|
Sida 3 av 6
|
|
|---|---|
|
Michael: ser att vi bor på samma ort :) Har inte sett någon B7:a rullandes i krokarna och det är absolut inte en bil som skulle passera förbi mig obemärkt ;) I annonsen så skriver du iof att du inte haft den så länge så det är kanske anledningen. För den som har plats och ekonomisk möjlighet så är ju detta bland de bättre bilköpen man kan göra idag. ___ //Ulf |
|
|
M_Erneland: Det var inte länge sen du köpte bilen om jag kommer ihåg rätt 2008-03-XX Senast fanns det sladdar som hängde löst under instrumentbrädan och orginal ratt saknades. Vad har hänt med de gamla stolarna? För övrigt en trevlig bil |
|
|
Lus; om du har lus(t) får du gärna slänga över ett par bilder på din 545? Lite sugen blir jag på att ge dig ett bud nämligen... :) |
|
|
Hade ett relativt långt samtal med sambon igår då jag la till med alla gamla övertalningstrix för att bli ägare till en B7.. men icke sa nicke. Försökte även med några av Andos tips men hon var stenhård, B7 in B10 ut. Kanske kan skensälja B10:an och sen köpa tillbaka den veckan efter... Skämt å sido det vore skam om den lämnade Sverige. Ando är det inte dags för tillökning i familjen?? München |
|
|
Sani: är inte sugen på att sälja och har eg inte råd med ytterligare en entusiastbil. Vänta och kom med ett uselt bud tills krisen drabbat Sverige fullt ut istället! :) Länk Länk Länk /Linus |
|
|
Starre>> Ser ut som du har förväxlat mig med någon annan. Det är inga sladdar som hänger ut under intrumentpanelen. Jag köpte heller inte bilen 2008-03. Inredningen är bytt. Original så var det en skinninredning. Anledningen till detta tror jag är pga avsaknaden av AC. En svart bil med svart inredning kommer inte att vara trevlig att sitta i en varm sommardag. Det är min teori. Den nuvarande inredningen kommer från Alpina B7 Turbo E12 och ger knappast någon värdeminskning. Det ringde någon idag och försökte få mig att tro att det inte är en äkta Alpina jag har! Han frågade sedan om priset gick att diskutera. Det är sådana personer som jag varken vill eller kommer att sälja till! Efter dagens otroliga väder och garageträff där bla förre ägaren till Alpinan var på besök så blev jag mer övertygad om att behålla Alpinan. Vi får se vad som händer. :-) |
|
|
Jag vill bara ansluta till skaran som lovordar detta unikum till fordon för kaffepengar. Helt makalöst vad dom trollade på Alpina en gång i tiden, dagens verkar inte ens göra anspråk på att klå M-modellerrna. Självklart har dagens Alpinor det "lilla extra" men inte på långa vägar jämförbart med B7 anno 80-tal. The way we see the problem is the problem. |
|
|
Michael, Är det den bilen som man kunde läsa om i Teknikens Värd på mitten av åttiotalet? Som ett par norrländska bröder importerade och lyckades få registrerad trots den tidens omöjliga regler. Isåfall har jag drömt om din bil i över tjugo år:) //Mats **BMW-ägare i 29 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980** |
|
|
Mats>> Det är inte den bilen men den är ju i princip identisk. Ser lika fin ut och är antagligen lika snabb. 0-100 borde ligga under 5 s. Turbon kommer från B7S och toppen har varit renoverad i Tyskland innan bilen kom hit. Jag vet inte var effekten ligger men den räcker till för glida runt fina sommardagar. För mig räcker det att veta att effekten finns där. Mvh Michael |
|
|
Jag trodde också att det kunde vara Teknikens Värld-bilen så jag undersökte saken. Den hade dock slutsiffrorna 44 i chassinumret, denna har 63. Jag kollade även bilen jag tittade på i början av 2000-talet Länk , den hade nummer 204. Teknikens Värld-bilens nuvarande status är okänd, men enligt bilregistret sålde bröderna den till en kille från Nykvarn 2004 som fortfarande har den i sin ägo. Dock har den körförbud sedan 1997. En AutoPower-medarbetare samtalade med en av bröderna för ett par-tre år sedan rörande en annan bil. Det som inte framgår så bra av Teknikens Värld-artikeln är att bröderna var och är ena hejare på att trimma bilar, så även om B7 Turbo i sig är en snabb bil kan det vara förhastat att tro att alla B7 Turbo gör 0-100 på 4,8 uppmätt med testutrustning. En unik och legendarisk bil, roligt att se att bilen som den här tråden handlar om verkar vara i bra skick. |
