|
|
|
|---|---|
| Min X3 2.0d 09, har gått 1000 mil och det kommer ett "jamande ljud" från automatlådan när man från hög fart bromsar ner och den växlar ned. Ljudet kan även uppkomma vid jämn fart vid 90 km/h. Man har bytt bakaxel utan förbättring. Har någon förslag på vad det kan röra sig om för fel? | |
| Min pappa har en X3:a 2.0D aut som också har ett missljud. BMW bytte ut slutväxeln och det blev tyst några mil men missljudet kom tillbaka. Nu håller dom på och funderar på vad som skall göras men han har inte fått något besked på vad som ska göras än trots att det säkert gått 2 månader. Han är lur på att det är automatlådan. | |
|
Hur har det gått curstr? Mitt tips är att vara ihärdig och se till att det mesta/viktigaste av kommunikationen finns nedskrivet och gärna med datumuppgifter från verkstaden/återförsäljaren - nöj er inte med muntliga löften/försäkringar! Mvh |
|
|
Har bytt bakaxel fyra!!! gånger få se om problemet är löst. Tredje axeln lät värst av alla. När man bromsade i n för en korsning eller för att stanna, hördes varje nedväxling som automatlådan gjorde irriterande högt och det blev bara värre och värre. Att problemet härrörde från bakaxeln och inte från automatlådan påstod man berodde på att missljuden återkom först efter en tid efter bakaxelbytena och att om man under färd lade in neutralläge så kvarstod missljuden. Har nu efter fjärde axelbytet kört cirka 800 mil och jag får peppar peppar hoppas att missljudet ej återkommer! Fast visst är jag besviken på kvaliten! Spännande få höra hur det går för er! |
|
|
Intressant ämne, lite O/T men ändock närstående är följande. Är det någon som vet om bakaxlarna består av gjutgods eller bearbetat(svarvat) gods? För ett gäng år sedan hade bland annat ett bilmärke som slutar på bokstäverna RD problem med att bromsskivorna slog sig väldigt snabbt iframvagnarna speciellt (de tillverkade till och med en specialgjord svarv för att kunna svarva skeva skivorna på plats på bilen...) och bytena på garantin gick med en sådan hastighet att till och med ekonomerna började undersöka saken. Bromsskivorna tillverkades dels i Europa och dels i Brasilien. Det få förstod var varför bromsskivorna ifrån Brasilisen höll längre och var av betydligt högre "kvalitet" trots samma materialspecifikation och fysiska mått. Process och genomloppshastigheterna i metallbearbetande industri är idag en helt annan är för 10-20 år sedan. I takt med att kvalitetsing. blir färre och färre samt mycket kunskap som är rent hantverkskunnande blir ersatt av beräkningar och kalkyler så missas en del kunskap såsom kallas metallurgi. I Europa hade helt enkelt genomloppshastigheterna för bearbetat gods och maskinernas effektivitet ökat så att de "spänningar" som uppstår emellan det att råämnet kommer ifrån leverantören tills dess att det blir färdigbearbetad bromsskiva fanns kvar i bromsskivan:) Råämnen behöver "ligga på bakgården i något år eller så"(Det är därför det ligger staplar med rostiga stålstänger mm på metallbearbetande industrier t ex) som det heter på fackspråk för att "spänningarna" ska "gå ur" materialet. I Brasilien producerade de mer "management by manjanastyle", alltså ett långsammare tempo. Om nu bakaxlarna produceras i god fart, i snabba precisionsmaskiner så blir det kanhända kunden som märker av effektiviseringen i alla led, en gissning men ändock kanhända möjligt. Mvh Asken |
|
| Lintus:Hur har det gått för din farsa ?. | |
| Missljudet har tystnat så det byttes ingen mera slutväxel. Vi får väl se om det kommer tillbaka till vintern ifall det har något att göra med utetemperaturen. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.