|
Sida 1 av 6
|
|
|---|---|
|
Som framgår av rubriken är jag intresserad av att höra historier om era värsta/sämsta bilaffärer. Åker man runt och letar bil i 50.000 kronorsklassen träffar man lätt på mycket roligt folk. Jag talar av egen erfarenhet ;-) Philip Sahlsten BMW CS #1812A | |
|
Min senaste 325i var ingen rolig historia. Lyckades till slut övertyga handlaren att ta den tillbaka, men fick en Audi A6 istället. :(. Försöker sälja Audin så den historien är inte över än. 325:an sålde han vidare. Såg den på stan och undrade hur mycket stackars nye ägaren vet om bilen... Vorsprung durch freude am fahren |
|
|
Min sämsta bilaffär är inte den affär där jag förlorat mest pengar, utan den affär där jag blivit mest blåst och jag kan än idag känna en stor besvikelse över köparens tvivelaktiga agerande samt min egen godtrohet. Det var sommaren 2005 och jag hade annonserat ut min 530iA Länk här på Powerbörsen. Det var en gedigen annons med många fina bilder och en text som redogjorde hela bilens historik gällande reparationer, ägarbyten, besiktningar mm. Begärt pris var 36 000 kr. Jag blev uppringd på en förmiddag av en person som presenterade sig som Anders Hälldahl, användaren KRAFTWERK på forumet Länk , en person som jag då bedömde som en seriös och kunnig entusiast som var känd på forumet för sitt intresse av välskötta exemplar av BMWs E32 & E34 modeller. Vi pratade närmare en timme innan han erbjöd mig ett pris på 32 000 kr. Budet låg under vad jag hade tänkt mig men det vare kul om bilen hamnade i händerna på en entusiast och i ärlighetens namn kände jag mig lite smickrad över att en person som var känd för att enbart handskas med ovanligt välskötta exemplar var intresserad av min bil, så jag accepterade budet och lovade att hålla bilen kvar tills han hade hunnit ta sig ner till Malmö där jag var bosatt. En kort stund senare ringer telefon och jag informeras om att det är dåliga tågförbindelser från Eskilstuna där säljaren bodde och att han troligen inte kunde komma samma dag. Nu minns inte jag vem som kom med förslaget, men vi kom i alla fall överens om att jag skulle köra upp bilen från Malmö till Eskilstuna och att Anders skulle köra mig till Stockholm, där jag skulle ta ett tåg tillbaka. För besväret skulle jag kompenseras med bränslekostnaden, även om en affär skulle utebli. Sagt och gjort, jag fyller upp tanken och beger mig på en 7 timmar lång resa från Malmö till Eskilstuna. Väl framme ringer jag upp och Anders möter upp, efter diverse artighetsfraser påbörjas en grundlig genomgång av bilen. Bilen provkörs i närmare två timmar och jag berättar om samtliga fel jag känner till. Vi hinner under provkörningen bl.a. hämta upp en bekant till Anders och köra hem honom. Färden slutar hemma hos Anders där bilens dokumentation noggrant gås igenom, allt från importhandlingar, till serviceprotkoll till kvitton på delar och tillbehör. Lite imponerad över köparens noggrannhet ser jag fram emot ett avslut på affären så att jag kan åka hem till min sambo. När det är dags att avsluta köpet informeras jag om att det finns en 535i som han gärna vill kika på innan han bestämmer sig. Om jag då inte är beredd att gå ner i pris det vill säga. Vi har ju redan förhandlat om priset och kommit överens, inget att diskutera känner jag, men nej Anders är tveksam. Efter att ha spenderat närmare 10 timmar i bilen är jag både trött och hungrig, så jag accepterar ett pris på 29 000 kr och då ingår bränslekostnaden för resan upp. Vidare hade vi bestämt att jag skulle skicka upp en beg. oljepump till honom, eftersom backventilen var trasig på bilens befintliga pump. Anders berättar vidare att han inte kan/hinner köra mig till Stockholm men kollar på nätet upp bussar till Stockholm. Det visar sig att den sista bussen går om en knapp halvtimme och han kör mig till Buss-terminalen. Jag stiger av och väntar på bussen, det går några minuter innan Anders ringer mig. Han har släppt av mig på fel terminal (ärligt misstag), bussen går från en helt annan terminal men jag hinner om jag springer fort. Jag springer, mycket fort, så fort benen bär, men jag hinner precis i rätt tid för att se bussen svänga ut på den stora vägen. Jag ringer upp Anders och berättar hur det har gått och blir då informerad om att det finns hotell inte långt från centralen. Jag får alltså inte sova hos honom. Jag gör som jag blir tillsagd och tar in på första bästa hotell, hotellpersonalen hjälper även mig att boka en tågbiljett tillbaka till Malmö. När hotell och tågbiljett hade betalats kvarstod drygt 27 000 kr av de 29 000 kr jag hade fått för bilen. Det går någon vecka