|
Sida 2 av 6
|
|
|---|---|
|
Sensommaren 2006 sålde jag min Mazda 323F Dohc -91. Samma dag som annonsen las ut ringde ca 10nysvenskar (varav 1kunde svenska) och kanske 2svenska killar i ung ålder. Den var nybes & nyskattad, och på bes hade jag lagat 2rost punkter (stod även så i annonsen) La ut den billigt för den var fin i övrigt, ingen rostiga skärmkanter etc. En kille vid namn Ali ringde flera gånger, och ville pruta direkt, visst sa jag. Du får den 1000kr billigare, jag har inget att förlora att vänta några dagar och kolla intresset sa jag. Han åkte ifrån Norrköping till Jönköping för att hämta bilen. Väl på plats hittar han ett stenskott på huven och sa att huven måste lackas om, sedan var framfälgarna "normalt" kantstötta, nya fälgar behövs. Sedan så hittade han lite ytrost på någon dörr, nya dörrar behövdes. Han höll på så i 20min, och tittade på mig och sa: "Dy grabb, de hära bliir dyrrt få maj" Köp den inte då sa jag, och låste bilen och gick hemåt. Då blev han hotfull och sa att jag skulle acceptera hans bud på 2000kr (utgångspris 10.000kr) OCH jag skulle betala hans bensinfärd. De var ca 4st smala beniga as, och jag var som mest vältränad (OF, bänkade 160kg då) Blev så jävla förbannad att jag låste upp dörrfan och slet fram fälgkorset och sa, nu jävlar köper ni bilen eller åker härifrån illa kvickt. Det som skedde var att 3st hoppade in i deras bil illa kvickt medans den 4:e som hade varit kaxig bad så mkt om ursäkt och visste inte att jag skulle bli så arg, och pröjsade 10.000kr och åkte därifrån utan att provköra. Detta var inte första gången heller jag haft med konstiga nysvenskar, har en jäkla rolig historia till när jag sålde min e36, men det är ju en annan historia. |
|
|
He he, strongman, jag känner igen historien. Själv är jag en "nysvensk", men jag undviker att göra affärer med andra nysvenskar. Det vanligaste knepet är att de frågar om ditt sista pris (därav uttrycket "inga sista pris kompisar" i mina annonser). Säg att du går från 12000 till 10000 vilket du anser som ett rimligt pris. Men väl på plats så börjar de hitta en massa fel och pruta från dina 10000. Därför sparar det en massa frustration om man undviker sådana kunder. Har banne mig endast sålt bilar till svenskar, eftersom jag vägrar blankt när folk börjar pruta utan att ens ha satt sig bakom ratten och provkört. Mitt svar brukar vara - här är nycklarna, provkör bilen ordentligt, men priset är det och det. Detta brukar eliminera de värsta prutarna i alla fall. Vorsprung durch freude am fahren |
|
Gemini__ |
Blev du bemött på det sätt du beskriver Mugge så förstår jag varför du tycker det är en av de värsta bilaffärerna. En fräckhet av sällan skådat slag när köparen slänger ur sig att "det finns en 535i som han gärna vill kika på innan han bestämmer sig". Och detta efter din 7-timmarstrip från Malmö. Menar du på fullt allvar att du fick ett epost-meddelande av köparen där du ombads att betala tillbaka ca 1000 kr till honom. Man upphör aldrig att förvånas om så var fallet. Mvh: Thomas |
|
>Mugge Det var det värsta jag läst. Vilka människor det finns ... |
|
|
Jag har gjort många bilaffärer där jag fått en klump i magen efteråt. Det är bara mina två senaste affärer gjorda på BMW Group som har känts bra efteråt. Köpte en Volvo 850 Turbo på en Saabfirma i Ängelholm för många år sen då modellen fortfarande var ny och fräsch. Bilen saknade instruktionsbok och mätaren visade 6000 mil för LITE pga bytt instrumenthus pga inbrott sade säljaren. Jag skulle få en ny bok och intyg på hur mycket bilen egentligen hade gått. Fråga mig inte hur jag tänkte, men jag var så kär i Volvo 850 Turbo på den tiden så jag köpte bilen. Den bilen kändes aldrig riktigt bra, den drog åt höger och trots många hjulinställningar blev det inte som det skulle. Köpte en importerad BMW 330i på en firma på Ringön/Hisingen för några år sen. När jag skulle provköra den gick den inte att starta. Detta berodde på att den stått still ett tag och batteriet laddats ur sade säljaren. Två veckor senare och första helgen bilen stod still var batteriet ur igen. I en månads tid åkte bilen in och ut på olika verkstäder innan den hamnade på BMW group som konstaterade att det var kortslutning i bilen. I samband med detta började även AC:n låta som ett tröskverk, remmar gnissla och krängningshämmaren klonka. Dessutom började jag efter några besök på forumet inse att jag betalat ett överpris i förhållande till utrustningsnivån. Var irriterad på mig själv och hade det tufft ekonomiskt där ett tag innan allt var fixat. Lite klantiga grejer har man alltså gjort i sina dar, men man lär sig med åren. |
