|
|
|
|---|---|
|
Undrar om någon kan berätta om fördelarna och nackdelarna med fyrhjulsdrift? Tittar på en 325xi -06 och är lite tveksam angående service och underhåll, har hört att det ska vara dyrare att äga en 325xi än en vanlig 325:a! Bensinförb. är högre och accelrationen är något slöare men hur ligger den i övrigt jämfört med en vanlig 325:a? | |
|
Har inte kört mycket e90 vintertid innan jag köpte min, men farsan har en faceliftad e46 med antisladd och allt sånt. Den är inte alls vad jag söker vintertid, saknar den underbara stabiliteten som kommer med fyrhjulsdrift i dåligt före. Körde hem xi'n i snöstorm, och trots dubbfritt gick den som tåget. Så det är främsta köpskälet för mig, jag vill ha en fyrhjulsdriven bil för den underbara stabiliteten vintertid. Sen är det ju ingen nackdel att fyrhjulsställ är kul när man är på det humöret. Den är något slöare och drar mer soppa, men det ser jag som ett billigt pris, står och faller inte med centilitrarna. 325xi'n kräver minst 17", har fått för mig att den vanliga kan ha 16", så om inte annat blir vinterdäcken något dyrare. |
|
|
Ca 10% slöare och 10% törstigare än motsvarande tvåhjulsdriven bil, som att ha AC:n i gång hela tiden ungefär. Nu har jag aldrig kört en fyrhjulsdriven BMW, men som en Audi quattro ägare är jag väl inte speciellt imponerad, visst är det nästintill omöjligt att fastna någonstans, men så förbaskat stabil är den nu inte, sladdar vilt med baken när man trycker på, känns mest bakhjulsdriven, vilket är bra i ofs. Det bästa med just quattro är att den har en mycket mera avancerad bakaxel och just min bil har sportchassi. Stötig som bara den, men väldigt stabil, känns överhuvud taget inte som en framhjulsdriven bil. Så quattro är givet för en Audi. Om det gällde en BMW skulle jag inte bry mig om iX modellen. Vorsprung durch freude am fahren |
|
|
Den i mina ögon största nackdelen med fyrhjusldriften är att vikten ökar med ungefär 100kg, vilket är mycket på dagens överviktiga bilar. På en bakhjulsdriven bil som BMW är det i mitt tycke inte värt den extra vikt som fyrhjulsdriften innebär. Om alternativet till fyrhjulsdrift är framhjulsdrift blir läget annorlunda. Skulle jag välja en Audi är nog fyrhjulsdrift nästan självklart. Ungefär samma svar som Jasko mao. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.