AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
60.767

Berätta om er värsta bilaffär någonsin

Sida 4 av 6
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Finns några till jag skulle köpa osett av förutom de du nämner, Asken bl.a.

Riktigt pinsam historia det här.
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Och hur kan ni veta att de talar sanning om de är för er helt okända personer? Nu menar inte att de är oseriösa, men med det resonemanget så skulle ni ju lika gärna kunnat gå på en blåsning.
Man köper inte en bil som man inte sett med egna ögon alt. att någon man känner väl och litar på sett den.

MVH Christofer
HJ
78
HJH
Opel Ascona 19Sr-73
Jeep Grand Cherokee -00
BMW M6 -06
Måste bara vända på detta lite. I början av 90-talet hade jag en 140 jag hade köpt av en bekant. Denna hade jag kört ToR Göteborg-Härjedalen ett antal ggr. Boendes nere i Götet köpte jag en Alfa GTV 2,5 (underbar bil!) och sålde min 140, som gått ca. 1500 mil långkör klanderfritt till tjejens brorsa. Han bor i Stockholm, kommer o hämtar bil, vi dricker vin o öl o har det trevligt. Nästa dag åker han o hans tjej hem, efter ca två timmar ringer han, står någonstans emellan framsidan o baksidan med en sprucken topp, sprutande kylvatten o ett dåligt humör....!
Det var min sämsta!!!

JHbimmer
da
527
dallev79
525iM Touring -01
Min sämsta bilförsäljning var när jag skulle sälja min Passat 1.8T. Hade stämt träff mitt på dagen, jag hade en kompis med mig. Väl på plats hoppar det ut en hel familj ur bilen. Far, farfar, och 3 bröder. Jesus, var min ända tanke. Det börjas direkt, de påtalar alla smårepor de hittar. Pekar o frågar vad är detta. Jag invänder hela tiden med att bilen trots allt är begagnad. Tillslut var det dags för provkörning. Han börjar köra som en idiot och varvar ur på varenda växel och beter sig som ett riktigt arsle i trafiken. Kör om på olämpliga platser mitt i stan osv. Jag ber honom lugna ner sig lite. Detta är en turbo, den ska inte köras på detta viset när motorn inte hunnit bli varm ens. Väl ute på landsväg påpekar han att bilen känns orkelös. Mycket riktigt, jag ser att han håller gas i bott, men det märks knappt. Jag ber honom sakta in o stanna på närmaste p-ficka. Så fort han släppte på gasen hörde jag att bilen inte gick rent. Den misstände som bara den. Lät som en 2takts utombordare och bilen skaka. Jag konstatera snabbt att den inte gick på alla cylindrar. Där byte vi förare och jag körde bilen sakta tillbaka o direkt in på VW verkstad. Köparna åkte hem o hörde aldrig av sig mer. Efter en dag hörde verkstan av sig. Mycket riktigt saknades komp på två av cylindrarna. Avgasventilerna var helt skrot.

Snacka om pinsam provtur o misslyckad försäljning. Som tur gick detta på försäkringen. Slutnotan hade annars varit dryga 16000kr.
Visa användare
1.024
Alf_VON_Sil
BMW X4 20d
Jeep Wrangler YJ
"Skogsbesten"
Gjort många idiotiska affärer.

Men höjden var när jag köpte en splitter ny bil på BMW, körde hem den och ställde den i garaget och kollade "listan" den hade då gått hela 5mil. Fy fan det är många mil för en nybil

Ett lagomt värde tapp bara att åka hem från bilförsäljaren.

mvh
Kristian
Go
1.567
Gorban
V90 D5 AWD Inscription -17
F20 118d M Shadow -18
Angående att sälja bil till nysvenskar. Jag hade vår andrabil, en Citroën Xsara, på Blocket härom året. En tjej hörde av sig och ville köpa bilen och vi bestämde träff på en mack.

När hon kommer så har hon med sig fyra landsmän. Det visar sig att tjejen inte ska provköra utan bara killarna. Jag sätter mig på passagerarplatsen fram och så bär det av. Jag och fyra okända bulgarer passerar utkanten av samhället och jag fundera på om det här var så smart egentligen.

Det hela slutar med att de anmärker lite på växellådan och stötdämparna. Men sedan överlåter de åt tjejen att bestämma sig och förhandla pris. Jag får begärt pris och erbjuder mig även att leverera bilen dagen därpå då hon inte hade pengarna med sig. Allt gick bra och när jag fick pengarna gick jag direkt in på banken och löste lånet på bilen. Om de fanns lån hade de givetvis glömt att fråga.
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Gorban: Vad vill du säga med din berättelse? Att det faktiskt finns seriösa utlänningar..? =)

MVH Christofer
Gorban: lånet är ditt problem. Om du har lån på 150.000 på bilen och säljer den för 100.000 är det ändå du som ska betala resten.