|
|
BMW528M, Mugge: Till råga på allt en forumanvändare. KRAFTWERK bemöt kritiken eller tig för all framtid! |
|
tornet |
Skulle vara intressant med respons från KRAFTWERK på Mugges inlägg, känns ju helt galet om detta verkligen stämmer!!? mvh tornet |
|
Min hittills värsta billaffär var när jag för 2 somrar sen skulle sälja min BMW 1600-2 -71:a. Köpare: norrman, han åkte 95 min enkel väg. Vi kom överens, allt var "akkurat", vi åkte runt till stans bankomater för att ta ut pengar (22k), och vad händer... Precis när han ska räcka över sedelbunten så börjar bilfan BRINNA! Den "hjärnsmälta" jag upplevde i det ögonblicket är obeskrivlig. Fort som fn bort mad batterikabeln, konstatera att det på 10 sek hade brunnit upp 1 meter kabel bakom instrumenteringen (kabel i kläm, kortslutning, ingen säkring på den kabeln = full kräm från batteriet). Men norsken var hur cool som helst. Han gick in på en affär utmed och köpte en rulle tejp, vi tejpade ny isolering på kablarna, han körde hem 95 mil och var helnöjd! :-)) Och allt detta inträffade på Intersports parkering i Umeå... Jag har aldrig varit så trött som den kvällen... |
|
|
Värsta bilaffären var en Bmw 525i manuell växellåda E34 med M20 motorn. Hade krockat min dåvarande bruksbil kvällen innan (lördag) och var i akut behov av ny bil innan måndag, eftersom jag måste köra bil till jobbet. Hittade på söndag morgon ovan nämnda bil, som var riktigt fin på bilderna och hade både 16tum original alu fälg och 17tum BBS fälg. Skinnklädsel fann även det och lite annat lull lull. Pris : 12000kr och den var besiktigad i cirka 2månader till, vilket just då kändes som att det räckte för affär. Kommer dit och bilen är smårostig lite här och där, inte så farligt tyckte jag ska ju bara köra, går runt bilen, höger framdör intryckt rejält (börjar bli lite irreterad på den ljugande säljaren som lovat en fin bil) hittar sedan 17tumsfälgarna där en fälg är mos, och i den stilen fortsatte det. Startade bilen och motorn gick riktigt riktigt fint körde en sväng och tänkte att jag måste ju ha en bil så får pruta lite och köpa vraket. Fick ner den till 8tusen, vilket var på tok för dyrt men var desperat så det blev så. Iallafall hann jag köra runt 2 mil hemåt när killen ringer mig och påstår att jag skulle ha stule hans mobiltelefon? Polaren som åker med börjar kika runt i bilen och visst ligger det en telefon i baksätet... Mest brydd över hur den kom dit, så stannar jag ringer upp killen och talar om för han att han måste ha tappat telefonen i bilen, men att jag vänder och kommer tillbaka med den. Är ingen oärlig människa så vill ju göra rätt för mig, ska lägga i backen för att vända och hittar knappt igen backen på lådan och den går i rätt trögt men utan speciellt mycket våld... När backen sedan ska läggas ur, flyttar jag lätt spaken ur backläget, men sedan gick ingen annan växel och backen gick ej att lägga ur... Minns att bilen var inbackad på uppfarten hos säljaren och att jag efter min provtur fick order om att bara stanna efter vägen, behövde inte backa in tyckte han... Så han lär ju ha vetat om att något var galet med lådan på bilen. Iallafall så ringer jag upp honom och han kommer med en bil full av sina polare dit vi står med en trasig växellåda. Han säger att han ska ha sin telefon, jag säger att jag ska ha mina pengar tillbaka... Efter mycket om och men så blir det så att jag är kvar med min trasiga bil och han åker med sin telefon, kände inte att det vara värt att riskera att bli av med jobb betala skadestånd osv på grund av man misshandlat ett pucko som lurat en på 8tusen kronor... Så blev att ringa efter bärgningshjälp hem. Sen stod jag där på måndag med 2 bilar som inte gick att köra 8tusen kronor mindre i börsen och helt fruktansvärt trött... Men lärde mig att man ska provköra ordentligt, inte köpa bilar när man är desperat och att om bilen känns fel så köp den inte. |
|
| KRAFTWERK verkar ha plockat bort sin annons på powerbörsen. Undrar varför .. | |
|
