|
|
|
|---|---|
|
Hejsan! Köpte precis en 325 E36:a som har PRECIS samma fel som min M3 E36. Vägmätarställningen, hur långt bilen gått, klockan och färddatorn blinkar hela tiden... OBS! övriga lampor blinkar ej!!! Allt annat funkar perfekt... Jag har plockat isär färrdatorn o dratt i sladdar osv... det verkar inte vara glapp. Kan vara jordglapp nånannantans iofs. Nån som varit med om detta och lagat ? | |
gagge |
jag har ingen aning om va ditt fel beror på... men jag har en annan fråga, har du en m3 e36 o har gått o köpt dig en 325 e36.. ? |
| Jag har samma problem med min... kan kanske vara nån likriktare eller nåt? | |
|
Hörde av en BMW meck att om nån har fifflat med mätarställningen så kan någon krets brännas och ge symptomen: släckt/blinkande dator och/eller huvudinstrument. /Thomas |
|
|
Låter som en jätte-esse... för det första så på M3:an så kom det inte förrens efter kanske 1.500 mil eller mer. När jag igår lastade bilen med typ 40kg skit som ja skulle slänga så lös den mycket bättre, blinka till nån 1/10 dels sekund bara. Nån som har en BÄTTRE gissning än "brända kretsar" ? Ja, jag köpte en 325 istället för M3... Mycket fräckare |
|
|
OJ OJ, så man kan låta! du skrev ju i inlägget att du precis köpt bilen!! Försökte bara dela med mig av information som kan vara bra att veta om man köper en bil med mistänkt mätarfiffel. Dra ut OBC'n (On Board Computer modulen) och testa med att koppla förbi ansluningarna enligt nedan för att se om det är kabel/kontakt brott: Utgång A13 Brun = Jord punkt OBC Utgång B14 Violett/Vit = Matarspänning från säkring F45 Utgång B9 grön/Blå = Matarspännig från säkring F23 Eller lasta bilen med 80kg skit så kanske den fungerar ;o) Mvh /Thomas |
|
|
Det är ju inte bara den som knasar! Dom på BMW sa att dom brukade byta hela skiten när det är så här... så det är la nåt innuti instrumentpanelen eller nåt då... men det är konstigt att både färddatorn och mätarställningen blinkar - samtidigt. |
|
|
Inte så konstigt som det kan låta, Checkkontrol modulen är kopplad till OBC'n som är kopplad till mätarhuset. OBC'n och mätarhuset byter info med varandra bl.a bränsleförbrukning, temp, hastighet, körsträcka m.m. Att dom på BMW byter ut allt beror snarast på att det går snabbare/lättare att felsöka på det viset. /Thomas |
|
|
Jag har alltså "färddatorn" som bara kan göra check control typ... (som förresten också ballar ur, den säger att det är fel på lampor o lite skit som det inte är osv. ibland). Jag hänger inte riktigt med där på din omkoppling... |
|
| Dra en tillfällig kabel direkt från säkring 45 & 23 till uttagen på OBC'n och en annan från en säker jordpunkt till uttag A13 på OBC'n för att se om felet försvinner. | |
|
Vilka säkringar pratar du om då ? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.