AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.912

Klarar man byta vanos-tätningar själv?

Har ju lite problem med skramlande vanos och hittade denna hemsida:

Länk

Frågan är om man klarar det själv, har inte tummen helt mitt i handen men har aldrig gjort nåt liknande tidigare.

Om man kikar på forumet som finns på sidan så verkar det ju rätt lovande.

Tänkte höra om det är någon annan som gjort detta och kan komma med tips??

MVH Rickard
Jag har gjort det och stötte inte på några svårigheter. Det är ju svårt att bedömma hur svårt någon annan tycker att det är, men instruktionerna från Beisan är mycket tydliga, så jag tror man klarar det utan tidigare erfarenhet.
M-
110
M-Olo
328i -99
Rikrules: Om du ska beställa o-ringar från Beisan så kan du väl lägga iväg ett PM till mig så kan vi sambeställa och komma undan lite frakt.

Vet inte om det finns nån återförsäljare i Sverige men det kanske det gör, i så fall så är det ju ingen idé att sambeställa.

A high-powered mutant of some kind never even considered for mass production.
Adelson: Vad hade du för symptom på din bil och blev det bättre efter bytet?

M-Olo: har nog tänkt vänta tills det blir lite varmare här uppe i skellefteå innan jag beställer, och jag har inte hittat någon i Sverige som sälger dessa.
Men jag kan skicka ett pm till dig när det är dags.
M-
110
M-Olo
328i -99
Låter bra det :) Jag har inte några direkta symptom på min men om man läser på e46fanatics så får man känslan av att det är bättre att byta förr än senare.

rikrules:
Symtomen jag har är att tomgången svajar till varje gång jag är på rull och släpper ner den på tomgång, samt att gasresponsen är svajig i dragläge.
Bytet av vanostätningar gjorde ingen skillnad alls tyvärr, men mitt problem är ju inte det som tätningarna sägs åtgärda heller.
Ho
12
HovstaSX360
M3coupe smg -97
530iA touring -01
Jag har precis fixat min. Jag är glad att jag hade tillgång till specialverktygen för fixering av vevaxel o kamaxlar samt kamdrevsvridaren då de underlättar mycket.
Själva vanostätningen är lätt att byta. I BMW:s egen reparationshandok TIS ingår även ett moment där man provar funktionen av Vanos efter ihopsättning då det är lätt att montera "en kugg fel". Testet kräver ytterligare några specialverktyg och tryckluft.
Jag bytte för att min låter som en diesel men tyvärr ingen skillnad efteråt.
Ho
12
HovstaSX360
M3coupe smg -97
530iA touring -01
Det var på en 323-96 med M52motor jag bytte.
M-
110
M-Olo
328i -99
Det skulle vara intressant att ha en fullständig förteckning över de symptom som gör sig gällande när Vanos är felande. Just nu är Vanos som nåt ondskefullt mytologiskt väsen som får klä skott för vad som än händer med bilen.

HovstaSX360: Tycker du att den arbetsbeskrivning som ges via Beisan är en smula förenklad?

Såg en liknande beskrivning på Dr. Vanos som inte heller använde specialverktygen du beskriver. Därimot i Bentleys manual så rekommenderas specialverktygen.

Man behöver inte bry sig om fixering av vev och kammar om man bara tar bort vanosen. Det är först om man börjar mixtra med kamdrev och "hylsan" mellan drev och kam som man behöver tänka på det. För att byta vanostätningar behöver man inte röra dessa delar.
Ho
12
HovstaSX360
M3coupe smg -97
530iA touring -01
Beskrivningen på Beisans sida är väldigt tydlig och mer detaljerad än den i BMW:s TIS dokument. Beisans beskrivning visar också specialverktygen jag beskrev.
Det som skiljer är att i TIS dokumentet är det tillagt ett test av funktionen för att säkerställa att hylsan mellan drev o kam kommit rätt.

Är man nogrann o säker på sin sak behöver man ju inte heller testa.

Nu tittade jag även lite hastigt på beskrivningen för bytet av vanostätningen på dubbelvanos och det verkar mycket enklare (som Adelson säger) än singelvanos som jag har. På de äldre singelvanos följer hylsan mellan drev och kam med vanosenheten.

Det framgår inte vilken motor trådskaparen ska byta på.
Kolla båda beskrivningarna på Beisan för att se skillnaden.

Det är på en 320 -00 som jag ska byta, vet inte vad modellen heter.
Som jag har förstått det så behövs inga specialverktyg på min motor???
M-
110
M-Olo
328i -99
HovstaSX360: Ok! Tänkte att dom kanske föenklat proceduren för att öka försäljningen.

Adelson: Bra info!

Nu har jag stulit färdigt denna tråd. Tack och bock.

rikrules:
Du har M52TU som har dubbelvanos, den "enkla" varianten.
Det låter ju bra, ska man bara får tummen ur också:)
Visa användare
338
Dogge
Audi A2 1.2tdi 2001
Chevrolet pickup
k20 4x4-1978
Mercedes 200cdi kombi 2011
citroen familiale 7-sits 1989
jag tycker åxå att det på beskrivningen ser ut som om fixeringsverktygen inte behövs,man lossar ju bara själva vanosen och rör inte dreven??
varför har dom tagit med fixeringen av dreven i beskrivningen,underligt?

Sen såg jag en spännare under kedjan för vanoskedjan,den om nå´nting borde man ju kolla upp åxå,nå´n som vet om den innehåller o-ring eller är den konstruerad som en lyftare?

Dogge
Ka
35
Kalle Månsson
523iA Touring -00
Bytte till beisan på min dubbelvanos.Då jag är jobbigt pedant och tänker efter mer än en gång innan ett moment så tog det lååång tid (10+ timmar).
Har tyckt att bilen kännts tung och seg, inte som de GM v6:or jag tidigare ägt.
Efter denna operation försvann den känslan helt.
Förutom att följa instruktionerna noga så är ett tips att fläktkåpan är tillverkad i ett bräckligt och sprött material.
Ka
35
Kalle Månsson
523iA Touring -00
Glömde en grej.

Hade missljud i vanosen specielt vid kall motor som helt försvann efter bytet.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.