|
|
|
|---|---|
|
Hej, jag och Marin har ett förslag. Vi är båda aktiva med att värdera bilar här på forumet. Båda får mothugg ganska ofta och frågan är om någon vet vad sanningen ligger. För att mer precist kunna veta att vi värderar rätt föreslår vi att man kan bygga en databas med webgränssnitt där användare får lägga in till vilka priser försäljningarna sker. En förutsättning för att detta ska funka är naturligtvis att många lägger in sina försäljningar och att ingen lägger i fakeade försäljningar. Vad säger ni andra? Känns det intressant? Vore ql om man vore några stycken som utvecklade det. Jag har arbetat med både SQLserver2000 och asp som används på siten. Återmatning, BITTE...:-) /Simon | |
|
Bra idé! Jag anser dock att det bara bör få vara väl kända och godkända "värderingsmän" som uppdaterar databasen. Detta för att undvika otillbörlig manipulation av prisnivåer. Temporär signatur: Årets bakrutedekal? "Vissa kallar det lyx, vi brukar kalla det _Volvo Original_!" :D :D :D Standard signatur: <- Old BMW's never die... but when they do, they go straight to heaven! -> |
|
|
quixotic2, bara det blir ett stort underlag i databasen, det är ju det som är det kritiska......och att innehållet ej är manipulerat /Simon |
|
| Låter intressant simon_en. Jag är själv inne på php men hjälper gärna till med ett grafiskt gränssnitt om det behövs. | |
| Detta låter mycket intressant! | |
|
Acey, låter bra, jag är bättre på databasdesign/stored procedures och kodning än gränssnitt. Hoppas att de som håller i BMWpower gillar idén också. /Simon |
|
| Ja maila mig om det händer något med ideén :) | |
|
Tjenare. Låter väl helt ok. Då blir det ungefär som motorbörsens prisregister förutom att det är försäljningspriset som listas: Länk /Edvard BMW CS # 4503 |
|
| Man skulle isf ha utsatt pris och försäljningspris. Kanske skulle vara intressant. | |
|
Kom igen nu grabbarar, några fler måste väl ha synpunkter på detta förslag!! //Marin |
|
|
Inga fler synpunkter här, mer än att det är strålande om all data är "riktig"... "Besvikelsen över dålig kvalitet, varar längre än belåtenheten med ett lägre pris" Mvh Anders S. |
|
|
Skall enbart privataffärer inräknas eller skall även bilhandlaraffärer inräknas? Hur stor kan viljan/ önskemålen att vara med i denna typ av databas? Vilket syfte skulle denna databas ha förutom prisinformation. Målgrupp? Några reflektioner som dök upp i mitt huvud när jag läser tråden. Någon som har några trevliga svar? Någon som känner sig kunna ta ett långsiktigt kontinuerligt ansvar kanske t.o.m.:) Mvh Asken |
|
|
Idén är Marins från början. Vet inte vilka affärer han har tänkt sig. Jag frågar mig också hur stor vilja är att registrera sin transaktion ärligt i denna databas, applikationens stora problem som jag ser det. Att sälja och köpa bilar är ju en slags katt och råtta lek...själv försöker jag köpa så billigt som möjligt för att ha råd med t ex min förra 528...i nuvarande läge är även den för dyr att äga tyvärr, därav Opeln. Det som vore bra med databasen är att slippa alla påhopp om för höga/låg värderingar. Själv kan jag tänka mig att bygga databas med tillhörande stored procedures, och även ASP, dock inte grafisk design, verkar som om acey kan det... /Simon |
|
|
Man kan fråga sig vilka som inte skulle vilja registrera ärliga uppgifter. Om jag som säljare har sålt min bil har jag egentligen ingen vinning av att försöka trissa upp priserna. Man kanske kan göra som så att man bara visar bilen + utrustning + pris för folk som söker i databasen medans man måste registera sig för att få lägga in uppgifter i den. På så sätt så kanske man slipper de mest oseriösa. Man skulle också dra det ett strå längre och märka varje transaktion med regnr på så sätt kan man hålla koll på hur bilarna rör sig och hur priserna rör sig. Detta kanske inte är så troligt efterom den informationen inte direkt gynnar säljaren. Det enklaste vore att ha MODELL ÅR MIL ÖVRIGT. Tex skick, utrustning, import och sedan BEGÄRT PRIS - SLUT PRIS. Man kan ju undvika att ha bilder och annat. |
|
| Låter bra, jag skulle just nu ha nytta av en sån databas. Kollar efter E32 vet ej hur mycket man kan vågar pruta utan att vara oförskämd. | |
|
>>Husse Det är lite det som är meningen med det hela. Du som köpare gynnas av att veta vad slutpriserna på likadana bilar är. //Marin |
|
|
Hej Simon_en och Marin, Jo visst låter det som en bra idé. En intressant fråga är hur länge ska man låta samma bil ligga kvar i regristret? Eftersom priserna på de flesta modellerna ändras fort så blir ju listan inaktuell efter ett tag om den inte hela tiden uppdateras och gamla bilar rensas. Man kan ordna bilarna i datumordning efter när de såldes för att kunna se intressanta skillnader i priserna och se vilka modeller som tappar pris fort respektive vilka modeller som håller sig bra i andrahandsvärde. Men intressant är också för köparen är att veta meddelpriset för en viss bil (årsmodell, miltal) vilket blir felaktigt om "gamla" bilar tas med... //Daniel |
|
|
Kom på en sak till... Tror inte att det finns någon större nytta med att sätta ut begärt pris från början och slutpris eftersom en allmänt accepterad prutmån inte fyller någon funktion. Men att ha det faktiska föräljningspriset är intressant. Jag skulle gärna bidra listan med mina försäljningar. //Daniel |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.