AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.260

540 e39 med dåligt bottenvrid...

tycker att 540:n har fått dåligt bottenvrid, tycker den inte accelererar så bra föräns efter 3500rpm.

några förslag?
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Växla ner? :P
Kan nog vara en eller flera kassa lambda. Har den börjat dricka mycket mer bensin än vanligt?
det är en automat, och har kollat att lambdasonderna reglerar normalt....
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
Har du hört ngt skramel innan?
Ibland kan kat-insatsen lossna har jag för mig.

men då ska ska den inte gå sämre... ska prova byta pumpen imorgon och en tändspole
jag bytte alla tändstiften för nån vecka sen och rengjorde alla tändstiftshål och på 4:ans cylinder så hade det läkt ner olja från den inre ventilkåpspackningen och troligtvis knäckt tändstiftet vilket kan ha lett till överslag och därmed tändspolen tagit stryk. en tändspole som inte är helt väck ger inte heller någon felkod, eftersom att den delvis/tidvis fungerar alldelskorrekt. men om tändstiftet inte får rätt gnista leder det till otillräcklig förbränning och lambdasonden på den sidans avgasrör känner av en för fet blandning vilket leder till en magrare blandning för hela motorn och en annan inställning utav tändning osv.

kommer imorgon byta till ny ventilkåpspackning, ny tändspole och nytt tändstift. kommer även montera en ny bränslepump eftersom att bilen är lite svårstartad men om man har tändläget på i 10-15 sek innan man vrider igång den så startar den direkt eftersom den på den tiden har hunnit pumpa upp lite tryck. bränslepumpen ska ge 3,5 bar, och jag har misstanke att den kanske inte riktigt gör det eftersom att bilen inte orkar kliva lös på blöt asfalt stillastående med ena foten på bromsen....

nån som har några andra vettiga idéer? skruvar med mitsubishi citroen och kia dagligen men inte med såhär stora motorer och sånhär typ av motorstyrning... :P
Visa användare
2.145
540is
E39 M5 99' Bi-Kompressor
E39 540iAT 00' Kompressor
Kolla, lambda före kat, kolla LMM, kolla soppatryck.

eller ännu hellre . kör en diagnostik :-)
Har kört en diagnostik, kunde inte se att det var något som var felande. Bränslepumpen är nu bytt och den går bättre men det känns som att det är något mer... bilen går bra på tomgång osv. men den känns på något sätt slö.
kunde inte se att det var någon tändspole eller liknande vid diagnosen och lambdasonderna reglerade normalt. funderar på om det skulle kunna vara en kamaxellägesgivare eller vevaxellägesgivare.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.