AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.146

Hela Centrallåset på min E34 har gått i baklås, kan ej öppna alls, vad göra?

E34 520i -89

Hela centrallåset har gått i baklås.
Bilen håller jag på att renovera. Har stått inne i varmgarage i 3 år så t.ex. fukt i kretsar och dylikt kan man nog bortse från.
Batteriet drog ur en gång så jag satt på laddaren. När bilen då fick ström chocklåste den hela bilen förutom bakluckan.
Kan ej öppna med nyckeln på någon av dörrarna, inte ens med nödproceduren (Håll upp handtaget och vrid)
Den har även låst säkerhetslåset som gör att jag inte ens kan öppna inifrån.
Detta vet jag då jag lyckades "tjuvöppna" mig in genom passagerardörren.
Så den dörren är nu öppen men de andra 3 är helt låsta.
Vrider man med nyckeln i förardörren så hör man att det klickar till i alla dörrar men ingenting händer, men då går strömmen fram iaf.

Har funderat ihjäl mig, någon som kan veta något?
Visa användare
352
M-killen
Bmw 528im-00
Hej. ja bmw har ju väldigt säkra lås får jag säga hehe. har själv fått problem när batteriet hade frusit sönder en vinter o jag inte kom in. Jag skulle nog bryta strömmen av o på några gånger, men detta kanske du redan provat?
Sentrallåset har ju en styrenhet nånstans, var vet jag inte? skulle nog kunna sitta under baksätet om du har relän o säkringar där vill säga? annars får du kolla i motorummet om den finns där? Har du en Haynes bok så har du ju el shemat där.

M-killen
Visa användare
352
M-killen
Bmw 528im-00
Länk

M-killen
Hej.

Jo, brutit strömmen har jag nog gjort fler gånger än jag kan räkna till vid det här laget ;) Har Haynes boken , och har letat efter styrenheten som ska sitta vid A-Stolpens fot, men hittar den inte där. Det jag inte gjort är tagit mig en titt under baksätet, ska göra det.
Det hela är bara så märkligt, från ingenstans låser den sig själv bara och då har jag haft den stående på samma plats i 3 år, vad ska man säga, we love BMW.

Tack för tipsen, återkommer om det hjälper.
Visa användare
352
M-killen
Bmw 528im-00
hej igen. Har läst att största sannorleken är att motorn till låset bäckat ihop eller att kontakten oxiderat. Tydligen inte så ovanligt verkar det som?
kolla även länken jag gav dej, sök på (centrallås) så får du fram dörr i baklås. Hör av dig o berätta hur det gick om du kommer nån stans.

MVH M-killen...

M-killen
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
När batteriet är slut på en E34 och det inte går att låsa upp, då ska man gå till dörren till passagerar sida och sedan stoppa in nycklen i hålet och försiktigt samtidigt som man sakta lyfter på dörrhandtaget så ska man vrida nycklen i hålet och på så sätt kommer du över spärren. Det kanske även fungerar för dig " M-Style". Testa det, men som sagt, dra upp handaget väldigt försiktigt och sedan trixa lite med nyckeln i hålet.

Beautiful Münich Woman
BMW
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Edit...Såg att du hade redan testat den metoden.

Beautiful Münich Woman
BMW
Till M-killen

Tackar för dina tips. Men länken är till för när det är en specifik dörr som gått i baklås. I mitt fall är det alla dörrar, samtidigt, så tror inte på oxidering i motor / kontakt på alla dörrar samtidigt... Men tack ändå..
Måste leta vidare...

Och tack Grodan också...
M6
5.185
M635 forever
Swe E24 M6/M635 register

E24 M635Csi -84
E34 535i -92
E87 120D -08
E61 535D LCI -08

BMWCS #5984
BMWSC #481

M-style!
Möjligheten finns att motorn på främre passagerar sidan "bäckat" ihop, vad som händer då,är när du vrider nyckeln i förardörren,och centrallåsen klickar till,så indikerar den dörr med igenbäckat lås att den ska låsa igen.
Så prova att lossa dörrsidan på pass.dörr,och sedan lossa motor från dörrplåten.
Sedan kan du prova att låsa upp från förardörr igen.

Mvh Patrik

Tack Patrik,

Ska prova det, men räcker det inte med att dra ur kontakten och prova, eller måste jag ta bort hela motorn?
M6
5.185
M635 forever
Swe E24 M6/M635 register

E24 M635Csi -84
E34 535i -92
E87 120D -08
E61 535D LCI -08

BMWCS #5984
BMWSC #481

Nu minns jag inte om microbrytaren sitter i motorn eller någonannanstans i dörren(för indikation öppna/stäng till reläbox).
Men jag skulle lossa både kontakt och lås för säkerhets skull.

Mvh Patrik

M6
5.185
M635 forever
Swe E24 M6/M635 register

E24 M635Csi -84
E34 535i -92
E87 120D -08
E61 535D LCI -08

BMWCS #5984
BMWSC #481

edit!
Lossa kontakt och motor menade jag.=)

Mvh Patrik

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.