och jag får ett epost-meddelande av Anders. Han berättar att han är mycket nöjd med bilen och köpet men att han bestämt sig för att byta kamkedja på bilen och vill att jag betalar tillbaka ca 1000 kr till honom. Han lämnar även konto-uppgifter. Jag skriver ett brev tillbaka där jag berättar vad jag egentligen tycker om den affären och får förslaget att vi kan kvitta oljepumpen mot mina kostnader och därmed betrakta affären som avslutad. Det var ingen rolig affär, men den var lärorik! Jag lärde mig att inte lita på folk, att aldrig köra bilen till någon och inte tro att entusiaster är ärliga människor. Förhoppningsvis finns det fler som kan lära av mina misstag. __ Min bil: Länk |
|
|
Min E30 325:a blev stulen hösten -91 och i det förvirrade tillståndet så köpte jag mig en fabriksny Opel Corsa GSI istället. Den bilen hade jag i två månader och efter en månad köpte jag en ny E36 316i istället, av nån konstig anledning så bytte jag inte in Opeln hos BMW utan satt med två bilar i en månad innan jag övertalade Opelhandlaren att köpa tillbaka Opeln. Förlorade en bra slant på den affären. Som tur var så fick jag väldigt bra ersättning från försäkringsbolaget för 325:an. |
|
|
Mugge: Intressant läsning, man slutar aldrig förvånas över vad folk kan ta sig till då det gäller att placera sig själva i första rum. Den här typen av människor har jag dessvärre under årens lopp sett finnas överallt i olika tillfällen och skepnader. Det visar sig inte alltför sällan vara pengar inblandade i slutänden, jag tror dom i folkmun kallas egoister. Synonymt med dessa individer är också att dom aldrig bjuder på eller satsar något själva... |
|
|
Lärdomen av Mugges historia är att aldrig gå med på att köra iväg med bilen längre sträckor. Du sitter helt i knät på köparens välvilja då vad gäller betalning och transport. En välvilja som sannolikt i många fall finns, men dessvärre inte alltid. ______________________________ //Lövet |
|
|
Mugge: Vilken story helt otroligt jag saknar ord |
|
|
Den läxan lärde jag mig när vi skulle sälja Toyotan, mötte en herre från Stockholm i Uppsala, vi åkte visserligen halva vägen var och han prutade ingenting när han ringde men efter en minuts provkörning så ville han pruta 30K vilket jag vägrade få med på! Kändes lagom kul att ha slösat bort tre timmar på den gubben! M3 E30Länk |
|
|
vägrade få med på = vägrade gå med på M3 E30Länk |
|
|
Mugge, din historia är skrämmande om den nu inte är lite tillspetsad på något vis ;) Hur motiverade denna köpare att du skulle betala tillbaka 1000 kr för att han kände för att byta kedja? Om han sedan kände för att tex. lackera om bakluckan, byta till sportsolar osv. skulle du betala tillbaka pengar till honom varje månad då eller? Snacka om stolpskott till bilköpare... |
|
|
Nej historien är så sanningsenlig som jag kommer ihåg den, dvs ej tillspetsad. Men det var några år sedan då man var ung :) Han gjorde ju ordning motorn som gick lite orolig på tomgång, ett fel jag hade påtalat och vi hade spekulerat kring möjliga orsaker. Min teori var att det var insugsmembranet som var kasst vilket hade tagits med i beräkning vid prissättning. Mycket riktigt så var membranet kasst men han ansåg inte att tomgången var så len som den behöver vara på en V8 och bestämde därför sig för att även byta kedjan. Motiveringen var att felet var mer omfattande än vad han hade väntat sig. __ Min bil: Länk |
|
kilroy |
Mugge* Självklart en tråkig historia och man lär sig av misstagen. KRAFTWERK är ju fortfarande aktiv på forumet, vi får väl se om han har några kommentarer... Mvh kilroy "Jag är inte bara dryg...jag är skåning också" |
|
Ska bli mycket intressant att se vad Kraftwerk har att säga till sitt försvar. Riktigt dålig stil från hans sida låter det som. Seså, flytta dig |
|
|
Mugge: Oppss...tja, vad ska man säga?!? Åk ingen lång sträcka för att sälja en bil är väl kontentan.. Mvh Janne. |
|
|
Tråkigt om en bränning gör att man får svårt att lita på folk. De flesta är enligt min erfarenhet hyggliga och vill göra rätt för sig. Svekke |
|
|
vilken historia... När jag köpte en 525a 90..för många års sen, bilen ser skit fin ut...gick bra,,o jag åkte hem o funderade ett p dagar,, ringde upp gubben igen,, kom överens om ett pris... åkte dit o köpte bilen,,, åkte ca en vecka,, när jag skulle byta olja på kärran,,såg de lite skumt ut på oljepluggen,,men jag vred till,, plupp all olja rann ut,, lite på mig åxå,,, Gubben eller nån hade plasta dit oljepluggen,,, blev lite surra ett tag med några... måste ju lyfta motorn för att få bort tråget...men de gick att gänga om,,utan att ta bort tråget...allt lugnt o skönt igen,,, hur många kollar oljepluggen när man köper bil,,, jo jag nu. |
