AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.153

Nya bromsar och bussningar till 323ti compact?!

No
24
NormySan
BMW 323ti Compact -98
Hej!

Jag är ute efter att köpa nya bromsar samt bussningar till min 323ti compact men är lite vilse i djungeln så skulle behöva lite hjälp och råd.

Har letat runt på diverse bilsidor, forum, google, ebay etc och letat efter ett par bromsskivor som är lite vassare än orginal, t.ex brembo max eller liknande, för det mesta hittar man något intressant fast då bara skivor fram!
Som jag förstått det är det annan dimension och passning baktill så skivor som passar en vanlig e36 bak passar tyvärr inte på compacten vilket gör det hela ännu svårare!

Är det någon som har några bra tips på några skivor man skulle kunna köra med som är snäppet vassare än ett par original och som dessutom passar en compact?

Och sen till bussningar! Har köpt ett h&r cup kit till bilen som ska slängas på inom snar framtid och tänkte då att man lika bra kan byta bussningar i fram och bakvagnen när man ändå är på det och pillar!

Har läst runt lite om vad man skulle kunna köra med men blir inte helt klok tyvärr. Har kollat lite på ett kit med powerflex bussningar som är ganska intressanta, men har fått väldigt blandade uppfattningar om deras hållbarhet och även om att komforten försvinner helt om man kör på sådana, nu är jag inte direkt den kinkiga typen men att åka runt på en tegelsten är kanske inte så spännande!

Har funderat på om man skulle kunna byta till m3 bussningar eller liknande istället? Men då kommer ju det klassiska problemet igen, bakvagnen på compact är inte samma som coupe!

Blir det helt enkelt att köra med originalgrejer eller finns det något värdigt alternativ där ute för oss med en compact?

Jag hoppas att det inte blev alldeles för mycket text nu! Är tacksam för alla svar! ^^
Recept för bra bromsar

Original fram och bakskivor (hög kvalitet, vettigt pris)
Förslagsvis Carbotech XP8 bromsbelägg fram vilka ger ett GRYMT bett. (www.peansweden.se)
Original belägg bak (räcker länge)
En bra och fräsch bromsvätska, skall det gasas seriöst behöver den tåla lite värme. Jag kör Motul RBF 600 som funkar ypperligt

Stålomspunnet runt om i nästa skede

M3 E36 frambromsar om du vill växla upp går att fixa fram till vettiga priser.
Bakbromsarna är lite lurigare men Z3 kan gå att sätta dit, vilka har jag inte koll på men bakbromsarna är inte lika vitala förrän du blir riktigt snabb.

Skall du köra bana och vill spara bromsarna går det att bygga kylning i olika prisklasser, detta betalar sig med tiden och du får jobba hårdare för att lyckas fada bromsarna..

Angående bussningar, själv kör jag M3 bussningar i den mån den går.
Bak är det en del som är compactspecifikt och en hel del som är från E30.
Vill du ha BRA grejor och är beredd att betala kolla på tex Millway.se

Powerflex har inte gett mig något förtroende och kommer inte att komma på min bil men det är bara vad jag tycker,.,
Även E46 330 bromsar funkar ypperligt om du vill ha en enkel installation och stora skivor, som jag förstått behöver man inte byta spindlar utan bara bulta på skivor och ok. Dock TROR jag att M3 E36 bromsarna är mer effektiva i förhållande till sin vikt.
No
24
NormySan
BMW 323ti Compact -98
Hej!

Tack för dit svar om än ganska lång efter att jag skapat tråden, antar att det inte är så många med compacter som gett sig in på detta här.

Har precis köpt nya skivor och belägg runt om, blev slitsade skivor från Black Diamond samt deras Predator belägg. Har haft problem med oken så har inte kunnat montera på dem ännu dock.
He
75
Hema
316g compact -98 alpinvit
NormySan är du nöjd med ditt H&R-kit, samt vilket valde du 60/40 eller 35/15 ?
Samt bytte du bussningar samtidigt? btw kanske skulle kunna bidra med någon bild, så man ser hur det ser ut med sänkningen.
själv har jag köpt 40/15-kitet, lite osäker på hur mycket man ska "renovera" i fram- resp bakvagnen.
Angående bussningar

Framvagnen där kan man köra M3 E36 bussningar (3.0 har excentriska bärarmsbussningar vilket är vettigt) Bakvagnen är det lite blandat men tex Z3M diffbussning som är hårdare men inte stum, resten är jag lite osäker på men det blir lite mixat om jag inte minns fel. Silentbussningarna är inte exakt identiska med E30 (compacten har en E30 bakvagn) för att röra till det lite.