Man kanske skulle ringa på den här annonsen?Länk Han borde väl kunna komma och visa bilen? Givetvis skjutsar man hem honom efter sen...... eller inte. |
|
|
Pinsam historia det där, själv lider jag ena helvetets kval varje gång det ska köpas eller säljas bil och tycker jag blir lurad varje gång... Den absolut värsta har nog bara inte inträffat...än. The way we see the problem is the problem. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Ja det var när en herr Bessik var inblandad för ca 30 år sedan då jag böt bort en bil mot en MB diesel som hade 1250 kr i dieselskatt skuld som jag åkte på att betala. På den tiden var man tvungen att stämpla av skatten vid ägarebyte, vilket jag inte hade koll på. Långsint javisst gläder mig att kommande generationer Bessik jagas för bilbedrägeri. Lider med de som drabbats självklart. Nu var ju bilen jag böt mot inte helt klockren heller :) ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Minns nu att min tjej kusin ringde mig med gråten i halsen förra sommaren. Hon hade lagt ut en annons på sin bruksbil Polo, osäker på årsmodellen men kan ha varit en -96. Hon tyckte att hon hade skrivit en fin annons med all info om tidigare bes och bra att veta etc, men hon hade gjort ett misstag och glömt en nolla i priset, så 10.000kr blev 1.000kr. Det var en utländsk herre vid något namn jag ej kan uttala, men jag försökte iaf prata "omkull" honom eftersom han påstådd att utgivet pris är det pris som gäller. Och han var stenhård på det, och han åkte inte förens han fick bilen för 1.000kr. Jag åkte dit själv, för jag ville inte dra med mig massa vänner som börjar bråka utan lösa bilaffären så båda parter blir nöjda.. Yeah right... Aldrig fått så mkt skit bara för att vara någons kusin. Allt var mitt fel, han hade blivit av med sitt jobb och åkt hela 20mil i hoppet om att köpa BILLIG bil. Efter ca 20min tappar jag tålamodet och ber herrn att åka, för vi kommer ingenstans med att diskutera. Då slänger idiotfan något hårt på min kusins bildörr medans han åker därifrån! Nee nu jävlar, hoppar in i min BMW 540 med fulltank och börjar jaga idioten. 2mil senare får idioten soppatorsk, och som egenskap utav väktare har jag alltid en extra uniform och batong liggandes i bilen. Ja, det tar ca 2min för han att ta upp plånboken efter sett vad jag hade. Så vi löste bilaffären svart istället, fick 3.000kr för skadan och han fick ringa bärningsbil pga soppatorsk. Dagen efter sålde min kusin bilen för utsatt pris (10.000kr dvs, en normal person förstod) Sicka jävla puckon det finns i landet, oavsett varifrån man kommer! Jag är så trött numera på sälja bilar så jag funderar på att skrota alla bilar som understiger 20.000kr. |
|
| Konstigt att han inte satsade på en E32 istället lite mer utrymme eller var det kanske en touring? | |
|
Det sämsta affären jag gjort är när jag byte min 525i T -99 mot en V70 -03 har aldrig haft en sämre bil , växellådan gav upp efter 2500 mil sen fick jag byta den( efter 6 mån ) till en 520i T -02 så var ordningen återställd |
|
|
Min absoluta sämsta affär var, min gamla hederliga honda civic, blev total lurad. ägaren till bilen berättade så mycket positivt och allt va bra fanns ingenting dåligt, vi åkte därefter BRA många mil för att titta på den och när vi kom dit så ja det var i fint skick ingen tvekan motorn såg fräsh ut och den gick fint efter vägen. hade inte så många mil på nacken eller liknande, affär blir det 25000 kr för en sådan bil lite mycket kanske men va fet o snygg o lågmilad. 18 tum sommar 17 tum vinterdäck som jag skulle få senare, när jag väll kom hem och skulle visa up den för polarna så stänger jag av den för att gå in och hämta ut dom och visa up den, när jag ska starta den igen så är den hel död.... ringer upp ägaren och nämner detta och får i svar, just ja glömde berätta det är något vajsing med tändningen, och frågade samtidigt ifall vinterdäcken var skickad än klick hörde jag i telefonen, ringde ringde skickade sms inge svar efter 1 vecka får jag ett sms hotar du mej igen ringer jag polisen jag är i norge och jobba jag har ingeting du ska ha. jag blev lurad helt enkelt. efter det var det bara BMW som gällde, en riktig sportbil klarar av att accelerera 0-100 och sen stillastående på under 10 sekunder... |
|
| Det var ju inte en så farlig bilaffär trots allt, visst surt med vinterpuckarna, men kunde varit värre! | |