|
|
Bröderna Taflins bil som testades i Teknikens Värd hade utrustads med 280 graders kam från B7 Coupen samt att den var lite "uppställd" vilket innebar att den med all säkerhet låg på ca 370-380 hk. En standard 300 hk B7E28 klarar 0-200 på ca 19,5 sek så att Bröderna Taflins bil klarade detta på 17sek är fullt "normalt :) En standard B7 E28 har 300 hk/450 Nm och med kat 320 hk/520 Nm Hälsningar Ando Gunnarsson Alpina Club Schweden Länk |
|
|
Michael. Alla B7.or hade samma typ av turbo KKK27 , sen är det en vanlig ide som många B7 ägare har för sig (inte du :) ) nämligen att det sitter en S-kam i deras bil ! B7S hade samma 264 graders kam som den vanliga B7 E12 :) Hälsningar Ando Gunnarsson Alpina Club Schweden Länk |
|
|
=) så sant. Angående KKK27 så har B7S och B7 olika artikelnummer och min har B7S:s nummer (större avgashus enligt någon). Någon har dessutom satt i en kam från Alpina B10 Bi-turbo (264 grader) i toppen. Hur som helst så räcker effekten till alldeles utmärkt ;) Mvh Michael |
|
M6 5.185 Swe E24 M6/M635 register
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08 BMWCS #5984 BMWSC #481 |
Den är ju onekligen fin Michael! Säger det även här...hade ekonomin tillåtit,så hade jag hjälpt din fru med att avlasta dig från en materialistisk börda! ;) Lite kul är ju....att vid en prestanda test av en E28 B7:a, så var tanken/pumpen en av de större problemen att få rättvis tid på ekipaget 0-100, då det inte var full tank vid testtillfället,och bensinen hamnade i baken av tanken vid acc mätning...så motorn i princip dog under accelerationen....men ändå med tider under 6 sek!!!! =) Mvh Patrik |
|
Hehe, ja Patrik det är lite frustrerande att kvinnofolket inte förstår vad detta är. De gråter dock illa i framtiden när bilen har stegrat i värde. Finns en liten chans att jag behåller bilen nu men det vet jag först om några veckor. Hänger på bostad i Norge faktiskt och vad som behöver göras för att få över den. Vi får se =).. PS! Jag har en Mustang Mamba till salu också, den ligger i en annan prisklass dock men under 4k SEK går jag inte ;) DS! |
|
| Är den svart är jag sugen. :P | |
|
Haha... nja den är orange med Zündap-motorn och en ganska stor cylinder. Här är en film från garageträffen igår! Länk =). Man blir som barn på nytt! =) |
|
|
Haha :D Skulle kommit förbi idag, var i Bröndby en runda, men E39'an tappade kylvatten på väg hem, så det drog ut på tiden. *förbannade slangklämmor till värmepaktet* |
|
|
Ja du missade något =). Det är en ganska stor cylinder på Mussen. Den är ganska ettrig och gör väl 65 eller nåt sånt =). Enligt utsago så lämnades den in hos en sån dära gammal mopedgubbe som kan allt och han skulle byta en vajer. När min bror hämtaden den så gick den betydligt snabbare än innan. |
|
|
Patrik. Problemet med B7 är att pga tankutformningen (med Alpinas extratank) så far bensinen runt om man har under 25 liter i tanken med resultat att pumpen "suger luft" :( dvs vid snabb körning........ Michael. Tror nog inte att det är någon större skillnad på turbon i sig utan skillnaden var mer den att E12:an hade ett annat grenrör så det skiljer nog lite iom det. En BiTurbo kam ger inget extra det är samma kam som original i en B7E28 ( och E34 535) det skulle bli lite skillnad om det satt en 280 eller 284 graders kam i bilen. B7 E28 kat hade 300 graders kam !! Hälsningar Ando Gunnarsson Alpina Club Schweden Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.