|
|
|
|---|---|
|
Hej, har en 328i Coupé -95. Tänkte själv ta hand om däckbytet i vår och planerar att använda original-domkraften. Det är bara det att jag tycker att domkraften ser klen och konstig ut. Den ser ut som ett litet rör med en vev upptill och en hasp, i mitten, som man fäller upp, nerifrån, så att haspen slutligen hamnar i horisontal-läge. Antar sedan att man stoppar in haspen i de hål som sitter på karossen, nära hjulen och vevar upp bilen..? Det känns som haspen borde fällas ner, istället för att fällas upp, så att säga. Hur ska den funka egentligen? Är det nåt särskilt man bör tänka på i samband med användandet? Bild på domkraften: Länk Bild på hålet i karossen: Länk alternativa bildlänkar: Länk Länk Saknar manual och har sökt efter inlägg med info om detta, men inte hittat. Tack på förhand. | |
|
Den funkar hur bra som hälst. Jag har bytt hjul på en e36 320 coupe med orginaldomkraften flera gånger. Du gör precis som du beskrev. Nej röret fälls inte ner eftersom det är hela vägen inne i karossen och är i vågrätt låge. Se bara till att ha handbromsen ORDENTLIGT tilldragen för domkraften kommer stå lite lite snett när du hissat bilen. Jag rekomenderar inte att du är under bilen med denna domkraft, men till att byta hjul funkar det kanon! |
|
|
Japp, funkar skitbra. Se bara till att du står på en plan yta så är allt en barnlek. Power is FUN without Control www.geronimoagency.com |
|
| Japp, gott. Tack för det snabba och hjälpsamma svaret! | |
|
Här har du en guide om något: Länk Hehe, efter att min förra E36 föll ihop när den stod hissad på sina "lyfthål" så har jag undvikit detta. E36 har ju 4 sjyssta puckar under karossen som den här funkar prima med: Länk |
|
|
Ett tips är att köpa en riktig domkraft. Kostar ju ändå inga större pengar. Domkraften som följer med bilen är inte till för att hålla på att byta s/v-däck år efter år. Den slits ut/går sönder lätt. Den är till för att användas först när du verkligen får punka när du står där vid väggrenen. Och då är det ju verkligen bra att den inte går sönder just då. BMW-320I E36, M50 B20 |
|
![]() 13.409 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
BMW:s medföljande domkraft går under benämningen "The Widowmaker". Finns en anledning till det. Rekommenderar att inte använda den. Är man mycket nogrann med hur den sätts upp, hur underlaget är och dylikt så fungerar den dock. Och man skall ALDRIG vara under en bil (helt eller delvis) om den endast hålls uppe av en domkraft (spelar ingen roll om det är medföljande domkraft eller en deluxe super plus edition garagedomkraft). Bilen skall bäras upp av lämplig pallbock(ar) och man skall se till att bilen står stadigt på dessa innan man ens funderar på att sticka in näsan under bilen. Det är valfritt att följa dessa rekommendationer. Men fundera lite bara på vad som händer om man har ett ben eller liknande under bilen/bromsskivan och domkraften börja glida, bilen vingla till lite pga stor lastbil kör förbi väldigt nära eller domkraftens packning plötsligt ger sig. |
|
Brukar sätta det löstagna hjulet under liftpunkten, som en liten backup. |
|
|
"Brukar sätta det löstagna hjulet under liftpunkten, som en liten backup." - Japp, min tanke också. "...förra E36 föll ihop när den stod hissad på sina "lyfthål..." - Usch, läskigt. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.