|
|
|
|---|---|
|
Det här är nåt jag bara måste dela med mig ... efter alla erfarenheter jag haft med vår andra bil, en peugeot 307 kombi '07. För snart 2 år sen köpte vi en helt ny 307a pga tillökning i familjen. En diesel, snål och rätt så snygg, 2 års nybilgaranti, 12 år rost, 3 år lack etc, och allt till ett vettigt pris tyckte vi då. Redan 1a veckan läckte det vatten i en av blinkersen, sen var det mjukvarustrull, sen började glödlampor dö ung. en gång i månaden (ett fel som beror på en strömspik som de vet om men kan/vill inter åtgärda) Sen en massa smågrejer och till sist häromdan när jag tvättade bilen så såg jag lackbubblor runt nummerplårsbelysningen, 3-4 stycken .. Inte en grej till tänkte jag ... men jag lugnade när mig snabbt, vad hjälper det med att bli upprörd, men såååå fel jag hade .. Iaf senare under veckan på Peugot-verkstan förklarade man för mig att "skadorna" berodde på små rörelser som hantaget på backluckan gör mot lacken och att det skulle vara anledningen till att lackgarantin inte skulle gå att utnyttja. !!! Say What ??? Och det berodde på nåt som Peugeot infört under 2007... Då undrar jag .. NÄR gäller lackgarantin ? Måste bilen förvaras inomhus under en mjuk filt ? Seriöst en 1.5 år gammal bil, välskött i övrigt ska ha lackskador för att handtaget på bacluckan rör på sig och jag ska stå för det där ? | |
|
Det är bara att gå högre upp i organisationen, löser det sig inte så gå vi ARN. Prova först med en annan peugeothandlare. Förövrigt är 307 en bra bil. |
|
| Har själv en två år gammal Peugeot Partner, maken till sämre bil och verkstad får man leta efter. Bilen strular kontinuerligt. Webaston sprutar in avgaser i kupèn, inredningen faller sönder. Tur att det är jobbets annars hade man fått hjärtinfarkt. Stå på dig! | |
|
Börja med att prata med verstadschefen om du inte redan gjorde det. Sen pratar du med chefen för firman du köpt bilen hos. Lugn och fin dialog om vad du uppfattad och vilket bemötande du fått. Resonera om varför det kan komma sig att så många fel inträffar på en ny bil och hur man kan konstruera något så dumt så att det med automatik nöter på lacken så rosten kan få fäste. Skriv gärna ett brev eller mail då det är lättare att i efterhand komma ihåg vem som sa vad och när. Om det inte hjälper så kontakta generalagenten. Förhoppningsvis ska du inte behöva ta det via ARN. Kan även vara läge att visa bilen för en annan Peugeot handlar och se om du får samma svar. Nej, en ny bil ska inte behöva bo under en hypermjuk filt och inte brukas :-) Har själv en Peugeot 406 som fungerar finfint och inte har tillstymmelse till rost. Men jag har noterat att väldigt många X07 är enögda och om det är ett inbyggt fel så är det ju fasen att dom inte ska kunna få till det!! Lycka till Niklas Fransosen |
|
|
Tack för era svar. Det sista som sades på Peugeot var det att de skulle prata med Frankrike och återkomma med besked. Så jag kommer att avvakte till dess och sen får jag väl ta det hela lite mer konstruktivt, och ARN får jag ha som sista utväg. Grejen är bara att jag är så himla trött på det hela :-) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.