|
|
|
|---|---|
| Jag är inte man att avgöra vilket märke som är bäst, men jag föredrar SAAB. Jag tycker att SAAB-bilar känns lite sportigare. | |
| Jag tycker snarast tvärtom. Volvo har byggt sportigare bilar än Saab sedan 850-modellen presenterades. Trollhätteföretagets sport-image känns bara påklistrad, för väghållningsmässigt imponerar bilarna inte alls. Jag tar hellre ut en Volvo för att ha roligt på en krokig väg. | |
|
Extremt allmän frågeställning och svår att svara på specifikt då de är bra på olika saker. 9-3 efter facelift tycker jag dock är grymt snygg:Länk! 9-5 efter facelift - hjälp! ______________________________ //Lövet |
|
|
Saab var det "sportiga" svenskmärket på 70- och 80-talet när "sportighet" i mångas ögon var synonymt med tidigare rallyframgångar, turbomotorer, tjock gummispoiler samt 0-100 under 10 sekunder :-) Personligen tycker jag att Saab har många kvaliteter även om jag aldrig kunnat finna någon körglädje i dem. Skulle dock aldrig köpa mig en privat, då blir det istället Volvo vilket är vad jag kör i dagsläget. |
|
|
Hjälp, snart börjar kriget! Personligen vill jag ha båda märkena på min gård, då jag är svensk och kan stolt triumfera med det! Men om sanningen skall krypa in till skinnet vill jag ha en mint condition Saab V4! |
|
|
SvenskaAeroAB är i mina ögon inte i något avseende samma märke som det en gång varit. Man har gått från svensk ingenjörskonst, kluriga uppfinnarjocke-lösningar och aptitlig framåtanda till ett slätstruket koncept kring att effektivt lyckas tjäna pengar (och knappt det) och ta del av pappa GMs kostnadsbesparande plattformstänkande. Nya kromlister runt strålkastarna kanske på tjänstebils-Svensson att lägga order på en E85a, men för entusiasterna räcker det föga. Den en gång speciella Saab-identiteten är avdomnad. Tänk om Saab, likt tex Porsche, stolt hade kunnat presentera en modern Sonett! Inget svar på trådens diskussionstriggande VS-rubrik, men min tankar kring ett av dessa svenska stoltheter. |
|
|
9-3 aero X WD är en myckt trevlig bil, långt mycket bättre än vilken Volvo som helst. //Stefan |
|
|
Dom ända Saab-modellerna jag gillar är Sonett III,99 Turbo och 900 Turbo (1. generationen och då speciellt Aero). Nya Aero X.är säkert en fin bil,men väcker inget ha begär hos mig. Då är jag mer impad över Volvo XC60 eller faceliftade S80. Sen är ju nackdelen för Saab just nu,att det är sån stor osäkerhet om dom klarar sig eller inte.Många vågar nog inte köpa nån just nu.Så man får ju hoppas att denna osäkerheten räder ut sig inom kort.Med tanke på att en ny 9-5:a är i princip klar.Och den nyligt visade Cross-Country-konkurenten. Borde det ju finnas en möjlighet att driva företaget vidare. Men snälla,fram med vettiga ägare,båda till Saab och Volvo. Hoppas bara inte det blir Kinesika. |
|
| Jag har kört flera 9-3 (dock ej just Aero XWD) och i samtliga fall har Volvo s40/V50 varit ett bättre alternativ, framför allt med bättre väghållning. | |
|
Jag har ägt V70N 03 140hk och äger 9-5 aero 00:a. Specen (förutom antalet hk) är väligt lika, kombi, hyggligt storbil 2,3-2,4l cyl volym, praktisk, bra stolar, krocksäker. Ändå är det väldigt olika, v70 är mer komfort, saaben är råare och klart omodernare. Dock går omkörningarna fort..:) Just nu är det säkert bra köpläge på nyare beg saab ur ett prisperspektiv. |
|
|
Det är framförallt Aero x, med några få undantag som kan konkurrera i segmentet körglädje. Provkör själva får ni se. Köpläge är det hur som helst. Har kört flera Saab-modeller under åren men där håller jag helt med om att dessa inte har givit mycket att jubla över. Vad gäller Volvo så känns v70r som en helt ok bil. Skulle faktiskt kunna tänka mig en sådan. //Stefan |
|
| Gillar gamla volvo"tom 940" bäst för dessa bilars ärlighet..slitstark,klumpig och trygg.Annars vore dröm Volvon idag en V70r med Yamaha V8:an+twinturbo. | |
kilroy |
Jag har aldrig märkt var "sportigheten" sitter hos vare sig Saab eller Volvo. Däremot är dom säkert utmärkta familjebilar. Saab Aero har jag kört som hyrbil för ett antal år sedan. Som prestandabil var den inte mycket att hänga i julgranen men man satt skönt och den kändes bra så länge man körde rakt fram. En Volvo ägde jag i samband med att jag tog körkort. Den funkade helt OK och var förhållandevis lättservad. Mvh kilroy "Jag är inte bara dryg...jag är skåning också" |
|
kilroy, 9-5 aero är inte snabb jämfört med M5 e39, däremot jämfört med många andra bilar. |
|
|
Saab och Volvo är nog för evigt förknippade med familjebilar och det är precis så jag ser dem. |
|
kilroy |
simon_en* Du har helt rätt, simon, en sådan jämförelse är inte rättvis och det var inte heller min avsikt. Grejen är att Aeron var riktigt snabb vid körning rakt fram och "framhjulstuggandet" kändes kontrollerbart. Om man däremot pressade bilen med framhjuen svängda så märktes det väldigt tydligt att Saab faktiskt inte vuxit in i prestandabilsklassen. Jag har inte kört Saab Aero på några år men ryktena säger att man inte riktigt löst problemet med framhjulsdrift och hög effekt. Bortsett från det så är Saab helt OK. Mvh kilroy "Jag är inte bara dryg...jag är skåning också" |
J.Lindström |
Alla dagar i veckan väljar jag hellre en Volvo!! |
|
Jag väljer hellre volvo än saab. Dels av den anledningen att Volvo har C30, som storleksmässigt tilltalar mig och SAAB inte har någon modell i detta segment. Sedan tilltalar Volvos design mig mer än SAAB överlag. Dock måste jag säga att SAAB 9-3 SS ser otroligt trevlig ut i solid svart med "aeropaket". (Morsans sambo hade en sådan, som han sedan bytte till 9-5 BioP) Vilket frångår mitt förstånd, men även hans, för som det verkar nalkas det 320d xDrive :) Min morbror kör omkring med en V50 och är visserligen rätt så missnöjd, men även den tilltalar mig mer än 9-5. Volvo har ju ett brett modellprogram jämfört med SAAB och borträknat BMW så har dom flertalet attraktiva motoralternativ tycker jag. Och som sagt. Designen. Volvo före SAAB alla dagar i veckan. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.