Och tack för att du berättar att inte alla "nysvenskar" är tjuvaktiga drägg!

Vorsprung durch freude am fahren
Visa användare
ProPro-medlem
3.537
Abbe
BMW M2 Competition-19
BMW 323 cab-00
BMW CS 2802
Gorba, det låter ju som en smidig affär och inte direkt din din värsta bil affär! =)

M3 E30Länk
Go
1.567
Gorban
F20 118d M Shadow -18
Nä avsikten var väl att berätta att det finns schyssta nysvenskar. Jag förstår tjejen som inte ville åka helt ensam till en okänd svenne och köpa bil.

Angående lånet så är det så att om jag inte hade haft tillgångar för att betala lånet så har kreditgivaren fortfarande bilen som säkerhet för lånet och kan ta den från den nya ägaren.

De gånger jag sålt bil på Blocket så har jag märkt att "vanligt" folk, dvs de som inte är på Autopower, sällan kollar upp att de köper bilen av den egentlige ägaren och att det inte finns någon kreditspärr.
Vanligt folk? haha va?
Du menar folk som inte kör bmw, och kan jag anta att folk lånar till sig för att ha råd med en lyxbil som bmw?
Go
1.567
Gorban
F20 118d M Shadow -18
Nej men många människor har varken köpt eller sålt en bil privat och vet ingenting om fallgropar och vad man bör göra. Det är helt uppenbart om man läser på lite mer allmänna forum där det ibland dyker upp bilfrågor. Här på Autopower har nog de flesta både köpt och sålt en del bilar.
Wm
489
WmBrejzer
Bmw 323i Coupé -98
Octavia kombi -13 Miljöbil
Det absolut i särklass tråkigaste med att äga en Bmw som är äldre än att man får mycket i inbyte är just att sälja den.

Man får erbjudande om vattensängar, sprit, öl, bostadsrätter, konstiga förslag.

Sen har vi nästa del då, dom antar att en bil för kanske 20-50k inte ska ha repor, perfekt AC osv osv.

Och sen till sist, alla ska pruta minst 20% av utsatt pris oavsett vad man skrivit i annonsen om prut, däcksparkare eller liknande.

Det är synd, riktigt synd.
KRAFTWERK, alla väntar fortfarande på ditt svar. Svara med ditt riktiga nick nu istället för att skapa dummy konton.

GI
2.196
GINO
På jakt efter en ny pärla.
Han har nog ingen stake till det....

BMW M-POWER
an
208
andbilh98
Bmw 325iT -89
Nä han lär nog vara tyst här i framtiden... Fler historier!! Tråkigt på jobbet...

Min värsta historia handlar om en Saab.. Men den får berättas en annan dag.
KR
1.360
KRAFTWERK
BMW 530iA -07
MINI Cooper Lounge -15
Tack så mycket, Mugge, för Din totala smutskastning av mig här på Autopower.se.

Du kunde åtminståne framhållit bilens egentliga skick. Känner Du att detta behöver ventileras flera år efter affären, är Du välkommen att ta det med mig, personligen.

Inlägget är rapporterat.

BTW, jag har stake nog att svara själv, och har inga "dummykonton".

Mvh
Anders Hälldahl
KRAFTWERK: Verkar ju inte vara helt obefogat om man ska tro Mugges historia.

Stämmer det här som Mugge skriver så borde du skämmas.

"När det är dags att avsluta köpet informeras jag om att det finns en 535i som han gärna vill kika på innan han bestämmer sig. Om jag då inte är beredd att gå ner i pris det vill säga."

Edit:
Vet iofs hur enormt besviken man kan bli om skicket inte är som utlovat. Har ju bara hört en version av historien änsålänge...
Jag känner ingen av de inblandade men utrycker mig
så här, internet och forum kan ställa till en hel del som
senare är svårt att reparera och man/vi/du/jag får ha
i åtanke att vara ytterst kritiska till alla inlägg.

Personligen känner jag några stycken individer här på
forumet och deras åsikter kan jag ta på fullaste allvar
men resten kan jag både ha och vara utan dock är det
ju lite lättsam underhållning. Tyvärr är ju det som skrivs
och tycks skrivet i sten.

Jag förmodar att de som inte är inblandade i diverse
personliga vendettor kan bespara oss smutskastning
efter att tagit del av denna tråd.

Besviken och lurad är högst personliga känslor men
som drabbat de flesta i någon mån, att det sen är
två kända forumprofiler gör inte saken lätt att ta
ställning till så jag låter bli och hoppas att alla på
något plan kan försonas.

Peace & Love

Computers are useless. They can only give you answers.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.