|
|
|
|---|---|
|
Jag har en E46:a som jag upplever är jäkligt nervös i lite högre motorvägstempo.. kommer man över 120-130 så är den mer än lovligt jobbigt att köra. Sjukt vindkänslig samt att jag upplever som nån gummisnoddskänsla när man korrigerar bilen. Som att det skulle vara kraftigt överstyrd. I landsvägsfart och vid mera forcerad körning på snirkliga vägar så känns den helt klart mycket stabilare och tryggare in sin framtoning. Nu är det här den enda E46:a som jag överhuvudtaget kört, så detta är kanske normalt. Men det känns fan inte som att det ska vara så. Tysken kan ju omöjligt ha gjort det så att det inte ska gå att framföra den på autobahn för tusan! Vore mycket tacksam för alla möjliga svar kring det hela. | |
|
Hej ! Jag bytte precis bussningar i framvagnen på min 330. De som sitter längst bak på bärarmen skruvade upp i karossen. Det blev som en ny bil.. Mindre spårkänslig, bättre komfort över skarvar och ojämnheter, och bättre styrprecision. Jag hade också nån skum känsla i ratten innan. Om man t.ex. styrde svagt åt vänster och sen la om ratten svagt åt höger så kände man i ratten hur nåt liksom degade och bilen vinglade till. Det försvann helt med bussningsbytet. Låg man på och pressade bilen så kändes den inte så tokig innan heller, men just vid små rörelser. Det har kommit smygande senaste halvåret så man har inte märkt det. Men nu känns bilen som den gjorde när jag köpte den. Klart värt 875 spänn i delar och 45 minuters jobb. |
|
|
Tack för det svaret! Låter faktiskt precis som jag själv känner det, det där med att det vinglar till. Blir väldigt svettigt och nervöst att köra då tycker jag. Ingen farlig summa heller, och det där är ju egentligen slitdelar om något. Om det nu är likadant på min bil så är jag bara glad över att det är en sån här grej som är relativt billig och enkelt att åtgärda. Hellre det än om det var såhär dom är. |
|
|
Nu har jag läst runt lite mera här på forumet. Det verkar som att främre länkarmarna är sånt som brukar ta slut runt 8000 mil. Min bil har gått ca 8800. Men jag har inte märkt nån glapp eller skak eller liknande. Bara det tidigare nämnda problemet stabiliteten i högre farter. Svar på det? Är bärarmar samma som länkarmar? |
|
|
M-artin: Upplevde du din 330 som "spårkänslig" också, att den drog iväg lite som den vela på slitna vägar osv.? För den känslan har jag nu och funderar isof. på att kanske lämna in den så dom får byta bussningarna. Tack på förhand. |
|
|
Modellen är väldigt spårkänslig i sig.. och med större fälgar och lägre profil på däcken blir det än mycket mera så. Mina bussningar och länkarmar var dock i alldeles utmärkt skick enligt bilprovningen. Tycker dessutom bilen blivit klar stabilare efter byte till sommardäck. Lite märkligt dock att den ska vara så svajig med vinterdäcken. Man ska nog även se över fjäderben och bussningar i bakvagnen. Speciellt om det känns att den svajar med just densamma. |
|
| Min känns inte "svajig" som ni beskriver det utan mer att den "drar iväg" i spåren i vägen på nåt vis. Styrningen lever sitt eget liv när vägen än lite småsliten, upplever inte alls samma känsla i min morbrors Audi A6 som ett exempel, den har också 18" " tror jag men mer profil på däcken än jag. Jag ska besikta om någon månad så får väl se vad dom säger om bussningarna då. | |
|
Låter som när jag hade nya däck bak och slitna fram på min E46. Bilen är väldigt känslig för olika mycket slitna däck på fram o bakvagn. Prova och skicka på ett framdäck bak och viceversa.. blir den bättre så titta på nya däck. Hjälpte på min iallafall. //amullo "No no, the speed was fine, it was the corner that was too tight" |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.