AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.924

Motorbyte i E30

Har planer för en bus bil men är lite osäker på vad jag kan göra med bilen jag planerar bygga om.
Objektet blir en "lämplig" E30 o skall ha turbomotor och gå att bes, problemet är då att en bmw motor inte går att turbokonvertera o få igenom bes.

Vad får en E30 ha max i effekt & vrid?
Har pratat med bilprovningen men får ingen vidare hjälp därifrån, men skulle vara tacksam om nån kan dela me sig av era projekt, har nån en turboreggad E30? Hur gjorde ni?
Turboreggad E30 kan du nog glömma det går inte
de går visst, bara o reg bes med utbytt motor men måste veta vad ja kan sätta i, med tanke på hk/nm, finns en regel som säger 20% av hk o 10% av vridet, om inte bmw på nått sätt släppt på de hela....
Vad har du för en E30?
De e lite de fråga gäller, man vill ju komma undan så bra som möjligt med försäkring osv, så en 320 hade ju vart bra, men enligt 20% 10% principen går de bara o få bra möjligheter med en 325... Har inte köpt nån bil än just på grund av att ja inte e säker på va som går o göra...
Turbo kan du glömma helt.
NEJ! inte om man tar till exempel en volvo motor en 230fk (940ltt) o stoppar i en 325, då går det att bes med utbytt motor, det hat INGET o göra med att motorn har överladdning, utan endast med effekt på bilen från fabrik o motorn från fabrik, detta förutsätter att du har insprutningssytem från motorn du tänker sätta i bilen, allså går det att ta motor, kablage, boxar & kat från en 940ltt o sätta i en bmw 325 eller vilken annan bil som heslt byggd fram till -92 som klarar sig inom gränser för hk/nm + 20/10%

men om man ser på volvo själva så har dom på sina modeller från fabrik sagt att tex en 240 kaross klarar si o så många hästar och det går därför att ta en 240 o stoppa i en 940turbo motor o regga utan bekymmer, frågan e om bmw har gjort nått liknande...
Du kan ju prova lycka till.
Kan du visa mig var det står att man INTE kan sätta i en överladdad motor i en bil som inte hade överladdning innan, skulle va kul o se, för sånna regler finns inte, regeln säger att du INTE kan turbokonvertera en bmw motor, o de e en helt annan sak!
Har hittills sett två bmw med volvo turbo motor i, båda bes o klara med ett litet tillägg i papprena som säger "motor utbytt" DETTA GÅR ATT GÖRA!

Men frågan kvarstår; har BMW själva släppt på kraven på något sätt när det gäller karossen E30?
Cr
1.381
Cruser
325i -92
328i-97 touring
"Fordonet omfattas inte av tillverkarens avgasrelaterade särskilda åtaganden m.m." e detyp det du menar med att dom släppt kravet?
Ja du, jag menar såhär.
Antingen har BMW själva släppt ett intyg att alla eller några modeller av E30 klarar si o så många hästar o vrid, detta har tex volvo gjort.

Eller så har inte BMW släppt några intyg och då går det på en grundregel som man kan läsa mer om här: Länk
Jag har läst att BMW med flera är kinkiga på diverse intyg så att ta någon annan tillverkares motor med riktiga papper känns riktigt och på sfro-sidan finns bara information om effektökning.

Länk

The way we see the problem is the problem.
Jo de har jag me läst, men de gäller när du ska ta en bmw motor o säta i en annan bil, då ska du ha ett intyg på att den motorn klarar de den ska klara... de e problem o få o för övrigt tror ja den lagen är ersatt av detta nya som står i länken ja skrev om i förra inläget...
Intyget i fråga är inget som man skaffar själv utan det är något BMW i allmänhet har lämnat ut så att folk ska kunna grejsa lite "mer" me sina bilar...
Vet att volvo gjorde detta pga rally osv, för att göra de lättare för folk o tex ta en kaross från en 240gl o göra te rallybil, då gäller liksom samma effekt o så för alla typer av 240...
att sätta en tex volvo turbo motor i en e30 är inga problem bara den har lambda styrd insprutning å du tar motor å insprutning från en å samma bil, som ett paket.. sen tror jag du får åka till sbp å fråga hur mycke hk/nm man får ha i en bmw.. annars gäller 20%hk å 10% nm.. å då går de å få i en 940 ltt i en 325..
Ok, har du fakta för volvo motorn? Oftast så är det momentet som spökar med turbomotorer. dvs de har oftast mycket mer av den varan så att ha en hufsad turbomotor i 325an är nog svårt.

Men, om du har möjlighet att byta bakaxel, bromsar runt om och bromscylinder ska det nog gå att regga bilen som ombygdfordon.
Då är det väl lika bra att utgå från den billigaste E30n du kan hitta utan mycket rost.

Min tips är att ringa sfro själva och fråga.
Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Bra info i ämnet. Länk

Gränsen som gäller är 15kW/100kg.

///BMW - Was sonst!
Länk
Ro
220
Robbex
320ik -88
Bmw 540IA -94
Släng i en M50b25 och turbomata, släng på coilovers och andra bromsar annan diff osv sen ringer du till SFRO och hoppas på det bästa.

Kostar dock förhelvete mycket pengar att bygga om så mycket.

Eller så kan du ju slänga i en tex Volvo T5 motor och hoppas på det bästa.
Nepp, de kommer ja inte göra, har kommit fram till bästa lösningen nu; det blir att sätta i en volvo b230fk motor och regga med den, vilket jag har fått svar på att de går från bilprovningen, efter detta är gjort har ja ju en turbomotor i en bmw o de e här de roliga börjar, att trimma så klart... 300hp på hjuen är målet... hoppas på att vara färdig till sommaren 2010...

WISH ME LUCK!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.