AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
2.322

svart olja på några månader..normalt?

pg_ice
jag tycker Castrol Edge Sport oljan man hällde i för ett par månader sen redan börjar se dassig ut.

TWS oljan tyckte jag höll sig längre innan den svartnade.
men jag antar att det beror på andrar orsaker att oljan blir svart?
nån som vet hur det ligger till och vad som gör oljan svart?

är det enbart värmen eller kan det bero på att man har bensin i oljan som man inte blir av med?
jag börjar fundera på om vevhusventilationen funkar som den ska nämligen.
pe
1.853
peddan
Bmw 330d -15
Bmw 520d touring -10

Hej, jag minns att Bosse "bildoktor" sa att alla moderna motoroljor blir svarta efter bara några hundra mil....så helt normalt alltså!

Sanning eller bullshit?:-)
en bra olja ska bli svart ska hålla skiten flytande i sig det blir den direkt kvittar vilken olja du häver i bilen
pg_ice
ok då var det uppklarat
tackar!
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99

Allt hänger ju på om det finns, eller bildas skit i motorn, antingen av förbränningen i sig eller av oljan. Om det finns det så ska en oljan normalt se till att det inte lägger sig i avlagringar utan hålla det flytande så det kan transporteras till filtret och avsättas där. Partiklar som är för små för att filtreras ut ska hållas svävande i oljan så det följer med ut vid oljebyte. Det är det som gör oljan svart.

Finns det, eller bildas, minimalt med skit, så kan oljan hålla sig ren längre, och då blir den oftast bara mörkt "bärnstensfärgad" och kan se så ut i flera hundra mil. Men det är ganska ovanligt att motorer är så rena.

Dr Tinnitus

Min bil
Länk
Sc
35
Schnellfahrer
M5 E34 3,8-92
Vaddå månader ??? Det är väl inte TIDEN som gör oljan förorenad det måste väl vara hur många km den har användts.
Hur många km har du kört med oljan?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.