|
|
|
|---|---|
|
Hej allez!! Har nu efter att ha följt Autopowers utveckling tagit steget in i denna mycket informativa värld!! Har inte funnit några skäl att ställa frågor eller ha några större funderingar. Men, med anledning av vårens antågande så har jag fått ett lyxproblem: Jag har till ett mycket förmånligt pris kommit över en uppsättning fälgar som jag funderar på att förära på min fantastiska Z3 2.8 -98. Min fundering är som följer: Fälgarna är ACE Latino, 7.5X17, ET40, på dessa har jag tänkt att placera 235 40 17 runt om. Så min fråga till alla är: Ser någon några problem med detta val?? Samt vilka däck rekomenderas?? Jag har pratat med div däckkrängare och fått lite olika budskap om däckval, bredd mm. Är inget proffs på däck eller Z, köpte bilen förra sommaren och vi är bara på "hångelnivå" just nu. Ser fram emot ett närmande i sommar. Önskar alla en bra vår och en ännu bättre sommar! | |
|
På en 7.5" fälg är nog 235 för brett, det kommer bölja ut som en svamp på sidorna om du förstår vad jag menar.. Sidostabiliteten kan också bli sämre då däcket kan röra sig mer i sidled i förhållande till fälgen. 215 => 7-8.5" 225 => 7.5-9" 235 => 8-9.5" Ett prisvärt däck jag kan rekommendera och som jag ska köpa igen är kumho ecsta. Mycket bra grepp och lagom slitage. |
|
| Ok, tack! Är en djungel det där. Till saken hör att på org.fälgen fram sitter det 235 40 17, den är vad jag förstår 7,5 och däckkillarna säger att det inte är nån fara?? Skumt.... Ser inte så tokigt ut heller. Kanske ska byta till 225... | |
| Ok, tack! Är en djungel det där. Till saken hör att på org.fälgen fram sitter det 235 40 17, den är vad jag förstår 7,5 och däckkillarna säger att det inte är nån fara?? Skumt.... Ser inte så tokigt ut heller. Kanske ska byta till 225... | |
|
Det är inga problem att åka med 235/40-17 på en 7,5" fälg. Du får inte helt raka sidor på däcken, men det kommer inte att bölja ut som en svamp heller. Se bild nedan, där har du 235/40 på en 7,5" fälg. Jag tycker det ser helt ok ut. Länk När det gäller däck så kan man mycket förenklat dela in dem i 3 kategorier. Mest däck för pengarna får du i kategori 2 och 3. Kategori 1 är inget jag skulle montera på någon av mina bilar. Däck är något som kan diskuteras hur mycket som helst, men sök gärna lite på däcktester på t.ex Teknikens Värld, Vi Bilägare, Auto Motor & Sport osv så bildar du dig snart en liten uppfattning om hur det ligger till. 1. Budget, märken som Linglong, Syron, Roadhog, Wanli 2. Normal, Kumho, Hankook, Falken, Vredestein 3. Högprestanda, Michelin, Continental, Pirelli, Goodyear Lycka till. Mvh Henrik |
|
| Mycket informativt!! Tack så hjärtligt Henrik!!! | |
|
Det är sant att man KAN åka med för breda däck på en fälg, men det kanske inte är det optimala med hänsyn till sidostabilitet och slitagebild. Kan ju vara så att man i praktiken får samma vägkontakt jämfört med 225 eftersom 235 får en rundare profil. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.