AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.495

Vinande servopump

Förra veckan konstaterade jag att servon slutat fungera när jag vsängde av från motorvägen. Efter tag hoppade den igång igen.

Nu när jag svänger upkommer ett vinande ljud från servopumpen. Jag har fyllt på servolja (CHF 11s)

Är det någon som haft samma problem?

kd
2
kdymek
530dA -06
Jag har haft samma problem. Bytte servo på min förra bil och då uppstod ljudet. Hade bilen inne på verkstaden efteråt men de konstaterade att inte var fel, nu var det iofs de som hade monterat servon också. Jag fick iaf åka med ljudet tills jag sålde bilen, det var aldrig några problem och då jag inte åkt 5-serie tidigare litade jag blint på mekanikern.
K2
348
K2
523i -97
Finns många felorsker till ett dåligt styrservosystem som läcker och låter. Vet inte vad du har för bil.

Min har haft litet problem med ljudlig styrservo på sistone, kollade oljan till servot och det var för lågt, fyllt på i omgångar osv. Problemet var att servosystemet läckte en hel del, även när bilen stod still. Misstänkte kylröret framme i kylaren eftersom det var en massa oljeläckage vid det stället, Konstaterades att detta korroderat sönder och fick bytas.

Har man mer otur kan det vara läckage i styrväxeln eller pumpen vilket blir avsevärt dyrare att fixa. Har du någon uppfattning om synliga läckage?

Är det bara det där kylröret så går det på ett par tusen hos en bwm-verkstad, är det fråga om defekt styrväxel eller servo så kan man kanske fundera på andra reparationsalternativ alternativt punga ut med det tredubbla eller mer på verkstan (gissningsvis).
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.