AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.572

Bra delar till BMW E38?

Jo
9
JohanLi
740 -98
är det BMW orginal till en E38 eller? Funkar Mekonomen, Meca och Motor Nord , eller finns det flera förslag?

Tänker främst på styrleder, och serviceattiraljer. Vet att Merca delar är dyrare på Meknomen än om man köper det hos Mercedes
no
88
norranedre
X5 sd -08
Personligen har jag använt alla de där olika företagen och min åsikt är den att jag inte har märkt någon större skillnad. Jag pratar då om slitagedelar likt syrleder, bussningar bromsar.

Tänk på att de kan skilja ganska så mycket i pris även mellan dessa företag som inte är BMW orginal.

Motornord har jag använt på slutet och är skitnöjd med även schmiedmann.
Visa användare
393
bmw750ia
BMW520dA (E60) 2008
Om Du inte ska köpa original (oftast mkt billigare till 7:an), kolla med dem som importerar original:
Länk
Ring till dem så fixar de, och du skall ha billigare än BMW Sverige.
Riktpriser finns (kolla dollar statusen) på

Länk

Har flera gånger fått dyrare pris på både delar och monteringar genom tex mekonomen. Och då till reducerad passform/kvalitet.
Kolla gärna min bilblogg på 750:an

Många jobb är inte specificerade hos mekonomenverkstäder, så då gör de det fel och på timlön som är dyrare än BMW/Autopartner.

Mekonomens delar är samma som original, men till sämre passform/kvalitet, dvs det som BMW inte vill ha, tar mekonomen och säljer och oftast till dyrare pris.
Ett exempel är bla. tändstift! 75 spänn/st för de som ska vara på bilen mot 159/st på såna som är ihop-knölade till bilen.
Hållbarhetslängd och så ger jag inte mycket för! Efter 5000 mil bör man byta ändå så de inte ärgar ihop/kolla motorstatus mm.
Efter TV programmet PLUS och volvo-stiften så är det ingen tvekan om saken.

Finns lite extraförstärkta bussningar som är värda att kollas upp här på forumet.
Använd sökfunktionen.............

/S
Gemini__
ebay.de är din vän när det gäller detaljer till fram/bakvagn samt bromsutrustning. Även med dyr euro.

Se här:
Länk

Detaljer härifrån:
Länk
wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
Versand = Deutschland står det , skickar de endå till sverige ?

"Att ge en vägsnigel fingret är som att kasta pärlor till svinen"
Gemini__
Ja, de skickar till Sverige. Mycket billig frakt dessutom på t ex de bromsskivor + belägg jag införskaffade.
Visa användare
1.935
VillaRosa
X3 2,0d 2007
BMWCS #04821
Tycker ofta att prisskillnaden mot BMW åf inte är så stor. Särskilt om man är medlem i BMW Club Schweden och får 8-12% rabatt hos många BMW åf, vid reservdelskvällar 20%! Lägg till detta känslan att ha originaldelar!

Ska man skicka efter tillkommer ju frakten.

__
Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta!
Gemini__
wadel: Står förresten "Versand nach: Europäische Union" på de flesta varor.
;-)

VillaRosa: Prisskillnaden på t ex bromsar är stor. Fraktkostnaden endast 15 EUR (+2 EUR för nästa ev vara), då får du leverans hem till dörren.

I Sverige säljs bla Autego här:
Länk

Skivor + belägg fram till min E38 hamnade på 980 kr inkl. frakt hem till dörren.

wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
Ok tack , min Tyska är inte vad den borde vara , "Alles ein bier brauch" och "schweinhundt" utgör den största delen :-)

"Att ge en vägsnigel fingret är som att kasta pärlor till svinen"
Gemini__
Ja, men dessa fraser kommer man långt med. =)
Gemini__
Uppdatering så ingen annan köper skiten:

Länk
-P
544
-Per-
M5 (03.01)
En handlare som säljare uteslutande kvalitetsgrejor är Länk
Söker man på Ebay bör man ange (lemförder, febi, meyle) tillsammans med det man söker, då hittar man kvalitetsprodukter.

Gemini__
Alltid bra med tips om bra inköpsställen. Köpte förresten mina prylar härifrån:

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.