder fortfarande bilen som vanligt, och den har nu tjuvstannat 2 ggr sedan symptomen började för 2 veckor sedan.
Svårkörd är den inte heller, däremot när jag drog en grävskopa bakom bilen i helgen så hoppades jag på att jag skulle få behålla alla mina hästkrafter.

Skall dra husvagn i sommar och då vill man ha alla hästar på plats :-D
To
57
Tobbe_Götet
BMW 530i -01
LillMyran, om du bor i Göteborgstrakten så hojta till så kan vi köra en diagnos på din bil för att säkerställa felkällan.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.