|
|
|
|---|---|
|
Hej. Har en E39 530iA Touring -02 som verkar vara i behov av lite kärlek. Problemet är att den smårycker och känns svag på höga varv vid fullgas (ca 4000 rpm och uppåt). Har även fått för mig att den i bland även känns svag på låga varv fast där finns inga ryck. En vända med carsoften säger "Vanos, Input camshaft". Är det vanligt med vanosproblem på M54:an? Kan det vara något annat som ger denna felkoden? Jag sökte lite och hittade ett inlägg från "Folke" (om jag inte minns helt fel) där han skriver att M54 tillverkade i en period 2001 hade problem med att triggerskivan till kamaxelgivaren gängade upp sig men borde den inte ge fel på kamaxelgivaren då? Väldigt tacksam för svar. Alla idéer och tips välkommnas. __ /Chrille | |
|
Edit: Det var "Hasso" som skrev om triggerskivan. __ /Chrille |
|
|
I dag lossad jag kontaktade till insugssidans vanos och körde en sväng. Ingen direkt skillnad... Fortfarande svag på låga varv och lite småryckig på höga. Satte sedan dit kontakten igen och vips... Som natt o dag. Nu gick den som en klocka Vilket vrid det blev ;) Känndes som en ökning på 50 hästar. Tanken var nu att det var dålig kontakt i anslutningskontakten till vanosen men icke. Nu på kvällen är felet tillbaka.. Mycket svag och vridlös. Prestanda ungefär som en 520 :( Har gjort rent kontakten och sprayat kontaktsray men inget hjälper. Efter som det funkar 100% bra när det väl funkar så tvivlar jag på att det är o-ringarna i vanosen som är slut. När o-ringarna är dåliga brukar felkoderna uppstå på avgassidans vanos. Var ska jag börja nånstans? Går det att öppna/byta ut magnetventilen/delen där kabeln går in eller är en hel enhet? __ /Chrille |
|
|
Jag prövade i dag lossa minuspolen för att nolla adaptionsvärtderna. Det hjälpte tyvärr inte. Dock verkar det vilja fungera om man startar om bilen några gånger. Kan köra en hel dag och det funkar perfekt, sen när jag stänger av bilen o startar igen så är den råslö igen. I bland räcker det med att starta om den en gång. I bland 10. När den väl går som den ska ger den ingen felkod på vanosen. __ /Chrille |
|
|
Jag har nu även kommit fram till att felet ändrar sig aldrig under färd. Antingen funkar det eller så funkar det inte. Ändringen sker först vid omstart av bil. När vanosen funkar så kan jag dra ur kabeln till den och sen sätta tillbaks och så fungerar det igen så länge jag inte stänger av bilen. Kan det vara fel på styrboxen? Egen box för vanosen eller går det på den vanliga? En annan teori jag har är det här med oljetrycket. Bilen tickar lätt när den är varm och slammrar gott ca 5 sekunder innan den fått olja till lyftarna när den stått över natten. Tror dock mer på slitna hydraliskalyftare där som tappar oljan när dom får stå. Bilen har gått 27K mil. Kom igen nu expertpanelen, vill få en ände på det här. Lådan växlar som en kratta när vanosen ej är aktiverad och drar soppa som bara den eftersom motorn blir så slö på låga varv. __ /Chrille |
|
|
Jag har nu börjat ta tag i det hela igen. Jag har bytt o-ringarna i vanosen utan att det blev någon skillnad. Bytte i går själva vanosenheten i hopp om att det var fel på denna. Det hjälpte dock inte heller. Den går fortfarande i nödläge och klagar på mekaniskttröghet på insugssidans vanos 3 av 5 starter ( ibland mer sällan i bland mer ofta). Att det skulle vara mekanisktröghet är jag tveksam till. Rinaldo (känd BMW-mek) tror stenhårt på att justeringen på kammarna/vanos är fel efter någon tidigare ägare har varit där o klåpat och inte haft justeringsverktygen vid ihopsättning av motorn. Jag börjar bli enormt trött på det här nu och vill inte lägga massa pengar på att lämna in bilen för justering eller köpa egna verktyg om det inte hjälper. Det sjuka är att jag verkar vara ensam i hela världen om att ha detta problemet :( __ /Chrille |
|
|
Kunde inte rinaldo justera kammarna? Jag kom på en grej att jag kanske känner någon som har justerings verktyg...ska kolla med honom när han kommmer hem från semestern på strippen i norge...ha det MvH Bmw 4-ever |
|
|
Nope, han verkade inte så sugen. Han hade massor att göra tydligen. Han hade inga verktyg heller, Han skulle få hyra in dom av Jacobssons i så fall. Menar du att du kanske kan ordna verktyg till mig ;) !!! Det hade varit helt underbart!!! Nu såg jag helt plötsligt ljuset i tunneln igen! Då lägger jag tillbaka regbeviset i byrålådan igen o väntar lite med att köra bilskrället till skroten :) __ /Chrille |
|
|