|
|
Riktigt sur historia Mugge. Har endast visat upp bilen 1,5mil hemifrån. Den gången ledde det så småningom till affär. Att åka 7h är tyvärr att lämna ut sig helt oavsett om köparen verkar seriös eller ej. De som har ringt och förväntat sig att jag ska köra och visa bilen längre sträckor har inte känts som att jag skulle komma till avslut med iallafall eftersom de normalt sett är nervösa eller gör klumpiga övertalningsförsök. |
|
|
Kul med så bra respons, jag lider personligen av att läsa Mugges berättelse :-( Philip Sahlsten BMW CS #1812A |
|
|
Min gamla 518 `85 var ingen dålig affär, rätt bra med tanken på milen. Köpte den för 12500kr med 33000mil på mätaren o sålde för 10000kr med 48000mil. Ingen direkt förlust men det var ju små pengar det handlade om. BMW - Beroende Med Wilja! |
|
|
Mugges historia påminner om en sak jag var med om. Detta var väl våren 2007, och jag var ute efter en E36 coupe, motorstorlek var inte så jätte viktigt, allt från 318is till 328 var intressant. Såg en fin röd 320 i Helsingborg, snackade med killen och han verkade riktigt seriös. Problemet var att det tog lite längre tid att bli av med min E30 än jag räknat med så denna 320 såldes under tiden. Nåja, E30n såld och jag ser en likadan röd 320 fast i Göteborg. Sv-såld, 17" hjul, såg fin ut på bilderna vad man kunde se. Tar och ringer upp killen - frågar de vanliga saker. Ingen rost, fina fälgar, ACn fungerar. Verkar bra och jag bestämmer mig att åka upp från Kristianstad och tar en titt. Eftersom jag hade sålt min bil lånar jag en kompis 520i och tar med honom. Väl där ser jag bilen på typ 50 m avstånd och den ser läcker ut. Parkerar vår bil och går närmare och... fy för bövelen! Stora rosthål under trösklarna, varenda fälg kantstött, däcken såg ut som slicks, varenda horn på bilen skrapad. Killen kommer ut och jag kokar inombords förståss. Tänker, ska jag klippa till den lögnaktiga jäveln, men kommer på andra tankar när hans kompisar kommer med. Istället tar jag bilen på en sväng, när jag ändå är här tänkte jag få mig en uppfattning om hur en 320 går osv. Och så tänkte jag på fullt allvar få motorn att haverera. Slår på AC:n och surprise surpsrise, bara varmluft kommer. Han sätter igång stereon direkt och jag ber honom stänga av den eftersom jag vill höra motorn och bilen. Går ut på motorvägspåfarten och drar upp till 6000 varv på 2:an, 3:an och 4:an och ser hur killen börjar svettas. Börjar diskutera priset och påpekar att inget han sa stämde. Då säger han att bilen är inte hans, utan en kusins. Sossen jagade honom så han var tvungen att avyttra bilen. Vill inte sänka priset en spänn. Då svarar jag helt enkelt att jag ska tänka på saken. Ville be honom dra åt h-e och kräva bensin pengar, men sätter bara upp det på erfarenhetskontot. Väl hemma tar jag en titt på bytbil och ser en svart 318 coupe till salu i Malmö, bara 100 km hemifrån. Visserligen italien-import, men fullständig historik, fullständigt rostfri, fungerande AC, fina M3 fälgar, snygg inredning med original sportratt och cosmoschwartz metallic lack. Prutade, slog till och hade aldrig minsta problem med den. Fick samma pengar för den ett år senare. Lärdomar dragna - åk inte för långt, om du inte är bombsäker, om man nu kan bli det innan man sett bilen. Vorsprung durch freude am fahren |
|
|
Jasko, det där har väl nästan hänt alla som kollat begbil någon gång. Ibland drar man en nitlott, tyvärr. Själv åkte jag till Tyskland en gång (länge sedan) för att köpa e30 touring, det var på den tiden då man kunde tjäna bra på denna resa. Väl därnere vart det mest lovande objektet sålt, och alla andra kandidater jag tittat ut innan jag åkte hemifrån var skit. PANIK! Slutade med att jag köpte med mig en Nissan 200sx -92 med motorras hem istället. Den stod hos en större bilhandlare och jag hittade den av en ren tillfällighet. Efter inspektion och rejält prutande baxades den upp på biltrailern och det bar iväg hemåt. Väl hemma undrade jag vad jag gjort? Begäret efter e30 fanns fortfarande... Men jag samlade mig och lämnade in motorn på renovering (vevlagerras), reggade in bilen och körde den i ett par månader innan jag sålde den igen. Slutet gott, allting gott, då jag gjorde en rejäl vinst på detta slumpinköp. Tror jag gav ca 20' för bilen i Tyskland och det kostade nog 15' totalt att ta hem och laga den. Sedan var det någon trevlig grabb som köpte den för 65'. För de pengarna blev det en fin 325 touring som jag dock hittade på hemmaplan :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.