|
Sämsta köp : Annonsen såg ut så här. Sabb 900 cab-98 5000mil ! 50kkr, då var dessa bilar värda runt 120kkr. Jag köpte den osedd på tel. När jag kommer upp och ska reggbesiktia den, så möter säljaren mig i en annan bil. Kör mig sedan till besiktningen då det var en import. Bilen har han ställt 5m från ingången, startar och kör in. Men bilen ser fin ut ingen rost, men går som en påse skit autm växlar upp och ner och motorn orkar ingenting. Det märkte jag inte innan jag hade köpt den. Lämnade in bilen till en kompis, han upptäckte att soppa pumpen var dålig samt ljuddämparen igensatt, efter det gick bilen bra men hade alla möjliga elfel. det visade sig att bilen kom från Katrina-stormen i USA och hade fått skrotningspapper, men någon hade fixat i ordningen en och sålt den till Sverige, hela bilen hade stått under vatten !!!! Efter mycket tid och pengar fick jag ordning på bilen och skulle sälja den hade en köpare som var villig att ge 100 kkr, vad hnder ju kvällen innan får jag inbrott i bilen som paja tändningslåset och ena dörren...... Till slut blev jag av med bilen 2 år senare för 78kkr..... Köp aldrig importbil osedd oavsett pris :) /C |
|
|
Hej! Lider med dig Mugge är den mest gripande historia jag hört om en bilaffär otroligt att det finns sånt folk. Själv har jag varit med om en mindre tragisk händelse men iaf värd att nämnas. Skulle sälja en 99as Passat för något år sedan och hade den ute på annons för 40´den var rätt fin grön met med svart skinn och helsvart inredning med träinslag. Var ett läckage i oljetråget och jag behövde snabba pengar så hade den ute väldigt billigt. Blir nerringd första timmen bilen fanns på annons av en del (nysvenskar) som ringer och frågar om sista pris har för övrigt inget emot nån men just när det gäller bilaffärer så är jag faktiskt lite Anti pga många historier jag hört från andra och egna upplevelser när jag ska sälja en bil. Iaf så kom en kille som kallade sig Mohammed på visning efter ha ringt och garanterat en snabb affär för 40 när jag sa att jag hade många spekulanter. Väl framme så har han med sig 2 bröder och en kompis. Han går runt och beklagar sig över alla diverse stenskott och andra småsaker som han tycktes hitta men jag påpekade att jag nämnde allt i annonsen hade t o m bilder på defekterna. Efter många men vill han iaf provköra vilket jag motvilligt gick med på då alla 4 personer ska åka med medans jag får vänta kvar vid hans gamla Audi 80. Det första som händer är att han startar upp bilen kör i väg och drar bilen till varvstoppet på 1an och 2ans växel ingen höjdare då bilen stått kall i flera timmar. Kommer tillbaka efter 55 min (nära på jag ringde och stöldanmälde bilen) med 3st Lidl Kassar med mat och en cigarett i munnen nämnde dock inget om att jag aldrig rökt i bilen men blir jävligt förbannad iaf. Bilen var för övrigt nytvättad när dom for och såg ut som den gått genom en djungel när dom kom tillbaka. Tittar in ser att han bränt ett hål på förarsätet med en cigarett. Under tiden dom var borta har det hunnit komma 2 andra spekulanter som står och väntar på att dom ska komma tillbaka med bilen och alla förvånas över dennes beteende. Sen har han mage och börja pruta för han tyckte inte att bilen gick så bra som han hade trott (vad man nu kan förvänta sig av en 1.8T på 150hk och 4 personer i) "Men det är ju en turbo dom ska vara kraftig" påpekar han flera gånger Iaf så blir det diskussion om detta men han medger sen att jag har rätt. Blir efter detta erbjuden antingen hans Audi 80 (värd max 5000) plus vin,sprit och smuggelöl till ett värde av 30 som han minsann hade mängder av eller 30 tusen kontant inte en krona mer vid en snabb affär. Mitt pris på 40 som jag begärde låg 10tusen under den näst billigaste med samma mil (15000) och samma skick på blocket och dom flesta låg på runt 55-60. Vägrade ju såklart göra affär och hade inte så mycket att sätta emot angående den aggressiva provkörningen och cigarett märket på sätet när jag var ensam och dom 4st. Dom åkte hem med svordomar åt mig för jag var en "Girig Svenne som ville blåsa folk" men flinet från mina läppar när en av dom andra spekulanterna står och räknar 38 tusenlappar kontant i min hand medans jag överlämnar nyckeln kommer jag aldrig glömma.... Mvh // Janne |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.