Med viss reservation för felaktigheter då jag inte är någon mekaniker..

Johan S
Ordf.BMWC CS Sektion SYD
Länk
CS#4079/SC#580
He
75
Hema
Börjar med att rätta mig själv.. 35/15 ska det vara. Inget annat.
Iom att det är en rätt motorsvag bil, så är det väl inte så jättenoga, bara det inte är taskigt. Saknar att det inte sitter bakre krängningsstag. Kanske går att byta eller eftermontera iaf?
Hade funderingar på att byta hjularmarna i bakvagnen, för att få skivor bak, men det får duga som det är. Handbromsen är superbra :)

Funderar på att byta upp mig lite på frambromsarna. ok+okhållare + beg. skivor från en Z3 2.8 (gått strax över 5500mil (får kolla skick på skivorna)) för 2000:-
Kanske mindre bra val?
Skaffat främre krängningsstag o X-stag från samma bil. Får kolla upp Carbotech XP8 bromsbeläggen.

Ang. M3-bärarmsbussningarna, passar de med de leder o dyl. som jag redan har eller får man byta annat med? Vad jag vet skiljer M3-framvagnsdelarna lite från övriga 3-serien.

Tack på förhand.
35/15 låter lagom.

Kränghämmare kan du ta från 323ti som original har grövre än M3 (beroende på att M3 fäster upp den anorlunda)

för egen del har jag inte gjort nåt med bakromsarna än utan fokuserat på dom fram det kan nog du oxå göra ett tag till iallafall. Om du ändå vill så lär M5 E34 bromsarna bak passa direkt på compacten men i ditt fall som har trummor blir det såklart mer jobb.

323ti har fina ventilerade bromsar fram som räcker LÄNGE och funkar utmärkt med 15" vilket är bra för börsen om du skall köpa R-däck
Kanske jag har en uppsättning 4 sale till våren :-) Då jag nu växlar upp till M3 3.2 bromsar. Om det blir så mkt bättre vet jag inte än.

M3 bussningarna är bolt on på min kärra och troligtvis detsamma på din.

Johan S
Ordf.BMWC CS Sektion SYD
Länk
CS#4079/SC#580
He
75
Hema
Krängningsstaget fram från Z3:an är på 26mm, det är nog steget värre än 323ti tom. o frambromsarna är nog de samma som på 323:an.

Tackar för snabba svar.

//Henke
No
24
NormySan
BMW 323ti Compact -98
Mer än 35/15 så kommer du hyvla asfalt, kan ta en bild på hur min ser ut, fast det beror kanske på om man har m-chassie till o börja med?
Fram ligger hjulkanten precis i kant med skärmen, där bak går det in under aningen.

Fick precis på mina nya skivor och belägg, ska köras in innan jag vågar testa dem ordentligt.
No
24
NormySan
BMW 323ti Compact -98
La upp några bilder på flick, måste varna för att bilen är väldigt smutsig!
Ligger även några äldre bilder där från förra året innan sänkningen gjordes.

Länk
He
75
Hema
Kanon med bilderna.
Tackar.
He
75
Hema
Nu har jag äntligen fått tummen ur o fått på mitt H&R Cup Kit-paket 35/15 på min kärra.
Tycker nog den blev lite låg bak.

Bild från annonsen: Länk
Bild efter monteringen: Länk

Vad säger ni?
Samt så monterade jag på ett 16mm krängningsstag från en 323ti bak (fanns inget från början, original 14mm? på 316) och bytte framkrängningsstaget från 24 till 26mm, från en Z3 coupe. Bilen blev mycket skönare att ratta.

Dock funderar jag på att skaffa originalhöjdsfjädrar bak, de gamla var av olika modell, så de slänger jag inte tillbaka. Min enda farhåg, är om de nya H&R-stötdämparna bak tar skada av att de tilltänkta fjädrarna byts ut? hade tänkt o skaffa drag, så det kan inte skada med lite krafigare bak kanske.

Kanske blev min extra låg bak, då jag har en stor gastank där baksätet i vanliga fall finns.

//Hema
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.