Dagens ris går till Jacobsson Bil i Jönköping. Var precis där och undrade om det fanns möjlighet att få låna/hyra justeringsverktygen för dubbelvanos. Det tog tvärstopp direkt. De lånar tydligen absolut inte ut dessa verktyg. Så mycket pengar man plöjt ner på reservdelar under alla års BMW ägande på det ställe och detta är tacken man får? Bra jobbat Jacobssons! Kan även tillägga att dom mycket väl känner igen mig där eftersom jag är där en del o handlar. Detta hjälper tydligen inte. Däremot var jag mycket välkommen att lämna in bilen för vanosjustering hos dom. För detta ville dom ha 4000?!??!!? Jag ifrågasatte givetvis hur de kan ta ut 4K för ett arbete jag själv skulle göra på ca 1 timme eftersom jag har haft isär det där ett gäng gånger nu o börjar bli van.. (vilket de också borde vara eftersom dom skruvar BMW hela dagarna) Enligt verkstadschefen som jag talade med tar denna procedur väldigt många timmar eftersom man måste montera bort bland annat insuget... Va snackar han om?!?! Varför i skulle man ta bort insuget för...??? Jag skulle aldrig våga lämna i väg någon av mina bilar till dom. Inte ens på vanlig oljeservice, vem vet vad dom gör då? Man kanske ska lossa motorhuven för att komma åt o hälla i olja. Känner mig något upprörd just nu över deras dåliga kunskap om BMW och bemötande.. __ /Chrille |
|
|
Hej igen. Eftersom Peter själv är på semester och inte få tag på sin vän som ev. hade verktygen vädjar jag om det finns någon annan här inne som har dessa verktyg att hyra ut till mig. __ /Chrille |
|
|
Tyvärr så har jag inte något verktyg till dig men en annan tankeställare. Bilen går bra ibland och när den går dåligt så går den dåligt hela tiden tills man startar om den. Tror knappast att det är justerings problem om bilen går bra ibland och ibland inte. För bilen har väl gått bra under en längre tid eller? Tror hellre att det är någon givare eller vanos/magnetventil som kärvar. Jag skulle nog kolla extra på magnetventilen. Har själv dåliga erfarenheter från andra typer av magnetventiler. Kan nog säga att det inte behövs så mycket så strular de. |
|
|
Hej. Tack för ditt svar Duser. Du har förstått det precis rätt. Bestämmer den sig för att gå bra (använda vanosen) så ändras det inte till det sämre förrens nästa gång man startar biln. Bilen har haft detta felet så länge den har varit i Sverige (2004 om jag inte minns fel) vad jag kan se från tidigare svenska papper. Magnetventilerna på båda sidor är bytta. Även själva vanosenheten (dock inte drevpaketet eftersom jag inte har tillgång till några justeringsverktyg) Min och Rinaldos teori är att kammarna så på gränsen till fel och okej och då går DME:n ej i nodläge varje gång man startar den kanske beroende på i vilket läge motorn stannade sist. Det är i själva startögonblicket det avgörs. Vanosen har ett antal sekunder på sig att ställa kammarna i grundläge. Uppfylls inte detta på denna tid så går DME:n in i nödprogrammet där bland annat Vanos och knacksensorena avaktiveras. Det kan ju också vara mekanisktröghet beronde på slitage på glidbrickorna i drevpaketet men det har jag aldrig hört talas om. Detta kan jag heller inte kontrollera eftersom jag inte kan ta isär drevpaketet utan att ha verktyget för att sedan kunna justera i rätt läge när allt ska i hop igen. Just nu känns det här inte alls kul :( __ /Chrille |
|
|
Tror inte heller att det är glidbrickorna. Inte så mycket att göra utan justerings verktyg. Har kikat på instruktionerna för justering av kammarna. Nog är det lite jobb för att få det rätt. Hoppas nu att det löser sig med justeringen. |
|
|
Känns som att min 530-01 tidvis lider av nått liknande, en tvekan vid cirka 4200 varv och en känsla av att inte alla hästar är i stallet alltid. Jag skulle behöva börja med att läsa av felkoder tror jag. Vad har du skaffat för interface och programversion? Dyrt? //Magnus |
|
|
Börja med felkoderna Duser. Förhoppningsvis lider din av något smidigare ej Vanosrelaterat. Håller just nu på att dividera fram ett bra pris på vertygen av Baum-Tools USA. Dom är väldigt trevliga, svarar snabbt på mail och dom matchar dom billigaste priserna som jag hittat på eBay bara att jag postar länkarna till annonserna :) Dom räknar på frakten nu. Får se vad kalaset kommer hamna på. Jag behöver ju också kamlåsnings-kittet man sätter i bak på kammarna men det kunde dom ordna också. __ /Chrille |
|
|
Insåg just att rubriken är lite fel, de var ju låga varv den var slö på :) I alla fall så beställde Jag vanos/kamaxeljusteringverktygen från BaumTools USA. Kollade "Timingen"... Inte ett rätt :) Försökte justera in det men fick inte till det bra så jag rev ner allt så jag bara hade kamaxlarna framför mig och började från början i hopp om att någon varit där innan och satt i hop grejorna fel. Mycket riktigt. Nu var "timingen" perfekt! Vanosen funkar 24/7 och bilen går som en klocka!!! Hade tidigare små ryck i bland på höga varv, dessa är helt borta. __ /Chrille |
|
|
Härligt. Fint att det löste sig till slut. Grattis. ///BMW - Was sonst! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.